Ik kom niet verder met logic

LateNightFreak

Nieuwkomer
Ik heb een probleem met mijn Logic Express 6, ik heb het pakket bijna een half jaar geleden aangeschaft, maar omdat ik na avonden proberen het niet aan de praat kreeg heb ik het "in de hoek gesmeten". Nu wil ik het weer een kans geven en het weer proberen, maar ik loop tegen dezelfde problemen aan.

Ik heb een MPC-1000, hiervan gaat mijn midi uit gaat naar de midi in van mijn Audiophile Fire-Wire, die aangesloten staat op mijn iBook G4 (OSX, 1,2 GHz, 768 MB geheugen)

Als ik met m'n mpc bijvoorbeeld een standalone softsynth bespeel/aanstuur, dan reageert deze direct op m'n aanslagen, en als ik een pattern afspeel dan doet ie het ook gewoon.

Als ik dit probeer met in plaats van een standalone softsynth bijvoorbeeld met een ES-1 synth in logic, dan werken de aanslagen wel direct, maar als ik een pattern afspeel en hiermee de ES-1 in logic aan wil sturen begint deze pas na ongeveer een halve bar met afspelen..

Ook als ik bijvoorbeeld iets op wil nemen met logic van m'n mpc en ik start de opname, dan begint de opname, maar neemt ie pas na een halve bar op.

Ik heb mijn iBook nu opnieuw geinstalleerd met een clean install, nieuwste Audiophile drivers en Logic opnieuw geinstalleerd, maar ik blijf hetzelfde probleem houden. Ook heb ik de Handleiding doorgespit, dacht het gevonden te hebben op pg. 50 van de installation guide, maar m'n buffer size staat al zo laag mogelijk.

Kortom, ik kom niet verder. Is er iemand die een idee heeft waar het aan ligt, of me verder kan helpen?

Bedankt!

volgens mij is er ergens een optie in Logic Audio die "Count in" heet. Dit houdt in dat Logic ff een paar tellen niets doet zodat je bijvoorbeeld tijd hebt om achter je piano te kruipen en klaar te zitten voordat de opname bij de juiste maat is. Dit zou je op 0 of uit kunnen zetten.

Ik weet niet meer zeker of het "count in" heet omdat ik al een tijdje geen Logic meer gerbuik. (Niet omdat ik het een slecht programma vind, maar omdat ik een PC heb en Logic Audio een tijdje geleden overgekocht is door Apple.)

hehehehe ... dat kan natuurlijk niet !
latency !!! die komt er altijd bij als je via een externe sequencer een softsynth gebruikt !
De host kan alleen plugin/latency corrigeren als de midi uit hem zelf komt

Dus was je doet is de midi van mpc exporten naar een midifile en die importeren in logic
of de midi noten opnemen in logic en op de 1 verschuiven ..

tres simpel !c

Eeeehhh....een halve bar latency ??
Op een pentium1@60MHz misschien ?

Origineel geplaatst door MadR
hehehehe ... dat kan natuurlijk niet !
latency !!! die komt er altijd bij als je via een externe sequencer een softsynth gebruikt !
De host kan alleen plugin/latency corrigeren als de midi uit hem zelf komt

Dus was je doet is de midi van mpc exporten naar een midifile en die importeren in logic
of de midi noten opnemen in logic en op de 1 verschuiven ..

tres simpel !c

hmm... waarom werkt een standalone softsynth wel dan?

Origineel geplaatst door LateNightFreak
hmm... waarom werkt een standalone softsynth wel dan?

omdat logic veeeeel meer is dan een standalone softsynth .. en dus zwaarder voor je systeem
hij compenseert ook alle delays die door plugins e.d. gecreert worden .. die tijd zit er extra tussen
vst lopen alleen strak als de midi direct van de host komt ... dan wordt de latency opgeheven ...

omdat logic veeeeel meer is dan een standalone softsynth .. en dus zwaarder voor je systeem
hij compenseert ook alle delays die door plugins e.d. gecreert worden .. die tijd zit er extra tussen
vst lopen alleen strak als de midi direct van de host komt ... dan wordt de latency opgeheven ...

dus wat je zegt is "wat ik wil niet gaat lukken"?

denk het niet .. maar ik weet ook niet alles
trouwens wrm via de mpc ? logic is sample nauwkeurig
dus gewoon die midi file maken en klaar ...

een sequencer voeden met een andere sequencer is misschien gewoon wat veel van het goede ..

Maarre... is het de bedoeling dat audio opgenomen wordt of gewoon MIDI? Dat laatste moet wel lukken dacht ik zo.

Origineel geplaatst door BDeep
Maarre... is het de bedoeling dat audio opgenomen wordt of gewoon MIDI? Dat laatste moet wel lukken dacht ik zo.

zoals hij al schreef .. midi uitsturen vanuit de mpc en zo een vst synth aansturen ...

Ik ga ook voor dat count in verhaal van MathijsBlom. Als je een pattern af wilt spelen geef je een start signaal en begint je arrange mee te lopen.

Je kan dit zien aan je transport control window, begint de tijd dan te lopen?
Kijk anders eens even of dit klopt door je arrange window te openen. Als je vervolgens een pattern afspeelt met je MPC, loopt die vertikale streep ( Kom even niet op de officiele benaming) dan mee?

dat gaat heus wel lukken!

logic is in staat om met minimale latency op te nemen, of dat nou audio of midi is... heeft niets met pre-roll te maken.. want dan zou je opname op startbar -/- 1 bar moeten beginnen; ofwel niet een probleem want er is dan niets aan de hand als je begint met spelen op het moment dat de juiste bar passeert.
vertraging bij het opnemen zelf zou helemaal niet moeten gebeuren, wat je doet verschijnt als het goed is meteen op je scherm.

@LateNightFreak
weet je zeker dat je de juiste driver (coreaudio?) hebt geselecteerd en niet een algemene wavedriver of wat ook? (sorry ben zelf niet thuis op het mac platform)

Origineel geplaatst door Roel
dat gaat heus wel lukken!

logic is in staat om met minimale latency op te nemen, of dat nou audio of midi is... heeft niets met pre-roll te maken.. want dan zou je opname op startbar -/- 1 bar moeten beginnen; ofwel niet een probleem want er is dan niets aan de hand als je begint met spelen op het moment dat de juiste bar passeert.
vertraging bij het opnemen zelf zou helemaal niet moeten gebeuren, wat je doet verschijnt als het goed is meteen op je scherm.

@LateNightFreak
weet je zeker dat je de juiste driver (coreaudio?) hebt geselecteerd en niet een algemene wavedriver of wat ook? (sorry ben zelf niet thuis op het mac platform)

hij wil niet opnemen .. alleen vst aansturen met mid uit de mpc en dat alles in sync is ...

:eureka:

Re: Ik kom niet verder met logic

Als ik met m'n mpc bijvoorbeeld een standalone softsynth bespeel/aanstuur, dan reageert deze direct op m'n aanslagen, en als ik een pattern afspeel dan doet ie het ook gewoon.

Als ik dit probeer met in plaats van een standalone softsynth bijvoorbeeld met een ES-1 synth in logic, dan werken de aanslagen wel direct, maar als ik een pattern afspeel en hiermee de ES-1 in logic aan wil sturen begint deze pas na ongeveer een halve bar met afspelen..

maar, een pad inrammen, of een pattern afspelen... dat is toch helemaal niet verschillend? beide opties versturen realtime midi info...

(misschien gaat het toch niet lukken dan :))

leuk hoor maar ik blijf niet typen ...
een host zoals logic is veel zwaarder dan een standalone vst !

op pads rammen maakt daarbij geen enkel verschil !

(jonges echt .. leer eens wat latency is !)

Ja maar ER IS TOCH GEEN ENKEL VERSCHIL IN LATENCY tussen het afspelen van patterns vanaf de mpc (=extern) of op de pads rammen (=ook extern) ????????????
BTW, een g4 1.2 GHz is snel hoor :) Die heeft het niet zwaar met logic en een ES-1 (supersimpele en cpu-onbelastende VSTi)

leuk hoor maar ik blijf niet typen ...
een host zoals logic is veel zwaarder dan een standalone vst !

op pads rammen maakt daarbij geen enkel verschil !

(jonges echt .. leer eens wat latency is !)

Het aardige van werken onder OSX met CoreAudio, CoreMIDI en Logic is het feit dat je bijna geen fuck hebt te maken met latency. Toen ik nog vrolijk op de pc rommelde met Cubase en VST (hey, ES-1 is een AUi, geen VSTi!) en mijn makker een G3 350 had kon hij al met de onboard geluidskaart zonder hoorbare latency werken. En geloof me, dat was voor mij met een redelijke geluidskaart een hele toer, zo niet ondoenlijk...

Met de hier beschreven hardware en opzet moet het zondermeer mogelijk zijn om met een zodanig lage latency te werken dat het werkbaar is. Sterker nog, ik durf te stellen dat de latency zo goed als onhoorbaar kan zijn...

Ik heb echter weinig suggesties om het aan de praat te krijgen. Ik begin net met Logic :)

Origineel geplaatst door n0_key
Het aardige van werken onder OSX met CoreAudio, CoreMIDI en Logic is het feit dat je bijna geen fuck hebt te maken met latency. Toen ik nog vrolijk op de pc rommelde met Cubase en VST (hey, ES-1 is een AUi, geen VSTi!) en mijn makker een G3 350 had kon hij al met de onboard geluidskaart zonder hoorbare latency werken. En geloof me, dat was voor mij met een redelijke geluidskaart een hele toer, zo niet ondoenlijk...

Met de hier beschreven hardware en opzet moet het zondermeer mogelijk zijn om met een zodanig lage latency te werken dat het werkbaar is. Sterker nog, ik durf te stellen dat de latency zo goed als onhoorbaar kan zijn...

Ik heb echter weinig suggesties om het aan de praat te krijgen. Ik begin net met Logic :)

het enige wat ik nog kan bedenken is dat hij nu logic synced aan de mpc .. dus de mpc als master
logic als master zou dan beter zijn .. daar draait logic in mijn belevenissen het lekkerst op ..

maar dat zou dan alleen die halve bar compenseren ... wat trouwens ook anders kan dmv de tijd te verschuiven maar dat wil je niet !

anyway realtime tracken met een zeer kleine latency heb ik alleen van gehoord bij vrij lichte applicaties ..
bij de uad kaart is het hetzelfde .. die kan ook niet realtime tracken in logic
in een lichtere applicatie kan dat wel .. dan kan je 2,5* latency als ik me niet vegis
dus iets van 64 samples * 2,5 = 192 samples wat op 192 khz neerkwam op bruikbaar(1,5 ms ofzow)

(realtime tracken heb je nodig als de guitarist realtime(!!!) het effect wil horen ... wat zich in de pc vertaald van de a/d naar de proc/geheugen/uad etc. en terug naar d/a )

logic en andere stevige programma's hebben daar - zo ver ik weet - gewoon problemen mee ...
(en das ook logisch want delay compensatie zorgt ervoor dat de delay, gegenereert door een vst dmv de tijdlijn wordt gecompenseerd .. oftewel het geluid begint niet meteen op het moment dat jij op play drukt in je sequencer .. zet hem maar op 512 samples op 44 khz .. dan hoor je het wel)

maar als iemand het weet dan hoor ik het graag !

Laatst gewijzigd:
afgeronde latencies per buffergrootte:
*buffergrootte = 64 samples > 64/44100 = 1,5ms latency
*128 > 3ms
*256 > 6ms
*512 > 12ms
moet je allemaal niet/nauwelijks horen als het goed is.

geen idee wat logic doet waardoor ie achterloopt.
ik denk ineens dat je niet moet vergeten eerst óf de mpc te synchen met logic, óf logic t te synchen met de mpc.

als er verschil in timing zit, zou je dat op moeten merken doordat of midi of audio steeds verder gaat achterlopen, of dat logic sneller opneemt dan de mpc speelt.

morgen meer?!

Back