NL3 arp-midi-send

zongada

Nieuwkomer
Mijne NL3 zend de midi- arpeggiators niet door naar de JD990 , wel de gewone midi-notes , mijn andere synths doen dit wel , de vraag is nu , hebben alle NL3 dit probleem ?( zo ja , dan wordt het echt hoog tijd voor een update van Clavia vind ik )

Zowel mijne Supernova , Karma als dien ouwe Prophecy zenden de arps door ,en dan dien dure NL3 niet , shame on Clavia !!! Ach ja , der mankeert altijd wel iets....

Lijkt me raar dat de NL3 dat niet kan? Mijn NL2 kan het wel iig... maar dat moet ik niet doen want dan gaat ie flippen :confused:

Maar bij de NL2 moet het iig alsvolgt: shit+d (prog ctrl) en dan ff paar keer erop drukken tot er A.of (Arpeggiator) staat, dan op de 'up' toets en hij staat op on. Dan zend ie ze wel door. Maar zoals ik al zei, als ik dat doe gaat me NL2 flippen. Maar dat boeit me niet zoveel, ik gebruik de arpeggiator van me Z1 wel die is veel uitgebreider :P

Origineel geplaatst door Sjaak
Heb even een midi monitor aan mijn Nord Lead 3 gehangen....helaas....midi noten worden niet verstuurd. De Fantom-X bv wel.
Midi noten? Arp noten bedoel je. Lijkt me sterk als zelfs midi noten niet verstuurd worden :D

De Arpeggiator van de NordLead 3 zendt inderdaad geen Midi uit. Dit is geen bug of zo, maar Clavia heeft de synthesizer zo ontworpen.

Dat de NordLead 2 het wel heeft is omdat Clavia oorspronkelijk dacht dat dit hun enige synthesizer zou zijn. Het is anders gebleken :)

De enige Clavia synthesizer die volledig over Midi beschikt en er ook voor ontworpen is, is de G2. Daar kan je waanzinnige structuren mee bouwen.

Wout

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ook de NL1 V2 verstuurd de ARP via midi.

Er is in wezen niet zoveel verschil tussen de NordLead1 (beide versies) en de NordLead2 (alle drie de versies). De fabrieksgeluiden zijn voor beide gelijk, dwz dat er in de NordLead2 geen gebruik wordt gemaakt van de RingModulator en de Vervorming... Dit geldt ook voor de geluiden die op de PCMIA kaarten worden geleverd.

Wat betreft de NordLead3 en de Arpeggiator: dit instrument is ontworpen voor het gebruik op het podium en niet als 'stuurinstrument' voor andere synthesizers. De Arpeggiator is dan ook ontworpen voor 'lokaal' gebruik. In een latere versie is 'Masking' nog toegevoegd om de Arpeggiator wat interessanter te maken.

Dit alles is het gevolg van Clavia's filosofie mbt hun instrumenten en het gebruik ervan. Men is behoorlijk in RETRO. Eigenlijk zien ze de instrumenten als 'stand alone' op het podium, net als vroeger, in de zeventiger jaren.. Of ze zitten aan het eind van de 'Midi kabel'. De NordLead3 was hun eerste instrument dat met een Midi Through kwam :)

Alleen de NordModular Classic en de G2 familie zijn een uitzondering. Daar is dan ook de meeste verwarring over, bij de potentiƫle kopers. Om daar wat verandering in te brengen is de G2D net gereleased, een gratis demo versie mbt het Patchen.

Om alles nog eens lekker absurd te maken: Clavia betekent 'toetsen', wat een grappige naam is voor een firma die vijftien jaar lang alleen maar electronische drums produceerde :)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Wat betreft de NordLead3 en de Arpeggiator: dit instrument is ontworpen voor het gebruik op het podium en niet als 'stuurinstrument' voor andere synthesizers. De Arpeggiator is dan ook ontworpen voor 'lokaal' gebruik. In een latere versie is 'Masking' nog toegevoegd om de Arpeggiator wat interessanter te maken.

Dit alles is het gevolg van Clavia's filosofie mbt hun instrumenten en het gebruik ervan. Men is behoorlijk in RETRO. Eigenlijk zien ze de instrumenten als 'stand alone' op het podium, net als vroeger, in de zeventiger jaren.. Of ze zitten aan het eind van de 'Midi kabel'. De NordLead3 was hun eerste instrument dat met een Midi Through kwam :)

Ik moet zeggen dat de NordLead3 live prima presteert, dus alle toeters en bellen die andere synths wel hebben mis ik niet zo (bv arp notes uitsturen). De sound zelf en de snelheid waar je mee sounds kunt maken is voor mij veel belangrijker.

De NordLead3 heeft een Arpeggiator die volledig op de life situatie gemaakt is. De vier Slots kunnen alle een ander Arpeggio krijgen, zodat in Performance mode er zeer ingewikkelde combinaties kunnen ontstaan. Het tempo is wel gelijk, maar de Masking kan voor ieder Slot anders zijn.

In de FactoryPatches van Zon Vern Pyles zit een Performance (Sequencer01 & 02?) waar Slot A de eerste noot van een vierklank (+ hold) speelt, Slot B de tweede noot (alles geMasked, behalve de vijfde), Slot C de derde (negende Mask open) en Slot D de laatste noot (dertiende Mask open). Door nu een Slot knop in te drukken en de Pitch van die toon te veranderen krijg je Philip Glass achtige (Minimal Music) reeksen. Heerlijk voor anderen om op te improviseren.

Wout

Oh ja... En de NordLead3 heeft ook geen Percussion deel! Heeft Clavia ook expres gedaan :D

Back