DC offset flip: 8 bit data, 16 bit output!

6 trak denkt dat 8 bits dat dat hahahahahahahahaha

dat de inhoud qua 16 bit ten opzichte van 8 bit niets uitmaakt maar dat er wel sprake is van meer volume...

data kan trouwens ook op een andere manier worden gestored en achteraf worden geadjust qua DC offset

Attachments

• data.jpg
    data.jpg
    5,6 KB · Bekeken: 92
Origineel geplaatst door 6 trak
the eye of the beholder fuse...

Dat zou best wel triest zijn eigenlijk als het daarom te doen was.
Geloof ik niet. Waarschijnlijk is het kwartje gevallen en is de uitleg stangen een mooie uitweg. Iets minder triest maar nog steeds triest.

Nou vooruit dan maar.

6 krijgt de 'Stang wisseltrofee' van deze week.

Wel weer (schoon) inleveren he!

dat de inhoud qua 16 bit ten opzichte van 8 bit niets uitmaakt maar dat er wel sprake is van meer volume...

Uh, je monitor wordt toch ook niet groter als je de resolutie omhoog schopt?

bedoeling bedoeling bedoeling

bedoeling bedoeling bedoeling

wat is de bedoeling van six zijn relaas?

hmmm

het 2x2^8=2x256=16 bit? hummmmmmmmmmmmmmmmmmmm, neuhhh niet echt he?

maar dan nog, wat is de bedoeeeeelingggg

8o)

nou, in eerste instantie is de gedachte wel charmant natuurlijk. je hebt een 16 bits DA converter , 6 gaat er van uit dat je een amplitude representeert met 8 bits 'onder de nul' en 8 bits boven de nul. Dus, waarom niet je golfvorm opslaan als 8 bit; het eerste deel van de cycle in de onderste 8 bits van de DA converter stoppen; en als de golf onder nul duikt (dus halverwege de periode van een sinus) het tweede stuk sinus in de bovenste 8 bits stoppen. Op die manier bespaar je de helft van de geheugenruimte en heb je toch 16 bits DA conversie.

Alleen... het gaat natuurlijk om de resolutie van het signaal. Volgens de methode-6 hou je maar een resolutie van 8 bits over en niet van 16 bits, omdat je op elk moment van de cycle maar 8 bits van je 16 bits DA converter effectief gebruikt.

Dus waarom zou dan je in godsnaam een 16 bits DAC gebruiken?!

Een 16 bits DAC gebruikt op elk moment van de periode van een sinusgolf alle 16 bits om die golf te representeren. Daar zit 'm de denkfout bij 6.

Doet me een beetje denken aan Achilles en de schildpad, deze discussie...

Laatst gewijzigd:
Fout! Alsof mijn 8-bit Amiga-tracker stiller was dan een 12-bit of 16-bit Akai sampler.
Mijn buren zouden me al lang de hersens ingeslaan hebben want ik heb momenteel
een 24-bit mixer :D

Ik speel nog altijd evenhard als vroeger alleen heb ik nu meer "dynamiek" of detail.
Dwz. tussen de stilste klank en de hardste klank zijn er veel schakeringen of stappen mogelijk.
Vergelijk het misschien met een monochroom kleurenpalet met 1 bit kan je alleen zeggen
of iets wit of zwart is. Met 2 bits krijg je er nog licht & donker grijs bij. Hoeveel te meer
bits je hebt des te meer grijstinten je kan gebruiken. Het is niet dat het wit dan witter wordt.
(Of je zwart zwarter 8o) )

losstaand van de technische onderbouwing vind ik dit niet zo'n interessante techniek....waarom wordt er vanuit gegaan dat een stuk audio symmetrisch is over + en - ?

Sinds wanneer is er geen kwaliteitsverschil meer tussen 8-bits en 16-bits..?

ik stel voor dan terug te gaan naar 1-bits! ..scheelt een hoop opslagruimte.

Overigens werkt (voor zover het 'werkt') deze techniek alleen bij signalen die slechts een enkele grondtoon bezitten, zoals enkelvoudige oscilatoren etc., en dan heb je naast je 8-bit signaal een kloksignaal nodig. In een normaal stuk muziek zitten gigantisch veel grondtonen, daarbij wordt het lastig de 'flip' punten te bepalen :)

En als je nou eens 1 bit gebruikt om aan te geven of de amplitude positief of negatief is en de overige 15 bits gebruikt om alleen de positieve helft te coderen ? Wat zou hier dan het resultaat van zijn ?

-Edit
Dat moet ik natuurlijk anders zeggen. Je codeert wel het volledige signaal , positief en negatief, met 16 bits alleen je reduceert daarna de hoeveelheid data.

dan krijg je de situatie dat je van -32k tot +32k kunt coderen, oftewel nog steeds 2^16 verschillende waarden. Daar schiet je dus niets mee op vanuit het oogpunt van databesparing.

Re: DC offset flip: 8 bit data, 16 bit output!

:koffie: !

Gebeurt mij ook regelmatig hoor... maar goed, even recapitulerend:

waarom 16 bit gebruiken qua data als je de helft toch niet gebruikt...?!

Hier gaat 6 trak de mist in, want je gebruikt niet maar de helft. In totaal worden 2*256 = 512 van de 65536 mogelijke waarden met 16 bits gerepresenteerd door of alleen de onderste of alleen de bovenste 8 bits. 6 komt de hele tijd met mooie plaatjes aanzetten waarin de golf eruit ziet als 8 blokjes (en elk blokje is dan een bit) boven of onder de nul, maar is daar zelf een beetje van in de war geraakt denk ik... het is niet zo dat je met 8 bits een golf in 8 stapjes opdeelt, en met 16 bits een golf in 16 stapjes. En dat is volgens mij wel wat 6 denkt (dacht).

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door synthmann
6 trak heeft nog steeds gelijk, de figuren spreken boekdelen.

Ik denk dat jij en six misschien beter eerst eens binair leren tellen ;)

Eh.... één, twéé.... véééél? :biertje:

Origineel geplaatst door synthmann
6 trak heeft nog steeds gelijk, de figuren spreken boekdelen.

Waarom dan?
6-trak stelt toch een halvering van de dynamiek voor? Dat is wat in mijn optiek de plaatjes voorstellen.
Hoe kan een halvering van de dynamiek dan tot een halvering van de bitdiepte leiden?

6 trak heeft een leuke oplossing zonder probleem bedacht, daar komt het op neer. Dit is leuk als je in je hobby synth een 16 bits DAC stopt maar om de een of andere duistere reden 9 bits golfvormen gebruikt als digitale oscillator en op een moeilijke manier geheugen wil besparen.

Daarbij houdt het ook nog eens een aanzienlijk aantal sf-ers van de straat ;)

Origineel geplaatst door Triphonius Z
6 trak heeft een leuke oplossing zonder probleem bedacht, daar komt het op neer. Dit is leuk als je in je hobby synth een 16 bits DAC stopt maar om de een of andere duistere reden 9 bits golfvormen gebruikt als digitale oscillator en op een moeilijke manier geheugen wil besparen.

Daarbij houdt het ook nog eens een aanzienlijk aantal sf-ers van de straat ;)

het kwartje is gevallen:okdan:

Back