Wat zijn nog aanbevelenswaardige stereo chorussen (rack of pedal) buiten de redelijk prijzige Rolandjes? Gitaarpedaaltjes zat maar ze werken niet allemaal volgens het zelfde principe volgens mij (comb filtering en bucket brigade?), en ik vind het nogal moeilijk om te bepalen wat nou het beste is.
Als je wat momentje's hebt zal ik je vraag binnenkort beantwoorden sta namelijk net op het punt om te vertrekken (ga een Boss CE300 halen ''Superchorus'') en ben zelf ook benieuwd.
de beste schijnt toch de tc scf te zijn, leo heeft'm nog steeds te koop volgens mij.
zelf ben ik best tevreden met een chorus uit de se50, maarja... is officieel natuurlijk niet analoog... nou moet ik zeggen dat ik een enorme analoog-liefhebber ben, maar een chorus is nou net 1 van die dingen die digitaal ook prima te pruimen kan zijn IMO. (gebruik zelfs de chorus uit m'n A3000 nog weleens.. klinkt ook vet)
Maar ook het "beste" blijft een kwestie van smaak. Ik heb de genoemde TC SCF ook gehad, heb de TC G-major gehad maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de chorussound van Roland, het liefst digitaal, want daarmee kun je altijd fijn het hoog en laag naar wens afkappen. Veel analoge chorussen voegen vaak wat mid-hoog toe wat ik totaal onbruikbaar vind bij oversturing (GITAAR!!). Als je op zoek bent naar een te gek analoog choruspedaal die die "kwaal" niet heeft dan kom je wat mij betreft uit op de Fulltone Choral Flange. Kost wel duur maar is ook erg goed.
Ik heb wel eens gelezen dat je het chorus effect uit een oude solina
kan halen en apart als effect te gebruiken
die is van nederlandse fabrikaat en schijnt heel apart te zijn.
mischien ook uit andere orgels
uit dat het effect haalt de solina zijn mooie strings, en niet uit de strings zelf
niet zo zuiver als moderne effecten, maar 100% analoog
je moet er wel wat voor doen maar veel geld kost het niet
en je hebt een uniekke choruss
Mijnheer,
Maak me svp niet aan het huilen door dit soort suggesties ?
U gaat toch ook de Nachtwacht niet in kleinere stukken snijden, omdat u die hoofden als aparte portretten veel sfeervoller vindt voor aan de muur ?
Ik heb wel eens gelezen dat je het chorus effect uit een oude solina
kan halen en apart als effect te gebruiken
die is van nederlandse fabrikaat en schijnt heel apart te zijn.
mischien ook uit andere orgels
uit dat het effect haalt de solina zijn mooie strings, en niet uit de strings zelf
niet zo zuiver als moderne effecten, maar 100% analoog
je moet er wel wat voor doen maar veel geld kost het niet
en je hebt een uniekke choruss
Ik heb zelf 2 solina's laten reviseren door Huib de Bruyn (ex technikus van eminent) en een audio out geofferd aan een audio in.
Het audio signaal wordt vervolgens rechtstreeks naar het chorus circuit geleid, máár ..
het audio signaal is veel sterker dan het interne signaal wat de chorus normaal zou krijgen.
Je moet het audiosignaal heel zachtjes de solina insturen anders gaat de chorus compleet over zijn nek.
Ik heb strings uit een Nordlead door de solina gehaald maar het resultaat viel erg tegen.
Veel ruis en gekraak en geen mooie strings.
Niet echt een succesverhaal dus.
Verder waren de solina's prima gereviseerd en uitstekend te gebruiken zoals ze bedoeld waren. Met dank aan Huib.
De truuk van de solina chorus is trouwens het feit dat het 3 chorussen achter elkaar zijn.
de Boss CE-300 Super Chorus is inderdaad een heel goed alternatief voor de prijziger Roland rack serie maar op zich is de chorus in de Roland SBF-325 verreweg mijn favoriet (ook vanwege de CV mod input). De Boss klinkt een beetje zoals de chorus vd Juno 60; iets minder "dik" maar wel helemaal regelbaar
Uitbouwen van een Solina chous is mogelijk en zal waarschijnlijk priima klinken want die gebruikt maar liefst drie verschillende analoge "bucket brigade" delay chips Bedenk echter wel dat de bestaande schakeling helemaal is geoptimaliseerd voor dat specifieke instrument en dus niet per se goed inzetbaar voor andere doelen. Zo weet ik niet of je daar "zomaar" een signaal op line nivo in kunt prikken...
Die TC electronic chorus pedaal is er ook in 19 inch uitvoering (tc1210) en word vaak gezien als een van de beste.
Ik heb hem zelf gehad en hij is erg aanwezig, niet subtiel ofzo. Hij is erg mooi op b.v. accoustiche gitaar maar op een synth is het voor mij echt "too much".
De Roland Dimension -D (SDD-320) daarentegen is wel subtiel. Dit is een van de weinige analoge effecten die ik nooit zal wegdoen. Hij laat het signaal volkomen intact en je hoort pas wat hij doet als je hem bypassed.
Het is echt een soort verslavend effect, elk geluid maakt hij mooier zonder dat het dicht slibt.
Heb nu net die CE300 hier aangesloten en vind hem lekker vooral op Arpeggio's hoor je hem lekker heel ruimtelijk en idd a'la Juno.
Voor 70 € vind ik het een mooi koopje (persoon van wie ik hem heb was eerste eigenaar en gitarist) en is in nieuwstaat.
Er pleurde iemand (toevallig? ) een CE-300 in de aanbieding hier op het forum zo'n beetje op het moment dat ik dit topic opende, gelijk maar even een PB'tje gestuurd dat ik interesse heb!
Die TC en die Roland zijn gewoon te duur voor me.
Een iets stillere variant van de Juno-60 chorus dat is wel lekker, al heb ik al iets soortgelijks op mijn MKS-50 zitten maar dat vind ik al veel doen voor de sounds die ik er doorheen haal.
Heb ook ff snel de Chorus van de CE300 over m'n Waldorf Pulse gegooid met een simpele arpeggio waarvan je hieronder de Mp3 terug kunt vinden (kwaliteit van de MP3 is niet super omdat ik dit ff snel met de jawel NERO wave editor heb moeten doen) je hoort dus eerst de Pulse kaal daarna met effect wat snel oploopt en het effect begint met de ''tone'' functie op lo en deze draai ik later naar Hi (houd het simpel )
Daarna bypass ik een paar keer het effect zodat je hoort hoe hij klinkt.Ik hoop dat je er ondanks de kwaliteit wat aan hebt.
Origineel geplaatst door Kevin Heb ook ff snel de Chorus van de CE300 over m'n Waldorf Pulse gegooid met een simpele arpeggio waarvan je hieronder de Mp3 terug kunt vinden (kwaliteit van de MP3 is niet super omdat ik dit ff snel met de jawel NERO wave editor heb moeten doen) je hoort dus eerst de Pulse kaal daarna met effect wat snel oploopt en het effect begint met de ''tone'' functie op lo en deze draai ik later naar Hi (houd het simpel )
Daarna bypass ik een paar keer het effect zodat je hoort hoe hij klinkt.Ik hoop dat je er ondanks de kwaliteit wat aan hebt.
Origineel geplaatst door Kevin Natuurlijk kan dat maar wel weer hetzelfde kloteloopje zodat je het kunt vergelijken (arpeggio is ook wat trager want ik ben GEEN trancer !!!! )
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.