Als anwtoord op uw 2de vraag : neen, gelukkig niet.
Uw eerste vraag nodigt zowaar uit tot een lethanie die grenst aan de strengheid van Spaanse inquisitie !.
Om dat filosofisch aspect te illustreren met een voorbeeld : mensen
Om te beginnen moet je onderscheid maken tussen de muziekaal-technische aspekten van materiaal, en de dieper liggende meer filisofische aspectenpraten steeds (verkeerdelijk) over 'slechte' synthesizer klanken.
Wel, die 'slechte' sounds bestaan éénvoudig weg niet ! Sound 'x' wordt verkeerd gebruikt waardoor het gevoel onstaat dat sound 'x' slecht klinkt. Daardoor vinden mensen het excuus van : deze synth is niet mijn ding. Waarop ik graag replikeer met : elke synth is mijn ding. Ik zou ze wel allemaal willen ! Dat is uiteraard uitopisch. Ze groeien ook niet op m'n rug.
Mensen op SF vragen : "Welke synth voor trance?"
Er bestaat geen synth die specifiek voor 'trance' is gemaakt, net zoals er geen auto betsaat waar je enkel maar booschappen mee kan doen. Dat die éne synth dient om trance mee te maken, dat is wat de industrie de consumenten probeert wijs te maken door het programmeren van een aantal trance-eigen sounds in een bepaald toestel.
Zonder die super saw zal het niet lukken...komaan zeg ! Wie bepaalt dat ? Juist, de uitvinders van dat genre waar iedereen dan doorslagjes van tracht te maken.
Als ik dan zelf al een trance nummer post, krijg ik meteen het verwijt of de kritiek dat mijn lead synth geen 'trance' sound is...
Wordt de stijl trance bepaald door de inhoud, zijnde het arrangement of door de sounds ? Ziedaar het misverstand.
Met andere woorden, staat een klassieke compositie in relatie tot de akkoordenschema's en de arrangementen en bewegingen, of het feit dat er een echt orkest mee gemoeid is ? De verkeerde redenering volgend zou het onmogelijk zijn om met een sampler en synths een klassieke compositie te maken.
Te vaak heb ik mensen in de hype zien trappen en met het misverstand zien rondlopen dat als ze maar dat of dàt toestel hadden, dan zou alles plots veel beter gaan. Dat geldt zelfs niet alleen voor vintage, sterker nog, 'de industrie' tracht dagelijks zijn consumenten met dat foute idee op te zadelen.
En inderdaad, weer heel veel mensen worden kortademig bij het aanschouwen van de nieuwste Virus TI...
Verder wordt vlot veel te veel geld gegeven aan vintage toestellen die dat echt niet waard zijn, toch niet op muzikaal gebied. Klankgewijs is de meerwaarde heel erg relatief. Misschien wel als verzamelwaarde en dat is ook meteen de enige toelaatbare reden om veel geld aan uit te geven aan vintage, en dan nog maar aan een bepaald aantal toestellen.
Een Moog modular bijvoorbeeld omdat die inderdaad vrij zeldzaam is...ik noem maar wat.
Voor een die-hard verzamelaar is dat inderdaad een collector die veel geld waard is. Er is dus in sé geen probleem als je geld uit geeft aan bepaalde verzamelwaardige toestellen, wel als je overtuigd bent dat je zonder dat of dat toestel muzikaal 'mank' bent. Dan ben je niet goed bezig en wordt er niet meer realistsich nagedacht.
Dan kopen mensen een gloednieuwe Ion om hem vervolgens 2 weken na aankoop met een grote teleurstelling te verkopen. Een teleurstelling die overigens totaal ongegrond is.
Heel veel mensen snappen nog steeds niet dat het maken van (mooie) muziek niks te maken heeft met het materiaal dat je hebt staan. Veel mensen zijn er verkeerdelijk van overtuigd dat vintage materiaal een soort meerwaarde biedt waardoor ze beter muziek gaan maken. Dit is niet zo.
Zo zie je dat ik de reactie krijg (no problem to me) dat ik m'n oren maar eens moet laten uitspuiten omdat ik het aandurf het Legacy VST pakket - dat ten andere onwaarschijnlijk goed klinkt - te vergelijken met de 'real' stuff. Heiligschennis ! Hoe durf je !
Dat net ik wordt vermaand dat ik m'n oren moet laten uitspuiten vind ik echt een billenkletser !

Ik zit onderhand al 20 jaar aan mengtafels en durf sinds 5 jaar zeggen dat ik kan mixen ! Maar goed, got no prob with that en ik moet eens glimlachen.
Mensen begrijpen niet of willen niet begrijpen dat je in het uiteindelijke resultaat NIET kan horen of er nou een orginele 909 dan wel gesampelde sounds werden gebruikt, en bovendien maalt geen enkele luisteraar daar om.
Een compositie staat of valt met de inhoud, en niet met de toestellen die werden gebruikt om die compositie mee te maken.
Dat is een vaststaand feit en éénieder die daar aan twijfelt loopt rond met foute opvattingen.
Goeie composities komen tot stand middels kunde en talent, en niet omdat je 20 synths hebt staan.
Je hebt natuurlijk een aantal basis materialen nodig om iets te kunnen maken.
Erger is dat de creatieveling er van overtuigd is dat het allemaal niet lukt met alternatieven, zoals met VST plugs die 'zogezegd' veel slechter klinken. Daardoor krijg je threads als : "Is Fruity Loops wel een professioneel programma ?"
Die vraag aleen al getuigd van verkeerde inzichten in de materie. De term professioneel slaat nooit op het instrument in kwestie, dan wel op het gebruik ervan. Het enige verschil tssn professionelen en amateurs wordt bepaald door de omstandigheid. Een professioneel verdient zijn brood aan zijn bezigheid, dus je kan FL inderdaad op professionele basis gebruiken ja.
Nu, iedereen moet doen waar hij zin in heeft en gelooft maar wat hij zelf wil. Maar zo zie je ook dat bijvoorbeeld alles van de *0* reeks de laatste jaren sneller van eigenaar is veranderd dan welke toestellen ook. Zo veel mensen die in de verkeerde veronderstelling waren dat ze 'gebrekkig' waren zonder het orgineel, zijn vroeg of laat toch weer nuchter geworden en verkopen dan snel weer datzelfde toestel, liefst met winst aan de volgende gek met verkeerde inzichten die dan nota bene in zijn eigen nadeel spelen.
En dan krijg je natuurlijk het fenomeen dat er op gegeven moment tot 2500 euro (!) werd gevraagd voor een 909. Komaan zeg, waar zijn we mee bezig ?
Als er iemand kan meespreken over de reële waarde van vintage dan ben ik denk ik, één van die gozers. Ik heb ongeveer alles gehad waar menig SF lid een natte broek van krijgt. M12, PPG2.3, Mini's,Chroma, ARP's...noem het op. Ik schrijf gehad, want m'n studio leek toen (15 jaar terug) meer op een museum dan op een studio, en ik kreeg zo veel geld van een aantal rijkelui kindjes die overtuigd waren van de meerwaarde van vintage dat ik alles heb gedumpt en heel veel geld heb verdient. Ikzelf had al dat materiaal gekocht toen niemand daar nog waarde aan hechtte, het digitale tijdperk was in volle opmars en je kon toen een 909 kopen voor 100 euro. Of een MKS80 voor 250 euro...of een TR606 en een TB303 samen voor nog geen 25 euro...!!!!....ik zeg maar wat.
Diezelfde rijkeluiskinderen zijn nu brave huisvaders en hebben nooit wat zinnigs uitgericht met het materiaal waar ze rotsvast van overtuigd waren dat het hun gouden eieren zou brengen...
Ikzelf heb me op SF een soort van kruistocht eigen gemaakt die de hype en misverstanden wil doorprikken.
Dat doe ik trouwens ook in workshops die ik geef en merk bij bepaalde cursisten een soort 'bevrijding' van het keurslijf
waar ze zich in bevinden.
Mijn crusade zal duren tot mijn eigenste post 999. Daarna zal ik mijn pijlen richten op posters van tracks die in de heilige, doch waanveronderstelling verkeren dat ze iets waardevols hebben gemaakt omdat ze er in geslaagd zijn een 16de 909 hihat te programeren waar een TB303 acid lijntje doorloopt...
Natuurlijk is het waardevol en strekt het tot eer dat je creatief bezig bent. Maar dat betekent niet per sé dat je inhoudelijk dan ook nog iets waardevols hebt gemaakt. Nog zo een waandiee!
Ik vind het dan ook fijn te horen dat mensen als Arv mijn kritiek op zijn tracks als leerrijk beschouwen, daar waar anderen zich alleen maar op hun pik getrapt voelen omdat ze door mijn kritiek denken dat ik geen respect heb voor hun creaties.
Je moet mensen niet in de waan laten dat ze iets 'waardevols' hebben gemaakt als dat niet zo is.
Ik ben zelf dankbaar dat ik in mijn leven heb kunnen luisteren naar mensen met verstand van zaken die terecht mijn producten afbraken tot op de grond. Door aandachtig te luisteren naar hun gefundeerde kritiek en opmerkingen kan ik vandaag ook doen waar ik goed in ben.