[sampelen] Hoe een synth leeg te samplen

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Heya!

Wil een aantal synth's leeg samplen :engel: . Bedacht die zo te doen:

- Synth op sampler aansluiten [ja zeker!].
- Velocitie op 100 instellen.
- Middels sequencer steeds dezelfde [C3] noot laten afspelen, elke 4e maat.
- Al de sounds in .wav bestanden van max. 5 minuten opnemen.
- Deze met Recycle knippen naar korte .wav bestanden.

Wat er nog openstaat:

- Normaliseren? en zo ja op hoeveel dB.
- Wat verder nog ter forum komt.

Dus als jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag!

1 sample per geluid lijkt me een beetje weinig.
Als je niet wilt dat modulaties in de geluiden versneld/vertraagd worden heb je er toch wel een stuk meer nodig.
Ik zou zeggen minimaal 1 per octaaf en voor sommige soorten geluiden gewoon meer.

Ik heb ooit op een Italiaanse site een stuk shareware gezien die reeksen noten naar een synth kon sturen en de bijbehorende wavjes (1 per noot dus) automatisch wegschreef. Kan die alleen zo snel niet meer vinden.

Ik zou ook niet op willekeurige volumes sampelen en daarna alles terugnormaliseren, maar zoveel mogelijk op maximale input naar binnen trekken. Dan heb je de beste signaal/ruis-verhouding in je sample. Maar ik snap dat dat het automatiseren een beetje tegenwerkt ;)

heb ooit eens ergens gelezen dat je beter niet kunt normaliseren als je het karakter van de synth zoveel mogelijk wilt behouden....

verder wat Etaoin ook zegt : per octaaf een sample is geen overbodige luxe (kijk maar naar sample cd's en cd-roms)

ik zou zelf ook wat verschillende filter-instellingen meenemen in de samples...

Filters, effecten, LFO's en "analog feel" (bij JV/XP series) op Bypass zetten en kijken of de multisample niet nog multisamples onder zich heeft (verschillende toonhoogtes). Niet alles wordt zomaar versneld afgespeeld, wel misschien bij de eerdere modellen.

Welke synths overigens? :)

Als het de bedoeling is de synth te bespelen vanaf een (uitgebreide) sampler kan ik je nog wel een tip geven:

Sample je synth met verschillende filterinstellingen -van dicht naar open in 127 stapjes- en verspreid die onder de verschillende velocity-layers van je sampler..
Dan heb je dus in feite aanslaggevoeligheid gesimuleerd op het filter, en dan dit op een stuk of 3/4 octaven.

Dan heb je tenminste nog een beetje vrijheid in expressie. (bovendien kan je dus ook in je cubase/logic de velocity intekenen en daarmee soortvan filteren)

btw: vind je het niet wat saai om alleen wat enkele bleeps eruit te samplen op 1 noot?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Yawgmoth
Bedankt voor de tips zover!
Welke synths?

I.i.g.

Nord Modular
DX200
K-Station
Voyager

Oh, dan heb je inderdaad niet met multisamples te maken ;). Sterker nog, bij de K-station zou je kunnen volstaan met het (6-semitone - C1, G#1, C2, etc) multisamplen van alle golfvormen. De sample-waveforms zijn toch percussie (one-shot) of digitale loops (EP/orgel). De rest van de structuur kun je dan nabouwen op de sampler zelf, op dingen als ringmod, sync en FM na. Daar zou je dan eventueel een soort DWGS-waves can kunnen maken en 3 verschillende samples kunnen gebruiken voor een timbre-evoluerend geluid.

De DX200 heeft als enige echt interessante aspect de drumkits; wel kijken dat je in de sequencer de nootlengte zo lang mogelijk maakt, bij het loslaten van de rubberpads houdt 't drumgeluid vrijwel gelijk op. Alles wat FM is kun je in feite ook met de Modular.

Klinkt als een interessant experiment (maar niet interessant genoeg om bovenstaande gear weg te doen ;) )

Sowieso, in een sampler verschillende waveforms zetten die verder dan saw/sine/square/pulse gaan is leuk. Een sync-waveform die constant blijft kan gebruikt worden voor een hoop "Digi" waveforms zoals die gevonden worden in vroegere Korg en Yamaha ROMplers. Iemand op de Waldorf list heeft z'n Pulse gesampled zodat 'ie 'm polyfoon kon bespelen, en het resultaat was best gaaf.

Dat je daar zin in hebt zeg in zo veel moeitje. Daar zou ik echt geen geduld voor hebben.
DX zou ik niet samplenen. Pak je toch gewoon de software zoals de FM7.

Origineel geplaatst door Yoozer
Iemand op de Waldorf list heeft z'n Pulse gesampled zodat 'ie 'm polyfoon kon bespelen, en het resultaat was best gaaf.

Dat wil ik ook eens met m'n Voyager proberen. Lijkt me gaaf!

het is bijna onmogelijk om geluiden die uit een bepaalde synth komen precies zo te reproduceren met een sampler...
enige wat mij goed te doen lijkt is gewoon alleen de golfvorm te samplen en een geluid weer helemaal from scratch op te bouwen maar ook dan loop je tegen problemen aan zoals bijv. osc sync, pwm, niet exact het juiste filter etc...
niet te doen dus...

Origineel geplaatst door 6 trak
niet te doen dus...

Tenzij je oeverloos geduldig bent en tevreden met een half resultaat is het enige antwoord op de vraag :

Zie 6Tracks quote.

Origineel geplaatst door Yoozer
De DX200 heeft als enige echt interessante aspect de drumkits; wel kijken dat je in de sequencer de nootlengte zo lang mogelijk maakt, bij het loslaten van de rubberpads houdt 't drumgeluid vrijwel gelijk op. Alles wat FM is kun je in feite ook met de Modular.

hmm..dan heb ik toch een andere kijk op deze zaken..... als ik synths "leeg sample" dan is het meestal om snel een hele zooi preset sound samples ter beschikking te hebben...dan wil ik eigenlijk niet nog es een keer een hele patch vanuit de basisgolfvormen nabouwen.... wat ik dus doe: alle effecten uitschakelen, en dan met een velocity van 127 elke sound triggeren op de C3 ofzo...en als ik tijd heb op meerdere octaven, maar vaak niet eens......dit gewoon allemaal achter mekaar opnemen in 1 lange soundfile, die door recycle halen en elke slice normalisen..en dan exporteren naar losse samples of een SF2 file, of een refill..

Olaf

Nord modulair sampelen? Dan kun je hem of de micro beter gewoon kopen! Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden dat je die nooit kan vangen in een sampler. Je kunt bijvoorbeeld wel de basics sampelen, maar dan houw je teveel mogelijkheden over.

succes lijkt me wel op zijn plaats!

Grtz Brmz

Ik heb ook enkele vraagjes ivm het opnemen van geluiden uit een synth of andere geluidsmodule.
Ik ga binnekort mijn MC 505 verkopen,en om er mss toch nog ooit eens ergens iets aan te hebben ga ik dus een pak wave's en patches samplen uit de Groovebox.

Op welke instelling neem ik ze het beste op ? Ben echt een groentje op dit vlak :)
44.1 , 48 khZ ?
Wat zijn nog belangrijke instellingen die ik moet maken voor men geluiden zo zuiver en
goed mogelijk op te nemen?

Alvast bedankt he ...

samplen doe je in ieder geval op zo hoog mogelijke kwaliteit. Pas bij het afmixen en schrijven naar wav/mp3 etc downsample je naar 16 bit/44.1kHz

Origineel geplaatst door mky
Op welke instelling neem ik ze het beste op?
Tja, op een zo hoog mogelijke kwaliteit ;). Al zijn de samples in een MC-505 wel max. 32khz, dus zou 44.1 meer dan genoeg moeten zijn.

Wat zijn nog belangrijke instellingen die ik moet maken voor men geluiden zo zuiver en
goed mogelijk op te nemen?
Zet alle effecten (chorus, reverb, delay) uit, zet de detune op 0, en zet alle filters op "Bypass" (dus gewoon -geen- filters op het geluid - dat moet de sampler uiteindelijk doen. Zet Analog Boost op 0, de equalizer op neutraal (dus geen cut en geen boost), Het helpt ook als je slechts 1 multisample per keer aanzet - stapelen kan de sampler waar het in komt uiteindelijk zelf ook wel. Als je bijv. 2 lichtelijk ontstemde samples hebt in een preset pak je slechts 1 sample en laat je de sampler het werk doen.

Er zit een behoorlijke lading multisamples in de MC-505. Alles wat een basic waveform is (zaagtand, sinus, pulsgolf) zou je in feite ook met een virtueel-analoogje kunnen doen. Al heeft de 505 wel speciale '303'-golfvormen; die zijn niet zo basic te noemen.

Als laatste : sample op verschillende toonhoogtes. Als je elke keer de C en de F# sampled van 4 octaven of zo moet dat wel lukken.

Origineel geplaatst door 6 trak
het is bijna onmogelijk om geluiden die uit een bepaalde synth komen precies zo te reproduceren met een sampler...
enige wat mij goed te doen lijkt is gewoon alleen de golfvorm te samplen en een geluid weer helemaal from scratch op te bouwen maar ook dan loop je tegen problemen aan zoals bijv. osc sync, pwm, niet exact het juiste filter etc...
niet te doen dus...

Probleem is dat je het karakter van een bepaalde sound moet zien te samplen in de meest simpele vorm, anders kom je later in het traject in de problemen. Dus een golfvorm met een resonerend filter is zo'n voorbeeld. Zo kaal mogelijk samplen maakt het loopen weer eenvoudiger....hoe meer filters, osc sync etc etc er in je sample zit...hoe moeilijker. Het eind resultaat zal overigens sterk afhangen van de synth editing mogelijkheden die in je sampler zit. De Akai's vond ik altijd wel goed qua filters, die maken het geheel wat warmer.

Waar je overigens wat makkelijker bruikbare resultaten mee haalt is de kale basis waves uit een ROM-pler samplen.

Back