Akkoorden & Melodiën Deel I: Introductie + bas plakken

hier twee voorbeelden, filmmuziek en Drum and bass jazzy klanken, van hoe dat kan klinken...akkoorden/toonsoorten in terts-relatie. helaas bleek de helft van de filmmuziek niet opgenomen (raaarrrrrr!) : hoor mp3

uiteindelijk moet je vooral gewoon heel veel spelen, onderzoeken en experimenteren met nootjes en akkoorden...dan leer je muziekmaken!

al die theorie komt later wel...als je de helft eigenlijk al weet, maar er geen naam voor had.
en muziektheorie is voor een groot gedeelte een opsomming van alle mogelijkheden.
maar niet een systeem waaruit zo maar mooie muziek uit kan onstaan.

het is vooral handig om te leren wat niet werkt, en dat is maar een aantal procent in verhouding tot wat er allemaal wel kan. muziek is nooit op qua mogelijkheden en klanken (al denken sommige uit de klassieke wereld dat wel )

Attachments

• tertsen.mp3
    811,3 KB · Bekeken: 175
Kan iemand me vertellen hoe je het interval van Fes naar B noemt? Ik snap er geen hond meer van :P

in principe (zonder andere muzikale context) moet je intervallen benoemen door ze via de stamtoonreeks in een toonladder te plaatsen:

stamtonen: A B C D E F G

van F naar B:
F G A B (C D E F)
F naar G is secunde, F naar A is terts, dus F naar B is het interval: kwart!

wordt met Fb verlaagd bijvoorbeeld de majeurtoonladder:
Fb Gb Ab Bbb Cb Db Eb Fb

Fb naar Bbb is nog steeds een kwart.
Fb naar B is een verhoogde kwart...dus een overmatige kwart ...maar wel dubbel verhoogd. ik weet niet hoe je dat noemt..ook overmatig? dubbel overmatig?

van B naar F:
B C D E F

dus een kwint.

B naar F# is een reine kwint.

B naar Fb is een dubbel verminderde kwint!

zoiets?

Context: manuscript papier met intervallen. Het ging er puur om dat ik ze zou benoemen maar bij die liep ik vast. Ik hou het maar even op een dubbel overmatige kwart inderdaad, maar stiekem is het gewoon een kwint natuurlijk. Vage zooi allemaal 8~

Spannend! :-)

het is toch geen opdracht voor de HKU, afdeling muziektechnologie misschien?

Ze was een week ziek maar ze vond het een rare vraag :P Je 'zou het' een dubbel overmatige kwart kunnen noemen. Daar kwam het op neer in ieder geval.

zo als ik al dacht....

maar dit soort intervallen komen vooral voor in muzikale context...en voort uit een muzikale context.

niemand zal als basis het E majeurakkkoord zo benoemen:

Fes Fisis B

!

In dit soort gevallen moet je heel goed bijhouden wat je schrijft...
Het gaat bij het benoemen van intervallen niet om de stamtonen, maar om de afstanden tussen de twee tonen, uitgedrukt in halve toonsafstanden.

in principe (zonder andere muzikale context) moet je intervallen benoemen door ze via de stamtoonreeks in een toonladder te plaatsen:

stamtonen: A B C D E F G
Niet, dus. Alleen hoeveel halve afstanden er tussen zitten...
van F naar B:
F G A B (C D E F)
F naar G is secunde, F naar A is terts, dus F naar B is het interval: kwart!
Niet iedere kwart is een kwart. Issie rein of overmatig? In dit geval overmatig, of als je een Bb bedoelt issie rein.
wordt met Fb verlaagd bijvoorbeeld de majeurtoonladder:
Fb Gb Ab Bbb Cb Db Eb Fb

Fb naar Bbb is nog steeds een kwart.
Nee, een overmatige kwart! Nu ga je de Bb wel gebruiken, die je hierboven eerst niet had...
Fb naar B is een verhoogde kwart...dus een overmatige kwart ...maar wel dubbel verhoogd. ik weet niet hoe je dat noemt..ook overmatig? dubbel overmatig?
van B naar F:
B C D E F

dus een kwint.

B naar F# is een reine kwint.

B naar Fb is een dubbel verminderde kwint!

zoiets?
Zeg maar gewoon links af slaan is ook gelijk aan drie keer rechts af :D

7 + 1/2 = 7 1/2
7 1/2 + 1/2 = 8 en niet 7 1/2 1/2 ;)

Maar nogmaal intervallen zijn relaties tussen twee tonen en in wezen niet gebonden aan een systeem met grondtonen en zo.

Wout

Laatst gewijzigd:
In dit soort gevallen moet je heel goed bijhouden wat je schrijft...
Het gaat bij het benoemen van intervallen niet om de stamtonen, maar om de afstanden tussen de twee tonen, uitgedrukt in halve toonsafstanden.

Niet, dus. Alleen hoeveel halve afstanden er tussen zitten...Niet iedere kwart is een kwart. Issie rein of overmatig? In dit geval overmatig, of als je een Bb bedoelt issie rein.
Nee, een overmatige kwart! Nu ga je de Bb wel gebruiken, die je hierboven eerst niet had...
Verminderde kwint!
Zeg maar gewoon links af slaan is ook gelijk aan drie keer rechts af :D

7 + 1/2 = 7 1/2
7 1/2 + 1/2 = 8 en niet 7 1/2 1/2 ;)

Maar nogmaal intervallen zijn relaties tussen twee tonen en in wezen niet gebonden aan een systeem met grondtonen en zo.

Wout

Volgens mij maak je nu een fout. Van Fes naar B is geen kwint (of ie verminderd, rein of overmatig is doet er dan nog even niet toe).

Marsmusica heeft volgens mijn theorie ook gelijk, je moet eerste bepalen watvoor interval het is (prime, secunde, terts, kwart, kwint, sext, septiem, octaaf) en daarna ga je bepalen (aan de hand van halve toonsafstanden of het groot, klein, verminderd, overmatig of rein is.

Zo reken je dus eerst van F naar B (F>F=prime, F>G=secunde, F>A=terts, F>B=kwart) en dan ga je de halve toonsafstanden berekenenen vanaf de Fes naar de B.
Dat zijn er (Fes>F (kl2) Fes>Ges (gr2), Fes>G (kl3), Fes>As (gr3), Fes>A (r4), Fes>Bes (o4).. en dan zou je eigenlijk naar reine kwint gaan maar we hebben al vastgesteld dat het een kwart is dus wordt ie dubbel overmatig. :kroon:

Nog even, want ik mis in het hele verhaal stijgend of dalend...

e - b is een reine kwint (naar boven, maar e - B is een kwart (dalend)!

Waarom denken juliie dat het zo belangrijk is eerst de grondtoon van een akkoord te zingen voor je gaat analyseren? Dan worden de relaties duidelijk.

Wout

Volgens mij maak je nu een fout. Van Fes naar B is geen kwint (of ie verminderd, rein of overmatig is doet er dan nog even niet toe).
Hoe ga ik dat die Fb (= E) uitleggen ;)
Marsmusica heeft volgens mijn theorie ook gelijk, je moet eerste bepalen watvoor interval het is (prime, secunde, terts, kwart, kwint, sext, septiem, octaaf) en daarna ga je bepalen (aan de hand van halve toonsafstanden of het groot, klein, verminderd, overmatig of rein is. ....
Dit werkt alleen in theorie. In een muzikale praktijk heb je totaal niets aan :D Zoals al opgemerkt, er is niemand die een E Fb noemt. Het is alleen een mogelijkheid, maar geen werkelijkheid.
Intervallen zijn er niet om te berekenen, maar om te horen. Iedereen die ooit aan solfège gedaan heeft weet dat je een interval eerst hoort voor je kan benoemen. Je hoort geen reine kwart, maar de eerste twee tonen van het Wilhelmus. (Tenminste, als je in Nederland woont :)
De terts? De eerste twee van Er is een kindekke...
En dan weet je over hoeveel halve tonen je beschikt.
Dit kan zonder een grondtoon van een toonladder gehoord te hebben, dus in de praktijk, waar die grondtoon er wel is, valt het allemaal wel mee.

Maar waarom maken jullie het zo moeilijk?
Ik weet wel dat er in onderwijsland veel docenten zijn die puur uit eigen belang zaken moeilijker maken...
Ik heb ze zelf ook gehad.

Wout

hallo Wouter,

alles wat ik zei klopt. daar kan je heel moeilijk over doen, maar het is gewoon muziektheorie.
De theorie die ik flink onder mijn vingers en in mijn hoofd, kunnen en weten heb....voor mij glashelder en duidelijk. mag ook wel na al mijn zelfstudie en conservatorium en cursussen en muziektechnologie...

ik snap wel dat het allemaal heel rigide kan overkomen voor je, maar het heeft wel degelijk een functie binnen het componeren en noteren van muziek. Fes B klinkt als een kwint (E en B) maar het is dat theoretisch niet...het is een kwart. Als je ingewikkeldere harmonische/ melodische muziek schrijft, dan kom je zulke intervallen tegen. tenminste, ik wel!
een poppy-house-muzikant waarschijnlijk nooit in zijn leven. of alleen die ene keer als hij een verkeerd akkoord of toon aanslaat.

dit soort vreemde intervallen onstaan bijvoorbeeld bij tijdelijke verhogingen/ verlagingen van laddereigen tonen. bij tussendominanten, zwevende tonaliteit, enzovoort.....

ik ben een muziekdocent, en zeg dit puur uit eigenbelang!!!:engel:

Back