Wat voor pedaal ?

turtel

ELECTRIC
HAy

Ik heb een solina gekocht, maar nu zet ik mijn pedaal voor de demper erin
en dan werkt hij niet zoals die hoort.

dat pedaal is een van roland, bij mijn modernere keybord kan ik de polariteit omdraaien

Aangezien er een hoop solina bezitters zijn denk ik dat die wel een pedaal hebben
de technische schemas zaten achterin maar daar heb ik geen kaas van gegeten

Een normaal pedaal is volgens mij gewoon een schakelaar, aan =ingetrapt en uit = niet ingetrapt

Mischien kan iemand zeggen hoe het komt dat het pedaal zo niet werkt

Alvast bedankt

Greetz Turtel :walker:

Re: Wat voor pedaal ?

Origineel geplaatst door turtel
ik geen kaas van gegeten

Een normaal pedaal is volgens mij gewoon een schakelaar, aan =ingetrapt en uit = niet ingetrapt

Mischien kan iemand zeggen hoe het komt dat het pedaal zo niet werkt

Bedoel je een van deze Roland pedalen?Misschien heb je de FS-5U en wil je eigenlijk een FS-5L?
FS-5UL.jpg

De FS-5U (Unlatched) werkt zoals je al beschreef, de FS-5L (latched) werkt anders; die moet je namelijk indrukken om de toegewezen functie te aktiveren en opnieuw indrukken om deze op te heffen.

hay

nee ik heb een ander pedaal.

maar mischien kan een van die jij opnoemt het er wel indoen

ik ben een beetje bang om zomaar een stekker ergens in te doen

mischien een andere spanning of zo.

ik bel morgen feedback of zij het weten en er een hebben

maar het is wel goed om alvast informatie over de eventuele pedalen te krijgen

THX

Greetz Turtel

Attachments

• dscf0002 (wince).jpg
    dscf0002 (wince).jpg
    16,7 KB · Bekeken: 102
Re: Wat voor pedaal ?

dat pedaal is een van roland, bij mijn modernere keybord kan ik de polariteit omdraaien

Je zegt het zelf al. Als je nou eens de polariteit van je pedaal omgooide ?
Even openmaken en draadjes wisselen.
Of vraag het iemand voor jou te doen als je geen ervaring hebt en niets stuk wil maken.
Maar bedenk dit : je kan geen spiegelei bakken zonder de schaal te breken.
Als je dus iets wil leren is het omsolderen van een pedaaltje kinderspel.
Vraag gewoon iemand te tonen hoe dat moet.

Ziet er uit als een good-old DP-6, heb ik ook. Volgens mij kun je de draadjes zo verwisselen en het probleem is opgelost. Of probeer anders een Korg pedaal....die hebben standaard de andere polariteit. Dacht ik tenminste, aangezien ik op mijn Triton de polarity setting altijd moest veranderen.

De pedaal die je nu gebruikt, wordt vooral gebruikt als sustain pedaal en werkt volgens het 'unlatched' type. Ik betwijfel of het veranderen van die polarisatie nuttig is. De werking (van unlatched->latched) zal alvast niet wijzigen door de polarisatie te veranderen. Ik denk eerder dat de pedaal dan niet meer werkt.

Ik ben niet echt een techneut dus ik kan het hier fout hebben.

Maar zelfs met een unlatched pedaal kan je gewoon 'on/off' parameters in/uit-schakelen. Zo kan ik bv. met een FC4-pedaal de arpeggiator in/uitschakelen of een effect in/uitschakelen terwijl dit pedaal ook werkt volgens het unlatched principe.

Je hebt twee verschillende pedalen met omgekeerde polariteit. Bij die van mij bijvoorbeeld de PS-15 en de PS-10. Spot het ene verschil. Da's dus nogal verwarrend als je het verschil niet kent (of heb ik de vraag verkeerd begrepen?).

8d_1.JPG

701308.jpg

kortom, werkt je pedaal "omgekeerd".. of werkt het helemaal niet?
draadjes in het pedaal omwisselen lijkt ook mij de beste oplossing.

hay

het vreemde is als het pedaal erin zit komt er geen geluid uit als je speelt

en als ik hem dan intrap hoor ik wel geluid maar als ik hem loslaat hoor je weer niks

kan er wel een demperpedaal op een solina, er zit alleen maar een plug met: exp. ped. erop

is het niet voor een of ander orgelpedaal ofzo iets

THX

Greetz Turtel

je wilt natuurlijk geen sustainpedaal op je orgel lijkt me :)

op het orgel hoort een expressiepedaal: dat is een pedaal waarmee je het volume regelt. bijvoorbeeld de roland ev5

RolandEV-5.jpg

Die aansluiting is dan voor het volume te regelen.
Je moet dus een volume pedaal gebruiken, geen sustain pedaal.
Een yamaha FC7 bijvoorbeeld.

Of die wat Roel zegt natuurlijk (Hij was me net voor:))

Je hebt ook goedkope merkloze volume pedalen (die heb ik namelijk) Die regelt het volume opzich wel goed, maar als je hem als midi controller gaat gebruiken, haalt hij waarde 127 niet helemaal)

Ik ken dat effect namelijk als je sustain aansluit op volume aansluiting. (Is ook wel leuk trouwens)
De polariteit van het sustain pedaal kan ik op mijn psr keyboard ook wisselen door het "pedal assign" knopje in te houden en dan het pedaal in te drukken.

Laatst gewijzigd:
Hay

ik heb feedback gebeld maar die wisten het niet(het is ook meer een orgel dan een synth)

toen eminent gebeld en er was een vriendelijke monteur die terugebeld heeft

er hoort kennelijk een speciaal pedaal van solina bij, een gecombineerd pedaal
die had er gewoon bij moeten zitten ,maarja die zat er niet bij

ik zal vragen of de verkoper hem nog heeft

ze zijn niet meer leverbaar, is te oud

als er mensen zijn met een solina en een pedaal? laat het even weten of zoiets nog te krijgen is,en wat voor functies hij heeft

of zelf te maken(alleen dat dempergedeelte is genoeg)
ik ben wel niet zo techniesch maar als twee draadjes doorverbinden genoeg kan zijn om de sustain door te verbinden
kan ik hem aanpassen voor een modern pedaal, ik heb ook wel eens van midi in een solina gehoord ,dan moet
zo,n pedaal toch ook kunnen
als de indeling van de plug wordt aangepast zou het misschien ook wel kunnen

wel even flippen zo,n inclompleet apparaat

vond deze informatie over het pedaal maar het zegt mij niks

The pedal is of the
type with a light bulb and a photo resistor. Don't connect a standard
keyboard expression pedal for you might damage your ensemble by doing so."

Alvast bedankt voor jullie feedback

Greetz Turtel

Laatst gewijzigd:
Mensen, ik krijg zo verschrikkelijk de schèt van m'n yamaha expressie-pedaal... waarom?

Omdat alle data (0-127) in het eerste stukje beweging zit van het pedaal; wat dus inhoud dat je constant met je voet in een rot-houding moet zitten ( / <--) Als je ook maar een beetje beweegt dan schiet het volume zo snel omhoog.. waardeloos gewoon. Als het bereik aan z'n top zit, dan heb ik nog een flink stuk beweging over om door te drukken.

Ik gebruik de yamaha i.c.m. met nord electro orgelgeluid en het is gewoon onwerkbaar

Is dit ook zo bij het roland expr. pedaal, of heb je daar een subtieler bereik?

Andere tips zijn welkom.

ps: ik kan ook geen bereik instellen op de yamaha -zoals minimale volume- dus dat is het niet

*fuck* ik lees dus dit net in het manual :o: :o:

"Control/Expression pedals from Yamaha have different characteristics and are not suitable for use with the electro 2"
=(

:bekdicht: ik heb niets gezegd! (mocht iemand anders dit ook hebben dan staat het iig in deze thread om het te voorkomen)

als er mensen zijn met een solina en een pedaal? laat het even weten of zoiets nog te krijgen is,en wat voor functies hij heeft

Die expressie ingang is zoals Roel en Wiener303 voor een pedaal die het volume kan regelen (dus geen aan/uit pedaal!). Huib De Bruijn (solina ontwerper) heeft me verteld dat je voor het string ensemble niet gelijk welke pedaal kan gebruiken. Ik heb zelf een expressiepedaal voor m'n Solina String Ensemble, maar 't is een custom made die ik overgenomen heb van iemand, dus ik kan je niet verderhelpen ...

The pedal is of the type with a light bulb and a photo resistor. Don't connect a standard keyboard expression pedal for you might damage your ensemble by doing so."

En geloof dit maar, want het is mij overkomen. :D

Hay

Bedankt for the message

het was mijn bedoeling er een sustainpedaal op te zetten
dat vergeet ik maar

volgens mij zit er in de omni ook zo een string essemble
als die klaar is vergelijk ik hem en als die even mooi klinkt doe ik de solina weg

Daar kan wel een sustainpedaal op

THX

Greetz Turtel8D

A smal step for 1 men but a big one for mankind

Hi,

Nog een vraagje; werken met een sustain pedal maakt dat het producen eigenlijk gemakkelijker of is het zelf niet mogelijk zonder? Werkt dat trouwens enkel als je voor een piano kiest op bv je MIDI keyboard of ook voor adnere instrumenten? Indien het toch positief is van er één aan te schaffen, welke raadt je dan aan, want echt veel info vind je niet op het net betreffende pedalen... Dan mn laatste vraag :) ; wat is naast het aantal pedalen het grote verschil tss een MIDI pedaal en sustain pedaal?

Thanks!

Wouter

Origineel geplaatst door Danny
:confused: :confused:

Ik bedoelde hiermee dat ik niet veel mensen zie die het gebruiken en of je sustain gemakkelijk kan afstellen binnen de software? Ben nog maar amateur he *D

Back