New album DAFT PUNK

Origineel geplaatst door MadR
....en dat was als daftpunk mind you .. onder andere namen hebben ze ook nog bagger uitgebracht.....

onder welke namen dan?

deze hele discusie doet me een beetje denken aan de air-moonsafari-flamewars.... (in de zin van, sommige mensen willen dat artiesten altijd hetzelfde kunstje blijven opvoeren) de jongens gaan gewoon verder...

Origineel geplaatst door chilistein
waarom was Homework een enorme trendsetter ?
ik zie dat niet
wat mij betreft was dat niet meer dan 909/808/303 loops door een ms-20 filter en dat in 1995 in plaats van 1988

Homework was geloof ik in 1997 (maar er stond 1996 op het hoesje), maar dat geheel terzijde. Ik zie het wel als trendsettend. De elektronische muziek was in 1997 (en daarvoor al) aan het intellectueliseren. Steeds meer grote artiesten deden ambitieuze cross-over projecten met (vaak) moeilijke ritmes uit de drum'n'bass en IDM. Leftfield - Leftism, Roni Size - New Forms, Aphex Twin - Richard D. James LP, Underworld - Second Thoughest en Chemical Brothes - Dig Your Own Hole als enige voorbeelden. Ik denk dat daarom de pers Daft Punk als vernieuwend ontving. Ze gingen terug naar waar het ooit begon. Met simpele recht-voor-zijn-raap beats en melodieën. Dat zie je vaker, dat als artiesten op het goede moment terug gaan naar waar het ooit begon als vernieuwend en niet als cliché worden gezien. Maar ja, dat is mijn visie :).

Origineel geplaatst door funkdecoder
Klopt, mits je de samples creatief gebruikt (prefuse 73 anyone?) en niet vele dingen compleet ript en er filters over heen pleurt.

Is daarom de muziek ook slechter? Ik krijg hoogstens minder respect voor de maker, maar als ik de muziek goed vond voor ik het wist, dan zal ik ze ook goed blijven vinden nadat ik het te weten kwam. Doet niks af aan het feit dat ze inderdaad "grote samples" gebruikten. :D

Origineel geplaatst door apollo
Is daarom de muziek ook slechter? Ik krijg hoogstens minder respect voor de maker, maar als ik de muziek goed vond voor ik het wist, dan zal ik ze ook goed blijven vinden nadat ik het te weten kwam. Doet niks af aan het feit dat ze inderdaad "grote samples" gebruikten. :D

Vind ik in vele gevallen wel, omdat het minder creatief is. Ik heb altijd een gemengd gevoel als ik een plaat cool vind, maar weet dat ie gedeeltelijk of geheel is geript. Dan heb ik zoiets van: ik vind hun muziek niet echt mooi, maar meer de muziek de ze geript hebben. Daarom vind ik artiesten die creatief samplen veel interessanter. Dat de samples zo uit de context zijn gehaald en vervolgens zo zijn verwerkt dat je een geheel nieuwe ervaring krijgt. Maar creatief zijn kan op veel manieren. Een gehele bassline jatten is niet creatief, maar hiermee een geheel nieuwe song maken is dat dan wel (en dan bedoel ik meer dan een beat en een cheesy synth erover heen :D)!

Ik ben het eens met Funkdecoder wat betreft die trendsetting.

Er kwam een frisse wind doorheen de hele meute gewaaid toen Homework uitkwam. Misschien dan niet voor de oudere mensen maar voor mij (28j nu) was dat toen echt een nieuwe wereld die open ging.

Kan zelf zeggen dat die mannen mij aan het denken hebben gebracht om er zelf eens aan te beginnen ipv alleen maar plaatjes te draaien.

Dus van mij alleen maar respect. Discovery was natuurlijk minder, maar niet slecht. Het was ook wel te verwachten dat ze Homework niet gingen evenaren...

Ik vond zowel Homework als Discovery toppers.

Die passen bij mij in het zelfde rijtje als Violator van Depeche Mode, Chorus van Erasure, Music for the Masses van Depeche Mode, Charley (of hoe heette dat album) en Fat of the Land van de prodigy en natuurlijk de Chem. Brothers metzo'n beetje alles wat ze gedaan hebben...en nog wel wat andere gafe electonische muziek die bij mij permanent in mijn Ipodje staan.

Ik vond "Discovery" een mooi album, maar "Homework" blijft mij het meeste bij. Ik heb het nieuwste album nu net een paar keer gehoord en het is weer een fijn album. Een beetje in de stijl van Discovery maar er zit ook een vleugje Homework in. Kan niet wachten tot ie in de winkels ligt.

ik heb hem gehoord bij ... mensen, het nieuwe album. Robot Rock is wat mij betreft het derde saaiste nummer van de plaat. Er staan een paar homework achtige dingen op maar dan op 110 bpm. Yep een fourtothefloor met ms20 filters en heel veel goed gekozen samples ...
Alleen, de vocoders, alhoewel spaars bij de meeste nummers, zijn echt niet mooi meer ...

Ik ben zelf geboren in 1980, en vond Homework toch een vernieuwend album (en kende toen ook al Depeche Mode en andere...). En het optreden op van Daft Punk op het 2de podium in Werchter blijft nog steeds één van de aller beste optredens die ik ooit gezien heb (zaalig feestje!!!).
Moet wel zeggen dat ik Discovery heel wat minder leuk vond dan Homework, dus hoop dat ze het met hun volgende cd terug rechtzetten...

Het nieuwe album wordt bijna unaniem afgekraakt op het Daft Crew forum. Ik kan ze geen ongelijk geven eigenlijk (album was kort op itunes downloadbaar, net als de single Robot Rock, maar blijkbaar was dat een vergissing, want het is nu weer verdwenen).

Het album klinkt erg ongeïnspireerd. Net alof ze hun 909 hebben laten aanstaan met een bitreducer erachter en dan de volgende ochtend terugkwamen en dachten "hey, dit klinkt wel vet". Nou vet niet. :kont:

Het album zwerft al twee dagen over het net. Discovery vond al een stuk minder dan Homework, maar dit is duidelijk nog een stapje omlaag. Samengevat, vééél vocoders, paar stampnummers en enkele ballads(!). Wat mij betreft is Brainwasher wel de beste track van het album. Robot Rock , Television Rules en Technologic vind ik wel ok. Het idee achter Technologic is trouwens precies hetzelfde als Teachers. Alleen in plaats van dat ze namen roepen, roepen ze nu termen die met technologie te maken hebben.

De vorige twee albums heb ik, maar ik weet niet of ik deze ook wel ga aanschaffen. Eerst nog maar een paar keer luisteren....

Tracklist:

01. human after all
02. the prime time of your life
03. robot rock
04. steam machine
05. make love
06. the brainwasher
07. on off
08. television rules the nation
09. technologic
10. emotion

Origineel geplaatst door Skipsel
Alleen in plaats van dat ze namen roepen, roepen ze nu termen die met technologie te maken hebben.

dat moeten ze aan kraftwerk overlaten:D

Ik weet nog heel goed dat ik erg moest wennen aan discovery..duurde echt een tijd voordat ik hem diggde...heb de nieuwe nog nie gehoord..misschien ook weer een qwesti van wennen!? Zal vast en zeker weer vol zitten van de warme analoge bakken:{

Jongens toch,
waar je het mee maakt boeit niet.
Even over de irritante vocoders... mee eens, maar toch nog even een keer naar better, faster etc luisteren.
Als er een nummer is wat op een simpele manier gemaakt is maar toch funkt als de nete is dat het wel. Die gasten leveren wel een puik staaltje werk als je het mij vraagt. hun tempo is briljant en timing ook. Muzikale opbouw ook. De sound van something about us? kan iemand daar aan tippen?
Ze maken gewoon erg uitgesproken shit. Als je iets maakt en iedereen zegt: wel lekker.. heb je niets, maar als je iets maakt en de helft zegt kut en de andere helft te gek... dan ben je goed bezig.
Op 1 uitzondering na. One more time is echt niet om aan te horen

PS: over aerodynamik gesproken... heb je de versie samen met Alex Gopher gehoord? oeioeioei, vet hoor

Origineel geplaatst door DJ Fuse
Op 1 uitzondering na. One more time is echt niet om aan te horen

Ooit al eens een dansvloer gezien tijdens dat nummer? Dan piep je wel even anders. ;) Zo zie je maar ...

Maar voor de rest volledig akkoord. Echt strakke timing de meeste van de nummers op discovery. En something about us klinkt super ruimtelijk.

En over die warme analoge bakken in het nieuwe album, ik zou er niet teveel op hopen.

Laatst gewijzigd:
Nou, mensen. Kwamen The Chemical brothers nog vrij aardig terug met hun laatste, maar dit is in en in triest. Wat is dit album slecht zeg. Dit klinkt als drie dagen freubelen met wat apparaatjes en fruityloops (verder geen kwaad woord over fruityloops), om aan de contractuele verplichtingen te voldoen. Alle nummers zitten vol met simpele cliches, en ze hebben die vocoders maar overal overheen gegooid omdat dat hun handelsmerk zou moeten zijn. Ik heb van dit hele album het idee, alsof ik naar een stel freewheelende commercial-muziek makers aan het luisteren ben. "Robot rock"???? Kom op zeg! Even je eigen hit "Musique" op amateurniveau nadoen.

"Homework" vond ik briljant. "Discovery" vond ik een enorme teleurstelling, maar dit is gewoon complete rotzooi. Opzouten met dat Daft Punk! Afgeschreven. Gaat u maar daar naast Nazareth en Deep Purple zitten, meneer Daft punk.

Ik krijg toch het gevoel dat ik het Daft Punk album wél leuk zal vinden ;)

Ik heb nog niks gehoord maar ik ben nu toch wel benieuwd geworden....

nja, ik ga er achteraan en dan......

waar ik al bang voor was is waar. Al eens van 'doodcompressen' gehoord?
Nou check het plaatje en zie wat ik bedoel.

Hier worden je oren al na een paar minuten moe van! maja het is trendy he

Attachments

• robotrock.jpg
    robotrock.jpg
    12,1 KB · Bekeken: 87
Origineel geplaatst door DJ Fuse
Jongens toch,
waar je het mee maakt boeit niet.
Even over de irritante vocoders... mee eens, maar toch nog even een keer naar better, faster etc luisteren.
Als er een nummer is wat op een simpele manier gemaakt is maar toch funkt als de nete is dat het wel. Die gasten leveren wel een puik staaltje werk als je het mij vraagt. hun tempo is briljant en timing ook. Muzikale opbouw ook. De sound van something about us? kan iemand daar aan tippen?

Niet dat ik het kan, maar volgens mij hebben die gasten voor "better, faster" een compleet refrein van een oud nummer gesampled. Ze hebben iig weinig funk toe hoeven voegen. ;)

Et voila

Laatst gewijzigd:
Ik hoorde net Robot Rock op Studio Brussel.
Ik had pas tegen het einde v/h nummer in de gaten dat er "robot rock" werd "gevocodered" en dat het dus wel eens Daft Punk zou kunnen zijn :)
Maar ik had dus wel zoiets van "hee, leuk nummer"..... voordat ik wist van wie het was.
Ik vind het wel wat hebben.

Back