Ben ik het totaal mee oneens. Een apparaat vergelijk je op functionaliteit, niet op prijs. Als een fabrikant besluit een apparaat flink duurder te maken wil dat gewoon zeggen dat de goedkopere meteen al een voordeel heeft t.o.v. de duurdere. (Anders zou je een auto van 100.000 ook niet met een auto van 200.000 euro kunnen vergelijken terwijl het beiden erg goede auto's zouden kunnen zijn die erg aan elkaar gewaagd zijn, de prijs is gewoon een punt dat je meeweegt in je beslissing).
De MC505 en Rm1x zijn wel degelijk producten die met elkaar vergelijkbaar zijn. De rm1x heeft standaard wat minder goede geluiden maar meer tracks en een betere sequencer. De mc505 heeft inderdaad meer edit mogelijkheden op de geluiden.
Het gaat er nu dus idd om wat je wilt. Een MC505 doet meestal zo'n 400 euro tweedehands en ik heb wel rm1x'en gezine voor 250. Dat is dus een punt waarop je je beslissing kunt maken.
De rm1x heeft 16 tracks t.o.v. de 8 op de mc505.....hoeveel tracks ga je dus gebruiken?
De sequencer resulutie van de rm1x is 1/480 en die van de mc505 1/96. Verder is de sequencer van de rm1x gewoon uitgebreider.
De MC505 heeft meer outputs en iets meer knoppen en kan intern meer voices aan. Echter kan de sequencer van de rm1x wel gewoon 64 voices aan dus kun je wel gewoon 64 voices sequencen als je een externe geluidsbron aanstuurt via midi.
Verder werkt de rm1x met phrases en de mc505 gewoon met presets. Verschil is dat in een phrase de hele config van een sequence zit. Dus het geluid zelf en de sequence. De Mc505 heeft gewoon user presets van een geluid.
Met beide is echter prima te werken.
Verder 65 soorten fx op de rm1x tegen 32 op de mc505. Ken de effecten van de mc505 niet dus daar ga ik geen mening over geven.
De vergelijking rm1x vs mc505 is dus volledig normaal te noemen. Zoals eerder gezegd.....kwa synthese is de Roland synthengine uitgebreider maar niet per definitie beter. De roland zal sneller in het dance genre passen maar dan ook meteen iets meer moeite hebben met andere genre's (mijn eigen ervaring, geen feit). Ikzelf vindt ze beiden erg bruikbaar echter ben ik een enorme fan van de yamaha sequencer en daarom gaat mijn stem naar de rm1x + externe geluidsbron.
Een Korg EMX is een erg vette bak maar is op vele zaken weer erg beperkend. Wat me aan alle bakken niet aanstaan is de gedeelde fx. 20+ effecten is leuk maar dan wil ik ook wel op elke voice een ander effect kunnen kiezen. Dat kan zover ik weet op geen van deze machines.
De extra outputs en betere synth engine wegen duidelijk mee voor de MC505. De betere Sequencer, extra effecten en meer geluiden wegen weer voor de rm1x.
Het is en blijft een lastige keuze. Als de sound van de Korg EMX je aanstaan zou ik die zeker is beter gaan uithoren in een winkel.
Origineel geplaatst door Furious5
Op zich is het best raar dat de rm1x en de mc-505 steeds met elkaar vergeleken worden.. De RM1x was indertijd een stuk goedkoper als de 505, het scheelde dacht ik zo'n 1000,- gulden, aardig wat dus. De 'welke is beter' vergelijking is dus niet helemaal terecht.
Om op je vraag terug te komen:
Welke heeft de beste klank en de meeste edit-mogenlijkheden???
Meeste edit mogelijkheden voor je synth sounds heeft de mc-505.
verder is er op deze site erg veel geschreven over de rm1x en 505 vergelijking...