Ik kom niet verder met logic

Origineel geplaatst door MadR

anyway realtime tracken met een zeer kleine latency heb ik alleen van gehoord bij vrij lichte applicaties ..
bij de uad kaart is het hetzelfde .. die kan ook niet realtime tracken in logic
in een lichtere applicatie kan dat wel .. dan kan je 2,5* latency als ik me niet vegis
dus iets van 64 samples * 2,5 = 192 samples wat op 192 khz neerkwam op bruikbaar(1,5 ms ofzow)

(realtime tracken heb je nodig als de guitarist realtime(!!!) het effect wil horen ... wat zich in de pc vertaald van de a/d naar de proc/geheugen/uad etc. en terug naar d/a )

logic en andere stevige programma's hebben daar - zo ver ik weet - gewoon problemen mee ...
(en das ook logisch want delay compensatie zorgt ervoor dat de delay, gegenereert door een vst dmv de tijdlijn wordt gecompenseerd .. oftewel het geluid begint niet meteen op het moment dat jij op play drukt in je sequencer .. zet hem maar op 512 samples op 44 khz .. dan hoor je het wel)

Maar heb je dat wel eens onder OSX geprobeerd? Of zelfs op een knap geconfigureerde pc? Want ik kan je verzekeren dat de genoemde configuratie latency's haalt, in Logic, die jij niet hoort. Zonder moeilijke fratsen en zonder zuchten. En dan niet beginnen over UAD's, want die introduceren een latency van een hele andere orde. Gewoon Logic, ES-1. Of een andere AUi. Want UAD's, daar hadden we het niet over.

Dit lijkt me helemaal geen latency probleem, maar eerder iets in de "globale" instellingen.
Ik kan mij herrineren dat ik dit probleem veel jaren geleden ook eens heb gehad.
De count in dus, en die begint te lopen "x" aantal bars voor de track.
Het spreekt voor zich dat je tijdens de count in niet kan opnemen.

Origineel geplaatst door n0_key
Maar heb je dat wel eens onder OSX geprobeerd? Of zelfs op een knap geconfigureerde pc? Want ik kan je verzekeren dat de genoemde configuratie latency's haalt, in Logic, die jij niet hoort. Zonder moeilijke fratsen en zonder zuchten. En dan niet beginnen over UAD's, want die introduceren een latency van een hele andere orde. Gewoon Logic, ES-1. Of een andere AUi. Want UAD's, daar hadden we het niet over.

nee we hebben het over realtime in combinatie met delay compensatie
en daar gaat het hier om ..

nogmaals
elke!!!!! plugin(dus ook de UAD !!!) of aui heeft een delay die logic zelf compenseert !
die verloren tijd kan je realtime niet!!!! compenseren ..

zelf heb ik een G4 PB 800 mhz met osx 10.3.7 en logic
ook heb ik een pc waar ik logic op draai (1,3 mhz celeron)
mijn uad zit in me pc en daar moet ik zelf de bussen compenseren met een delay/compensatie plugin
(voor de goede orde .. logic op pc compenseert alleen de tracks, niet de bussen als het om uad plugins gaat)
dan heb je het over zoiets als 1000 samples waar ie achter loopt .
(afhankelijk van hoe zwaar een plug is ... de pultec zit geloof ik op 1900 samples)

die plugin op pc waarmee je convolution mee doet moet zelfs hier op me pc 1900 samples delay hebben
om netjes te lopen ...

computers zijn alleen in staat om zoveel plugins te gelijk te laten lopen door de tijd te verschuiven !

kom gasten .. denk eens na ! het is gewoon bufferen .. iets wat ELKE computer doet !
hoe dacht je dat logic op een dual g5 4000 samples tegelijk kan afspelen ?
dat kan een hardware sampler met een stevige risc proc. niet OMDAT

een hardware bak realtime werkt !

Fuse waar ben je nou ? heb hier weer een aantal nitwits ! ;)

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Dit lijkt me helemaal geen latency probleem, maar eerder iets in de "globale" instellingen.
Ik kan mij herrineren dat ik dit probleem veel jaren geleden ook eens heb gehad.
De count in dus, en die begint te lopen "x" aantal bars voor de track.
Het spreekt voor zich dat je tijdens de count in niet kan opnemen.

aaarggggg lezen is ook een vak !! hij wil niet opnemen
maar realtime triggeren !!

sjees skel .. dacht dat jij wat van computers begreep .. maar
dat blijkt dus ook niet zo te zijn ! ( maar dat wist ik al ... de ide vs scsi discussie zei destijds genoeg ;) )

nee we hebben het over realtime in combinatie met delay compensatie
en daar gaat het hier om ..

nogmaals
elke!!!!! plugin(dus ook de UAD !!!) of aui heeft een delay die logic zelf compenseert !
die verloren tijd kan je realtime niet!!!! compenseren ..

zelf heb ik een G4 PB 800 mhz met osx 10.3.7 en logic
ook heb ik een pc waar ik logic op draai (1,3 mhz celeron)
mijn uad zit in me pc en daar moet ik zelf de bussen compenseren met een delay/compensatie plugin
(voor de goede orde .. logic op pc compenseert alleen de tracks, niet de bussen als het om uad plugins gaat)
dan heb je het over zoiets als 1000 samples waar ie achter loopt .
(afhankelijk van hoe zwaar een plug is ... de pultec zit geloof ik op 1900 samples)

die plugin op pc waarmee je convolution mee doet moet zelfs hier op me pc 1900 samples delay hebben
om netjes te lopen ...

computers zijn alleen in staat om zoveel plugins te gelijk te laten lopen door de tijd te verschuiven !

kom gasten .. denk eens na ! het is gewoon bufferen .. iets wat ELKE computer doet !
hoe dacht je dat logic op een dual g5 4000 samples tegelijk kan afspelen ?
dat kan een hardware sampler met een stevige risc proc. niet OMDAT

een hardware bak realtime werkt !

Fuse waar ben je nou ? heb hier weer een aantal nitwits ! ;)

Je zit echt vreselijk uit je nek te zwetsen gast. Ik ga nog een laatste poging doen om er wat van te maken en anders zoek je het lekker uit, betweter. Meneer heeft het over 1 softsynth in Logic. Ja. Feit. Ja.

Goed. Het bovenstaand beschreven probleem komt op een fatsoenlijk geconfigureerd systeem vergelijkbaar met dat van de topicstarter niet voor. Ja. Feit. Ja. Goed.

We hebben het hier niet over ladingen plugins of die fijne uad van jou: MPC, Logic, ES-1. Flikker nou eens op met het er bij halen van allerlei randzaken. Jezus.

Kom anders gewoon eens langs bij mij in Hoorn. Krijg je een kopje thee, kopje koffie, frisje, biertje of allemaal. Zet ik mijn computer aan en dan laat ik je zien dat je een softsynth zonder hoorbare latency kan bespelen. Sterker nog, dat je verschillende softsynths tegelijkertijd zonder hoorbare latency kan bespelen. Realtime. En als je je MPC wil meenemen om het vergelijk compleet te maken, dan mag dat ook. Gezellig.

En kom nu niet aan met allerlei gezwets over dat het op een computer nooit realtime is. Dat doet er niet toe. Onhoorbaar. In de praktijk. Zonder moeilijke fratsen. Echt. Ja. Feit. Ja.

Goed. Terug naar het feitelijke probleem. Het zonder hoorbare latency bespelen van de softsynth is geen probleem voor de topicstarter. Ook niet binnen Logic. Het gaat blijkbaar om het opnemen. Lijkt me dat Skels suggestie meer in de richting komt dan al dat latency gezwets. Tering. Lezen is ook een vak!

Zoek anders eens uit wat die MPC allemaal voor MIDI uitspuugt als je een pattern afspeelt. Misschien zit 'm daar wel de clou.

Origineel geplaatst door n0_key
Je zit echt vreselijk uit je nek te zwetsen gast. Ik ga nog een laatste poging doen om er wat van te maken en anders zoek je het lekker uit, betweter. Meneer heeft het over 1 softsynth in Logic. Ja. Feit. Ja.

Goed. Het bovenstaand beschreven probleem komt op een fatsoenlijk geconfigureerd systeem vergelijkbaar met dat van de topicstarter niet voor. Ja. Feit. Ja. Goed.

We hebben het hier niet over ladingen plugins of die fijne uad van jou: MPC, Logic, ES-1. Flikker nou eens op met het er bij halen van allerlei randzaken. Jezus.

Kom anders gewoon eens langs bij mij in Hoorn. Krijg je een kopje thee, kopje koffie, frisje, biertje of allemaal. Zet ik mijn computer aan en dan laat ik je zien dat je een softsynth zonder hoorbare latency kan bespelen. Sterker nog, dat je verschillende softsynths tegelijkertijd zonder hoorbare latency kan bespelen. Realtime. En als je je MPC wil meenemen om het vergelijk compleet te maken, dan mag dat ook. Gezellig.

En kom nu niet aan met allerlei gezwets over dat het op een computer nooit realtime is. Dat doet er niet toe. Onhoorbaar. In de praktijk. Zonder moeilijke fratsen. Echt. Ja. Feit. Ja.

Goed. Terug naar het feitelijke probleem. Het zonder hoorbare latency bespelen van de softsynth is geen probleem voor de topicstarter. Ook niet binnen Logic. Het gaat blijkbaar om het opnemen. Lijkt me dat Skels suggestie meer in de richting komt dan al dat latency gezwets. Tering. Lezen is ook een vak!

Zoek anders eens uit wat die MPC allemaal voor MIDI uitspuugt als je een pattern afspeelt. Misschien zit 'm daar wel de clou.

hehehehe hij heeft logic al verkocht zie ik net ...
maar serieus .. de uad haal ik er alleen bij om aan te geven dat er uberhaubt delay compensatie in zit ...
dus ook op de normale plugins en aui's ..

en tuurlijk weet ik dat je zo goed als realtime dingen kan inspelen ...
dat kan ik hier ook ...
maar das wat anders dan als de sequencer loopt
althans bij mij ...
En zeker anders als de mpc master is ...

Ik heb het idee dat logic goed met delay compensatie kan omgaan als ie zelf master is en zelf de tijdlijn bepaald
maar als hij slave is hij in de war raakt ...

Maar misschien heb je gelijk en kan je hem die halve bar laten opschuiven zonder zijn offset te veranderen.

Logic is alleen een beetje maf heb ik geleerd de laatste paar jaren
meer dan 1 midi poort tegelijk opnemen kon voorheen niet
en de lookahead functie bij de compressor en noisegate is niet delay gecompenseerd.
terwijl dat bij mixen gewoon zou moeten kunnen ...

Ook heb ik problemen gehoord over het opnemen van midi van buiten.
Zoals arpeggios van de korg karma die niet in logic opgenomen konden worden ...
maar misschien kan dat inmiddels wel ...

En nogmaals wrm ik de uad erbij haal .. daar is een probleem met delay compensatie in logic op de bussen.
Zelf denk ik dat het te zwaar is ... en dat we pas over een jaar full delay compensatie gaan zien
(dat is volgens mij computer based ... dus omdat de bijv. processoren dan gemiddeld sneller zijn .. en niet de code beter geschreven kan worden)

dp4.5 heeft bijv wel complete delay compensatie .. cubase ook dacht ik
maar dat zijn volgens mij wel lichtere applicaties dan logic ...

kijk op jouw DP g5 2 ghz draait alles vlot .. dat mag ook wel
maar hier zit ik met een kale logic al op 155 mb van me 512 memory ...
dat is geen lichte applicatie te noemen .. en dat is dan nog logic express

Maar terug naar het probleem ..
als ik het goed begreep was opnemen fase 2
fase 1 was gewoon realtime aansturen ...

Als fase 1 niet werkt wil vermoedelijk fase 2 ook niet werken ..
count in werkt trouwens pas bij opname .. fase 2 dus ..

maar misschien zit ik er helemaal naast en moet ie het gewoon normaal kunnen
Kan me nog iets herinneren dat logic pro ook (realtime?) external FX aankan ...
dus in theorie moet het zeker kunnen ...

echter theorie en praktijk willen niet altijd met elkaar rijmen ...

Ik zal nog eens in me logic mailinglist kijken ...

En nogmaals wrm ik de uad erbij haal .. daar is een probleem met delay compensatie in logic op de bussen.
Zelf denk ik dat het te zwaar is ... en dat we pas over een jaar full delay compensatie gaan zien
(dat is volgens mij computer based ... dus omdat de bijv. processoren dan gemiddeld sneller zijn .. en niet de code beter geschreven kan worden)

Er wordt aan gewerkt, en het is op komst...

In an unusual move for Apple, company official have made a public statement about an upcoming release of Logic.
A significant feature in the planned update for the Pro version of Logic is bus latency compensation to accommodate plug-ins that inherently introduce some latency.

"Bus Latency Compensation can affect Logic in two ways. The first deals specifically with latency issues encountered when using an external DSP like PowerCore," Dr. Gerhard Lengeling, Apple senior director and lead architect for the company's audio applications, reportedly told MacCentral. "The other happens when using plug-ins that 'look into the future.'"

Normally, when a plug-in is added to Logic natively it does not add latency, but Lengeling said in rare cases this can happen. "Specifically, latency can occur using plug-ins like a Linear Phase EQ and Limiters."

Apple reportedly declined to say when a new version of Logic Pro with Bus Latency Compensation would be released. However, the company did say that Bus Latency Compensation was being developed in direct response to requests from its Pro Users.

http://namm.harmony-central.com/WNAMM05/Content/Apple/PR/Logic-Update.html
http://www.appleinsider.com/article.php?id=849

Back