Wat zijn nou fijne Equalizers ?

Backdrop

Synthesizer Patel
Ik ben op zoek naar een fijne analoge 4 bands parametrische stereo EQ als aanvulling op de digitale EQ's in m'n mengpaneel die ik nogal karakterloos vindt klinken.
Ik zoek er een van tussen de 500-1000E en het valt me op dat er in deze prijsklasse maar weinig zijn. Goedkoper heb je er meer (behringer, alto) en duurder ook (Pultec, Focusrite, Avalon, Drawmer etc.) maar in deze prijsklasse kan ik eigenlijk alleen de TLAudio 5013 vinden. Zijn er nog andere die 't overwegen waard zijn ?

TC Electronic 1140? Wordt niet meer gemaakt, af en toe 2e hands nog wel te vinden bij PA-bedrijven.
Wat ook een absolute topper is, ondanks dat het "budget" is: Boss PQ50, dat half 19" gebakje!!

En is misschien een channelstrip een idee?

Thx
Die TC ziet er interessant uit (wel mono). De Boss kan ik niet veel over vinden.

Origineel geplaatst door DML
Die TC is ook stereo te vinden en dan is het typenummer 2240.

En laat er nou net eentje op ebay staan (in Engeland weliswaar, maar da's niet zo ver).

TL Audio 5013 (buizen eq) ?
Geen idee wat ze nieuw kosten tegenwoordig, maar als het ook gebruikt mag zijn, kun je ze voor een leuk bedrag scoren
(heb vorig jaar een tweede gekocht voor 200 Euro).
Stampvol met karakter en warmte, en een stuk beter dan de eq's in een doorsnee analoge tafel (laat staan een digitale !)

Pffff ik zit te slapen :stupid die 5013 had je dus al genoemd in je openings post....
Nouja, zie het maar als een bevestiging dan 8o)

Origineel geplaatst door Soundtrooper
TL Audio 5013 (buizen eq) ?
(heb vorig jaar een tweede gekocht voor 200 Euro).

Is dat een normale 2eHands prijs of heb jij enorm geluk gehad? Voor dat geld wil ik er ook wel één!

Moog_ParametricEQ_l.jpg

Dit is een favoriete van mij.

Origineel geplaatst door lo-fi
Is dat een normale 2eHands prijs of heb jij enorm geluk gehad? Voor dat geld wil ik er ook wel één!

Ik heb wel wat geluk gehad denk ik. Ik zag 'm op de Interface site staan en heb meteen gebeld; ik was de 1e :D
Wel waren de rack-oren wat verbogen, maar die heb ik gelukkig kunnen terugbuigen zonder dat de lak barstte.

Een normale prijs is volgens mij zo'n 300-400.

OK, soms raden mensen apparaten aan die ze niet zelf gehoord hebben.
Die racked pairs zien er anders ook wel interessant uit.

trouwens op gearslutz.com zijn ze niet zo lovend over alle TLaudio apparatuur, zou korzelig klinken.

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Ik heb wel wat geluk gehad denk ik. Ik zag 'm op de Interface site staan en heb meteen gebeld; ik was de 1e :D
Wel waren de rack-oren wat verbogen, maar die heb ik gelukkig kunnen terugbuigen zonder dat de lak barstte.

Een normale prijs is volgens mij zo'n 300-400.

Ah, dat dacht ik al.

De Urei's zijn ook erg goed. Urei heeft een stel parametrische EQ's gemaakt, maar ook een stel Graphic EQ's. Die Graphic EQ's zijn ook erg goed en het voordeel van dezen is dat ze wat makkelijker te vinden zijn. Je ziet die graphic eq's ook vaak in grote studio's.

Siemens/Telefunken heeft vroeger ook mooie dingen gemaakt. De type W295 en W395 zijn goed betaalbaar en klinken fantastisch. Het nadeel als je ze los weet te bemachtigen is dat je er nog een voeding en behuizing voor moet vinden. Mocht je ze tegenkomen in een kant en klare 19" behuizing dan zijn ze een stuk duurder.

Die TC Electronics vind ik trouwens ook erg goed, maar dat is al meerdere keren gezegd.

Ik ben trouwens wel erg beneiuwd naar die Moog Parametric EQ van Mono-Poly zeg..:)

Is in het digitale domein blijven ook een optie?
Dat je bijv softe EQ's gebruikt die wel het geluid geven wat jij bedoeld?

Bijv een UAD pultec-pro versie of zo?

Origineel geplaatst door Backdrop

trouwens op gearslutz.com zijn ze niet zo lovend over alle TLaudio apparatuur, zou korzelig klinken.

Ik heb met de Ivory compressor en de C - 1 compressor van TL gewerkt. De Ivory deed echt niets, voor mij dus echt een waardeloos ding, de C - 1 was wel beter maar ik vond hem toch ook niet echt goed. De EQ's heb ik nog nooit gehoord maar ze worden, zoals alle TL audio apparatuur, vaak afgekraakt op het net.
TL audio wekt de schijn een goedklinkend buizen merk te zijn maar het is middelmatig met goedkope buizen erin. Het is ook weer niet echt slecht ofzo maar je betaald veelsteveel voor wat je krijgt.

Origineel geplaatst door Backdrop

Ik heb ook een 5013 gehad en vond em eigenlijk niet echt spectaculair. Je hebt wel heel veel controle over je geluid, maar de EQ zelf, daar was ik niet zo van onder de indruk. Ik heb de mijne voor € 500 verkocht (via een muziekzaak) ...

Back