Samplen met de G2 ?????

de bazz(t)aard

Prisoner of society
:confused:

Zat ik laatst bij feedback door de patches van de G2 modular te snuffelen kom ik ergens aan het eind van bank 2 een sampling patch tegen. Dit terwijl er in de handleiding nergens samplemodules te vinden zijn. Zou het dan toch mogelijk zijn met pitch en envelope followers een soort van sample te nemen van inkomende audio.
Ik snap het nut niet van zo'n patch daar er bij mijn weten niet gesampled kan worden met de G2.
Wie kan mij vertellen hoe het daarmee zit ?

:D 8) :engel: :halleluja :halleluja

Dat is mogelijk met de echo-module die erin zit. Als je een echo wilt zal je toch van het inkomende geluid een (korte)sample moeten nemen om te herhalen met een bepaalde snelheid (in een buffer dus)

met een beetje slimme patching kan je dus samplen. Dus die sample-module = de delay/echo-module

Ik weet er verder het fijne niet van.. maar dat is waar het een beetje op neer komt :D

8D 8D 8D

Wow dit is echt te gek. Zijn hier soms gebruikers die dat (wel eens gedaan hebben) doen?
En zo ja hoe zijn die samples dan van kwalitiet. Als deze degelijk zijn des te meer reden om deze synth aan te schaffen.
Natuurlijk is de pure synthesemogelijkheid al rede genoeg.

Origineel geplaatst door de bazz(t)aard
8D 8D 8D

Wow dit is echt te gek. Zijn hier soms gebruikers die dat (wel eens gedaan hebben) doen?
Is meer een gimmick dan echt iets nuttigs, al zullen de echte freaks er wel wat leuks uitgehaald hebben.

En zo ja hoe zijn die samples dan van kwaliteit.
Net zo goed als je ze er in stopt. De G2 werkt intern op 24bits/96khz als ik het niet mis had.

Als deze degelijk zijn des te meer reden om deze synth aan te schaffen.
Natuurlijk is de pure synthesemogelijkheid al rede genoeg.
Even dat je het goed doorkrijgt:

- de G2 heeft geen intern samplegeheugen
- de G2 kan geen samples opslaan of terugroepen
- de G2 kan niet samplen op de manier zoals een normale sampler dat kan.

De G2 heeft geheugen dat voor reverbs en delays wordt gebruikt, en voor string-modellen (Karplus strong is een hele set kleine delaytjes achter elkaar). Vergelijk het meer met een tape-echo of een ElectroHarmonix MemoryMan. Je speelt een stuk muziek in, zet de feedback op 100%, en het blijft zich herhalen met een interval van een vaste grootte. Stel, ik zet een delay op feedback 100% en op time=400ms, dan mag m'n stuk muziek dat ik 'sample' maar 400ms groot zijn - en niet meer! Alles wat ik na die 400ms inspeel verschijnt weer aan het begin.

Je zou er een sampler van kunnen bouwen door 2 van zo'n delays naast elkaar te zetten, er live aparte stukjes in op te nemen (en dit moet ELKE keer opnieuw!), en vervolgens door goed toewijzen van knoppen te wisselen tussen sound A, sound B en complete stilte. Dat is de achterliggende gedachte.

Als ik het goed begrijp Kan je dus 2 x 400 msec opnemen en voor de lengte van de delay (100%) afspelen.
Dit zal live zeker wel interressant wezen. Verder lijkt het me ook niet echt nuttig.
Wel denk ik dat ik zeer binnenkort toch deze synth ga aanschaffen.

Kan ik uit eigen hand ervaren wat het nut hiervan kan wezen.
Niet dat ik em daarvoor koop hoor. Ik loop namelijk tegen een aantal beperkingen aan met m'n electribe SX
En die G 2 lijkt mij de ideale aanvulling.
:luv: :D :D

Eh trouwes sander en yoozer, Thanks voor die info. Is gelijk een stuk duidelijker
Ga het zelf nog wel verder uitzoeken

:biertje:

De g2 heeft 4 inputs.. je zou dus een patch kunnen bouwen die elk van die 4 inputs een aparte eeuwige echo geeft.
Speel je een loop-partijtje in op input 1... daar overheen speel je op input 2 nog een loop-partijtje.. dan drum je nog een partijtje eroverheen op 3 en blerr je nog wat op 4.. en daar overheen ga je met een andere patch zitten spelen terwijl je met weer een andere patch nog erbij kan vocoden ook!! bizar 8D (bij dit alles is je timing wel van essentieel belang maargoed)

De betreffende Patch is ooit gemaakt door Rob Hordijk, die, zoals misschien bekend bij, een groot aandeel had bij de ontwikkelingen van de G2. Rob is te bereiken op rhordijk@xs4all.nl

De Patch werd over 4 Slots verdeeld, waarbij iedere Voice een eigen geluid krijgt toebedeeld. Door de instellingen te veranderen kon er 'gemorphed' worden door de geluiden. Het is een life opstelling en NOOIT herhaalbaar.

Vor hen die willen bouwen: er zit een StausModule en een MuxModule in :)

Wout

PS Rob's lessen zijn zeer interessant.

Back