Op zoek naar een nieuwe synth/digitale piano

A3-jan

Stamgast
Hallo mensen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe synth/digitale piano.
Ik zit te denken aan: Roland XV-88, RD-170/700 of Yamaha S80/S90

Zijn er mensen met ervaring met deze intstrumenten??

Oook zou ik graag meer willen weten over het gebruik van de functie van de yamaha waarbij het mogelijk is (met behulp van de PLG-100 vh expansieboard) om meerdere stemmen toe te voegen en gebruik te maken van effecten uit de synth op je stem, via de A/D input van de S80/90

Met vriendelijke groet,

Adri-Jan

Nou, dan heb je nogal wat keuze.

De Roland RD700 is goed!! Heeft uitbreidingsmogelijkheden (SRX) en een goed klavier!! Goed pianogeluid.
De Yamaha S90 is waanzin!! Veel lekkere (Motif) geluiden aan boord en een fantastisch klavier!! Goed pianogeluid.
Die andere heb ik geen ervaring mee.
Je zou ook nog even kunnen kijken naar de Motif (ES) 8, de Fantom S88, de Fantom X8, Korg Triton 88.....dat zijn workstations.

Maar ehh, je bent toetsenist in een band? En je wilt de Dig. piano daarvoor gebruiken? Vergeet dan niet dat deze apparaten ZWAAR zijn.
Ik sleep me aan een Fantom X7 in een flightcase een enorme hernia. Ik wil niet weten hoe dat gaat met een 88 toetsen instrument
=(

:biertje:

Ik heb zelf onlangs een nieuwe gekocht en heb ze allemaal uitgetest in verschillende uitvoeringen (hammer-action, synth-action):
Synths: Roland XV-88 en Fantom X, Yamaha Motif ES, Korg Triton Extreme, Yamaha S80/S90
Stage piano's: Roland RD-700 en RD-170, Yamaha P90
Master keyboards (88 hammer action): Fatar SL990, Oberheim MC
Modules: Fantom XR, Motif Rack, Triton Rack

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
- Live, thuis of in de studio
- Welke sounds vind je het belangrijkste / gebruik je het meeste
- Klavier: 88-toetsen hammer action of synth-action, evt 76 toetsen?
- budget

Er zijn overigens verschillende bestaande threads op dit forum te vinden mbt dit onderwerp:

- Master keyboards
- Kurzweil of Studiologic?
- Waar blijft de Master-Stage-Piano-Controller nou...?
- Studiologic (Fatar) master keyboards...goed genoeg voor live gebruik?

Thanx

Thanx

Bedankt voor de snelle reacties...

Ik wil hem gaan gebruiken voor op stage....
Tja ik weet dat je je een breuk sjouw, maar die dingen.
Maar wil wel kwaliteit plus de lekker aanslag.

Zelf zing ik derde stem en merkte op dat via de S serie en behulp van een expansieboard PLG-100 VH je als het ware een vocalist bij hebt...

Iemand ervaring hiermee???

Grtz

Origineel geplaatst door Bartology
Maar ehh, je bent toetsenist in een band? En je wilt de Dig. piano daarvoor gebruiken? Vergeet dan niet dat deze apparaten ZWAAR zijn.
Ik sleep me aan een Fantom X7 in een flightcase een enorme hernia.

Goed punt. Ik was eerst van plan een Fantom X8 te kopen (30 kg) maar die zijn met een goede fligthcase echt niet meer te tillen. Mijn X7 is met case ook nog steeds 25 Kg...

Dus daarom een X7 (scheelt 15 Kg met de X8) en ik moet zeggen dat het synth-klavier prima speelt voor piano klanken. De aanslag is namelijk zwaarder en precieser dan die van een Motif ES7...die vond ik niet lekker spelen. Het is natuurlijk geen X8 (zelfde klavier als de RD-700) maar een goed alternatief als je op gewicht wilt besparen.

Heb een heel lang verhaal gehouden over iets vergelijkbaars in deze thread.

Kortweg: ik vind Yamahas gewogen toetsenborden niet fijn spelen (te zwaar, te "clunky") en Roland veel fijner. Heb een Yamaha S90 ge-AB'd met een RD700 en ben voor de RD700 gegaan. Nu er een nieuwe RD-stage piano op stapel schijnt te staan (Winter-NAMM??), zou de RD700 weleens nog meer in prijs kunnen gaan dalen.

De S90 heeft waanzinnig goede sounds en is meer synth (tweakable) dan de RD700, maar ook de RD700 heeft veel goeds aan boord, zeker als je 'm uitbreidt met SRX-kaarten (2 plaatsen, heb zelf de erg mooie SRX-vintage keys-kaart). Sommigen vinden de RD-piano's niet zo mooi als Yamahas pianosounds (te weinig sustain in de samples), maar ik vind het eigenlijk echt wel prima (wie hoort dat in een live-setting?).

Alternatief: een Fantom-XR (moet een geweldige piano hebben en heel heel heel veel andere sounds) module; is met 6 SRX-sloten erg uitbreidbaar, is een volledige synth met sampler, kost 1299 Eur geloof ik, en met een 88-keys-masterkeyboard erbij (die dan wel weer wat lichter kan zijn dan een S90 of RD700; kies je favoriete aanslag zelf) heb je voor de prijs van een S90 ook iets goed.

Succes met kiezen!

Origineel geplaatst door Gertje
De S90 heeft waanzinnig goede sounds en is meer synth (tweakable) dan de RD700, maar ook de RD700 heeft veel goeds aan boord, zeker als je 'm uitbreidt met SRX-kaarten (2 plaatsen, heb zelf de erg mooie SRX-vintage keys-kaart). Sommigen vinden de RD-piano's niet zo mooi als Yamahas pianosounds (te weinig sustain in de samples), maar ik vind het eigenlijk echt wel prima (wie hoort dat in een live-setting?).

De RD-700 stond ook op mijn lijstje en in combinatie met de SRX-07 Ultimate Keys een hele goede combinatie voor live gebruik. De prijs van de RD-700 en SRX-07 samen is ongeveer 2100 EUR, das minder dan een Fantom-X of Motif ES! Heb je wel een super klavier die ook nog eens 5 Kg lichter is dan een X8 of ES8.

Alternatief: een Fantom-XR (moet een geweldige piano hebben en heel heel heel veel andere sounds) module; is met 6 SRX-sloten erg uitbreidbaar, is een volledige synth met sampler, kost 1299 Eur geloof ik, en met een 88-keys-masterkeyboard erbij (die dan wel weer wat lichter kan zijn dan een S90 of RD700; kies je favoriete aanslag zelf) heb je voor de prijs van een S90 ook iets goed.

De Fantom-XR piano is naar mijn mening de beste die er momenteel is. De XR is qua synth engine overigens identiek aan de X6/X7/X8.

** Let op ** Ik heb ook overwogen om een goedkoop gewogen master klavier te kopen + een XR als piano/synth module maar daar ben ik vanaf gestapt omdat
1) goedkope 88-keys hammer action klavieren niet lekker spelen / veel technische problemen kennen
2) de velocity van deze klavieren en de velocity van de sounds in de losse synth module (Fantom-XR of Motif rack) niet overeen komt => moet je dus veel voor programmeren om dat weer recht te breien.

Origineel geplaatst door Sjaak
De RD-700 stond ook op mijn lijstje en in combinatie met de SRX-07 Ultimate Keys een hele goede combinatie voor live gebruik. De prijs van de RD-700 en SRX-07 samen is ongeveer 2100 EUR, das minder dan een Fantom-X of Motif ES! Heb je wel een super klavier die ook nog eens 5 Kg lichter is dan een X8 of ES8.

...maar beduidend minder mogelijkheden, die interessant kunnen zijn.

Origineel geplaatst door Sjaak
De Fantom-XR piano is naar mijn mening de beste die er momenteel is. De XR is qua synth engine overigens identiek aan de X6/X7/X8.
Van de hardware synths that is. Trouwens heeft Kurzweil ook hele mooie piano's in hun synths zitten.
D'r zijn ook nog een aantal interessante software versies. Die kun je ook op een laptop draaien en een goed masterkeyboard erbij. Als je niet vies bent om dat soort fratsen mee het podium op te nemen natuulk.

Bedankt allemaal van jullie ervaringen....

Maar ben ook wel heel benieuwd naar dat gebeuren wat mogelijk is met de S80 en S90 met behulp van de expansie PLG100-VH waarmee je je synth kan om toveren tot vocalist, voor aanvullingen van de backgroundstemmen....

Iemand hier mee ervaring??

grtz A3-jan

Origineel geplaatst door fuse
Van de hardware synths that is. Trouwens heeft Kurzweil ook hele mooie piano's in hun synths zitten.
D'r zijn ook nog een aantal interessante software versies. Die kun je ook op een laptop draaien en een goed masterkeyboard erbij. Als je niet vies bent om dat soort fratsen mee het podium op te nemen natuulk.

Ik heb momenteel Steinberg The Grand draaien. Daar krijg je echt de rillingen van, zo goed!!

Ik heb een RD170, geweldig klavier.. maar geen synthgeluiden. Wel leuk samen met een paa rmodules denk ik. Is een promega 3 niet iets voor je? }:|

Origineel geplaatst door fuse

De soft-oplossingen zullen de komende jaren langzaam aan wel gebruikt gaan worden (bv de Muse receptor) in de meer traditionele live bands, maar op dit moment begin ik er niet aan. Heb geen zin in hangende synths, laptops etc ondanks dat soft piano's momenteel super zijn...kwestie van kiezen.

Dus daarom heb ik maar weer een workstation gekocht. Misschien wel de laatste, want het wordt eens tijd dat Roland en Yamaha weer master klavieren gaan bouwen zonder synth engine (76/88 keys) zoals ze vroeger ook hadden (oa de A80-A90, KX88). De goedkopere Fatar's en M-Audio's zijn namelijk niet echt gebouwd voor live gebruik, maar ja, het prijsverschil zit'm ergens in ;-)

Back