DC offset flip: 8 bit data, 16 bit output!

Origineel geplaatst door synthmann
6 heeft gelijk

ik zou je geld er niet op inzetten :)

Spreuken 23 vers 9:
Spreek niet voor het oor van een zot, want hij zou het verstand uwer woorden verachten.

Volgens mij werkt het zo:

Stel je hebt acht bits, dan heb je dus 256 mogelijkheden (0-255). Laten we 128 als midden nemen, alles eronder is negatief qua amplitude en alles erboven is positief qua amplitude. Als de waarde 0 is, dan heb je dus een maximaal uitgeslagen amplitude naar onderen toe. Is de waarde 128 dan heb je totale stilte en is de waarde 255 dan heb je een maximaal uitgeslagen amplitude naar boven toe. Een blokgolf krijg je dus door achtereenvolgens de waardes 0 en 255 te hebben.

dus:
waarde 0 = maximaal uitgeslagen omlaag
waarde 128 = totale stile
waarde 256 = maximaal uitgeslagen omhoog.

Er zijn dus slechts 128 waardes die je kan gebruiken om aan te geven hoeveel de amplitude omhoog is uitgeslagen. En er zijn ook 128 waardes die je kan gebruiken om aan te geven hoeveel de amplitude omlaag is uitgeslagen.

Nu zegt 6trak dat je de totale 256 waardes gaat gebruiken voor de amplitude 1 bepaalde kant op. De ene helft van de cycle omhaag, de helft erna de amplitude omlaag. Maar wanneer weet je nu wanner de halve cycle klaar is?

Wat mij betreft gebruik je hier een bit voor. We hebben acht bits, dus we offeren er eentje op om aan te geven in welke cycle we zitten. Dan houden we nog 7 bits over voor de amplitude.

Jammer is alleen dat met 7 bits we nog maar maximaal 128 waardes kunnen maken. En die 128 waardes voor de amplitude omhoog of omlaag hadden we ook al toen we alle 8 bits konden gebruiken voor de amplitude.

Ow dit is een hersenkraker (in m'n vakantie nog wel :stupid ) Voor de positieve waarden gebruik je de helft van het totaal aantal beschikbare waarden. Dus 32767. Dus 6, sorry, ik denk niet dat het gaat lukken. Daar heb je nog altijd 15 bits voor nodig. En dus slechts 1 bit om te aan te geven of het positief of negatief is.

Origineel geplaatst door 6 trak
mensen toch... 2^15 wil niet zeggen dat het om 15 bits gaat nutuulk...

de nulde bit is ook een bit... dus we tellen 0,1,2,3,4,5,6,7 maakt dus 8... en dat ff 2x graag

dank u

ga maar eerst even wat huiswerk doen

zoals een cursus digitale audio voor beginners

hahahahaha

6 heeft nog steeds gelijk, ik voel mij niet geroepen hier ook de hogere wiskunde aan te spreken om dit mede te bewijzen want 6 heeft het al zo duidelijk als maar mogelijk is uitgelegd.

iedereen, slaap er een nachtje over en gij ziet het licht.

----------------------------------------------------------
speciale mededeling: boter hoort op brood en niet op hoofd

Attachments

• 2x8.jpg
    2x8.jpg
    12,8 KB · Bekeken: 78
is dat jouw definitie van 16 Bits audio ?

Origineel geplaatst door synthmann
6 heeft nog steeds gelijk, ik voel mij niet geroepen hier ook de hogere wiskunde aan te spreken om dit mede te bewijzen want 6 heeft het al zo duidelijk als maar mogelijk is uitgelegd.

iedereen, slaap er een nachtje over en gij ziet het licht.
Ik ga inderdaad pitten, maar ik denk niet dat ik 6 gelijk kan geven, morgenochtend. Wat ik dan wel kan doen, is even over m'n doctorandusbul Wiskunde aaien ;)

De theorie is leuk bedacht. Maar, wat krijg je als de frequentie waarmee 'geflipt' wordt niet precies gelijk is aan de frequentie van het geluid? Positieve en negatieve waarden....

Attachments

• bit.jpg
    bit.jpg
    84 KB · Bekeken: 81
matt, jij wil gewoon niet snappen wat ik in mijn 1ste post wil zeggen dus hou nu eens op met al die zaken er bij te halen die helemaal niets meer met de kern van de zaak te maken hebben...

dd, zonder in de idiote details te treden moet gewwon op de praktische toepassing gelet worden en dan is het een briljant idee.

over tien jaar ziet iedereen de simpelheid en logica en snapt men dat de aarde niet plat is.

net zo min als boter niet op een hoofd hoort maar op brood en dan politieke uitspraken wel mogen in het ene straatje en niet in het andere straatje.

wie de schoen past trekke em aan

matt, jij wil gewoon niet snappen wat ik in mijn 1ste post wil zeggen dus hou nu eens op met al die zaken er bij te halen die helemaal niets meer met de kern van de zaak te maken hebben...

Met jouw principe kun je met 8 bits registers een 9 bits precisie behalen?

Wil je dat zeggen?

edit : maar je zal altijd een extra bit nodig moeten hebben die zegt wat nu positief is en wat negatief!

het gaat mij simpel en alleen om het flippen ansich... is het gvd nou zo moeilijk te begrijpen dan?

Tis een leuk idee maar om wat te bereiken?

het gaat mij simpel en alleen om het flippen ansich... is het gvd nou zo moeilijk te begrijpen dan?
your loud 'n clear 6

Maar het zou bijna geen zin hebben om een 16 bits output te pakken voor een 9 bits signaal. Beter flip je 7 of 15 bits. Maar dat maakt ook niet echt noemenswaardig uit.

Back