Waarom nog een jp8080 of Q naast de Virus C ?

Creative

Stamgast
Aankomende week schaf ik een Virus KC aan maar dan zie ik regelmatig studio's waarin
ook een Jp8080 te vinden is of een Q (gele) Ik heb veel demo's beluisterd en ik heb persoonlik
een beetje het idee dat de virus de Q en de 8080 overbodig maakt ? Hebben die mensen dan niet te veel van hetzelfde in hun studio of vullen deze apparaten elkaar echt aan ?

Ik doel niet op allerlij vaktermen maar meer op de geluiden in de synth. Naar mijn idee kun je met een virus ook wat je met een Q en een 8080 kunt ? Ik ken de apparatuur niet enorm goed maar waarom wel of niet ?

Ook de behoefte aan een CS 6 X heb ik niet meer na het horen van de Virus. Ook omdat die synth me overbodig lijkt.

Ik ben enorm benieuwd.

De drie synths zijn allemaaal VA's en daardoor bevolken ze dezelfde niche binnen de synthklanken. Je hebt dus gelijk wanneer je zegt dat de klanken gelijkaardig zijn. het is echter zo dat de virus een heel uitgesproken eigen karakter heeft en dat is de reden waarom die bijvoorbeeld met een Q of een JP8080 aangevuld wordt. De belangrijkste reden is dus dat verschillende VA's een verschillend karakter hebben (te wijten aan de oscillators, filters ed). Indien je volledige tracks (en albums) met één synth maakt riskeer je dat je muziek zal klinken als een demo van je synth (de virus dan in jouw geval), terwijl je als je verschillende synths gebruikt (zelfs als die gelijkaardige klanken produceren) je een breder klankbeeld zal krijgen.

Hopelijk heeft dit iets verduidelijkt!

Q en virus vullen elkaar prima aan.
Qua klankspectrum een grote overlap, maar de virus gaat waar de Q niet gaat, en vice versa.
De Q heeft ook een zeer uitgesproken eigen karakter, net als de Virus zoals Qubit al zei.

een Virus dubbelen met een JP80x0 lijkt me overbodig (maar dat is persoonlijk), aanvullen met een Q is zeker interessant :)

Ik heb zowel de JP als de Virus. Ze hebben allebei een eigen karakter en vullen elkaar prima aan. Er zijn zat geluiden te maken met de JP wat de virus weer niet kan en omgekeerd. Zelfde als de verschillen vroeger tussen de Prophet V, Jupiter 6, Elka Synthex en Oberheim OB-8.Een JP en Virus staan ook mooi in de studio!!!

Succes met je aankoop.

Origineel geplaatst door Catalunya
Ik heb zowel de JP als de Virus. Ze hebben allebei een eigen karakter en vullen elkaar prima aan. Er zijn zat geluiden te maken met de JP wat de virus weer niet kan en omgekeerd. Zelfde als de verschillen vroeger tussen de Prophet V, Jupiter 6, Elka Synthex en Oberheim OB-8.Een JP en Virus staan ook mooi in de studio!!!

Succes met je aankoop.

deze stelling kan ik bijtreden.
Eneuh, hoe meer synths hoe beter!! Ik ben niet van de minimal setup believers als synthmuziekfreak. Hoe meer klankenpalletten ter beschikking, hoe meer je je ideëen op band kan zetten met de juiste karakters.

:verkoght:

De 8080 werd me aangeraden omdat er een vocoder in zit maar de synth zelf lijkt me overbodig door de virus het klopt wel dat het een eigen klank kent maar toch of er zoveel verschil in zit ??.

De Q klinkt wat droger en aparter en lijkt me interessanter dan de 8080 om naast de Virus aan te schaffen. Ik zou alleen nooit die toetsenversie kopen die is veel te duur voor mij. Ik kwam dus een Geel balkje tegen met maar een paar knoppen en die was 450 zag ik hier op het forum. Is dat nou precies hetzelfde als die met toetsen (evenveel geluiden ?) alleen met minder mogelijkheden om te bewerken ? Eigenlijk zou ik gewoon een goede filterbak moeten hebben dan kan ik van de duurste synths rack versies kopen ? Klopt dat ? Dan bespaar ik ruimte en geld en heb ik toch dezelfde mogelijkheden. Althans dat vermoed ik.

Ik heb niet zoveel verstand van apparatuur is wel te merken he :P

Origineel geplaatst door Creative
maar toch of er zoveel verschil in zit ??.

Geldt dit niet voor alles in het leven. Met alle auto's kun je rijden en hebben ze dezelfde opties, toch voelt het anders aan. Sinds de uitvinding van de polyfone synthesizer is er nagenoeg weing veranderd. Dus verwacht geen wonderen "het zijn de kleine verschillen die het hem doen"

De 8080 werd me aangeraden omdat er een vocoder in zit

Een Virus heeft ook een vocoder...

Ik kwam dus een Geel balkje tegen met maar een paar knoppen en die was 450 zag ik hier op het forum. Is dat nou precies hetzelfde als die met toetsen (evenveel geluiden ?) alleen met minder mogelijkheden om te bewerken ?

Dat gele balkje.. is waarschijnlijk een Micro-Q dan.. (gestripte Q)

Wil je een synth die toch wel een eigen karakter heeft naast de Virus, dan zou ik
eens kijken naar een Clavia Nord Rack versie 1 of 2. :luv:
Sinds kort heb ik die erbij en daarvan kan ik toch wel zeggen dat die echt wat anders
in huis brengt naast het spul wat ik al had staan... niks ten nadele van de overige merken ofzo..
Wat de JP8080 in mijn ogen onderscheidt, zijn z'n lekkere filters.8~

Je zou eens een 8080 en een virus naast elkaar moeten horen. Ik vind dat er een behoorlijk verschil in zit.
Zo maak ik bijv. vele geluiden met mn 8080 die ik echt nooit zo kan maken met mn Virus C, en tja, omgekeerd ook.

Misschien een beetje net zoiets als een patatje speciaal en een patatje oorlog ofzo. Smaakt allebei erg lekker maar toch anders :D

Je moet gewoon lekker naar de winkel gaan en proeven maar!

Re: Waarom nog een jp8080 of Q naast de Virus C ?

:dubbel: Meer is Beter!!

Ach, elk merk heeft wel (een beetje) z'n eigen geluid. Dat maakt 't leuker om verschillende merken door elkaar te gebruiken. Of het echt nódig is, maak je zelf natuurlijk uit: gewoon testen/luisteren.

't Is natuurlijk leuker om synths bij elkaar te zetten die ERG verschillen qua klank. Althans, in 't begin dan van je studio ;)

Ik heb ook wel wat overlappende synths, e.d. qua geluid, maar toch verschillen ze ook weer van elkaar. Als je (maar) 1 synth hebt, ben je min of meer gebonden aan die bak en anders kan je nog eens afwisselen.
(ja, ik spreek mezelf moed in...)

Dus in feite kun je op een virus ook een microfoon inpluggen ? Dat is een vocoder toch ? Stembewerking via direct signaal ? Dat ik een mic of andere synth in de virus kan pluggen en die als effectprocessor kan gebruiken ? Ik wist niet eens dat de virus er ook 1 had :)

Zoals al gezegd is hebben ze allebei een ander karakter. Ik heb zelf een 8080 naast een virus, en het is nog nooit in me opgekomen de 8080 te dumpen omdat de virus dezelfde sounds kan maken. Daarbij is de 8080 heerlijk simpel in het gebruik, dan wel niet zoveel mogelijkheden als de virus maar alles heeft wel zn eigen knopje, en bij de virus moet je toch net wat meer in de menuutjes zijn.

Ik heb ook een JP-8000 en Nord Rack 2 naast m'n Virus C staan. Ze klinken echt alle drie apart. Als het je te doen is om de diversiteit dan raad ik je aan om naast een Virus C een Clavia Nord Rack 2 te kopen. Die klinkt echt wel compleet anders.

Als je ooit van plan bent om toch een JP-80x0 te kopen (of Nord Rack) dan raad ik je aan om eens contact op te nemen men mensen van dit forum die beide synths hebben om een bezoekje te mogen brengen.

Back