Yamaha TX-816

demian

Ojee

Attachments

• tx816.jpg
    tx816.jpg
    50,7 KB · Bekeken: 95
Ben eens benieuwd aan welke prijs dit uitzonderlijke toestel zal worden verkocht.
T'is dat ik al teveel materiaal en te weinig tijd heb om sounds te maken, anders zou ik hem wel willen...:P

Origineel geplaatst door divi
crazy. spijtig genoeg ken 'k niets van FM-synthese, want dan lijkt mij dit geen goede beginners-FM-synth...

Ach dat valt echt reuze mee! Ik heb hem al een poos en ik vind het niet zo verschrikkelijk lastig, waarom?

Omdat ik een patchlibrary heb waar je eng van wordt :D en mbv de tool DX-manager wordt het allemaal een stuk eenvoudiger te editten.

bijv: ik wil een breed string geluid.
Ik open 20 string-banken in de editor en met 1 klik 'cascade' ik ze op het scherm, overzichtelijk.
Ik zet 2 v/d 6 Tf1's op ontvangen en stuur daar een stringpatch heen
Ditzelfde doe ik ook bij de andere 6 en telkens 1 patch per 2 tf1's

Dan heb je in totaal 4 patches op 8 TF1's. Om het wat breder te maken en phase-canceling tegen te gaan detune ik per paar de ene tf'1 van de ander. :P

Maar dan is de ene string langer dan de ander, en van sommige is de attack te lang!
geen probleem, ik stel alle tf1's op ontvangen en wijzig 1x de envelope instellingen in de DX-manager en alleen die parameter wordt op alle 8 veranderd.

en het klinkt helemaal te gek

Ik heb in totaal € 360,- betaald voor eentje uit de states

Als je SoundDiver hebt, dan is er een speciale editor voor deTX816 beschikbaar welke ondergetekende gemaakt heeft. Hierbij een plaatje van de "BigVoice Editor" waarmee alle modules in een TX rack onafhankelijk bedient kunnen worden vanuit 1 scherm. Ook het library systeem is zodanig ingericht dat alle modules met 1 muisklik van de juiste sounds wordt voorzien.

Attachments

• bigvoice_screendump3.jpg
    bigvoice_screendump3.jpg
    90,5 KB · Bekeken: 89
Nog even !

Huidig bod: GBP 310,00 (Ongeveer EUR 442,12)

Resterende tijd: 52 min 59 sec
7-daagse aanbieding
Eindigt op 13-jan-05 15:48:19 CET
Begintijd: 06-jan-05 15:48:19 CET
Geschiedenis: 5 biedingen (GBP 200,00 startbod)
Hoogste bieder: vapourware ( 2 )

En weg voor €627,53 en nog wat.

Flinke prijs vind ik. Zou ik lekker voor een fs1r gaan.

Beide machines zij toch niet goed met elkaar te vergelijken. De synthengine in de FS1R is weliswaar veel uitgebreider dan de TF1 (is DX7) module welke in een TX816 zit, maar er zijn er wel 8 en dat maakt veel goed zo niet alles. Voor pure FM is de TX816 onverslaanbaar.

Voordelen FS1R tov TX816:
- uitgebreidere FM + formant synthese
- uitgebreidere operators met oa. sinus, saw en odd harmonics
- meer keuze aan algorithmen, 88 ipv de 32 in een DX7
- filtersectie
- effectsectie
- verlicht LCD display
- makkelijk hanteerbaar en maar 1U hoog

Voordelen TX816
- POWER, de klank is groot en dynamisch. Let wel: je hebt een mixer met minimaal 8 kanalen nodig om de modules daarop aan te sluiten, want elke module heeft zijn eigen XLR uitgang.

Beide units kunnen gebruik maken van de duizenden sounds die er bestaan voor de DX7.

en raad eens wie hem gekocht heeft???

en raad eens wie hem gekocht heeft???

:D :D :D :D ;)

Gefeliciteerd!!!:) Een paar tips als je hem in huis hebt:

- controleer van elke module wat de batterijstatus is. Zie manual hoe dat te doen. Moet plm 3 volt zijn, maar niet raar opkijken als deze wat lager is, het is tenslotte een gerespecteerde bejaarde. Maar het gekke is dat mijn TX816 totaal geen daling laat zien. :confused: Eerder het tegenovergestelde. Het is trouwens al weer een hele tijd geleden dat ik dit voor het laatst gecheckt heb.

- de mijne heeft de gewoonte na plm een half uur aan om te gaan piepen en kraken. Niet op de uitgangen hoor, het is de condensator van de powersupply, die onder invloedt van warmte dat heeft. Kan trouwens makkelijk verholpen worden door iemand die een beetje verstand heeft van elektronica. Het piepen gaat trouwens vanzelf weer over. (bij mij in ieder geval)

- zorg voor voldoende ventilatie als je hem in een rack inbouwt. Het mooiste zou zijn 1U boven en onder vrij houden, want dit mannetje produceert nogal wat warmte.

En kom nou maar op met die monsterbassen!:D:

High

High

nou, bedankt voor de tips en ik zal het eens door gaan meten allemaal ;-)
Nu eerst eens de zolder op om mijn Atari software te checken, ik ga er een ST op aansluiten wanneer ik Xalyser heb (gevonden).
Dit is, samen met de Emulator IIIXP die vandaag komt als het goed is één van die apparaatjes waar ik vroeger bij stond te kwijlen op foto's!
U hoort nog van mij:halleluja

Daarom hou ik zo van dit FORUM

Daarom hou ik zo van dit FORUM

geweldig, bedankt man, ik ga er meteen alles vanaf zuigen (sorry maar zo heet het programmaatjes nou eenmaal <WEBSUCKER>)
Bye

Origineel geplaatst door Sander02
Om het wat breder te maken en phase-canceling tegen te gaan detune ik per paar de ene tf'1 van de ander. :P
Door te detunen ga je geen phase-canceling tegen hoor, je verschuift het dan alleen maar. Een soort LFO amplitude effect creeer je hierdoor juist omdat de phase-cancelling in tijd verschuift zeg maar.
Om te doen wat jij wilt heb je phase shift voor de operators voor.

Re: High

Re: High

Origineel geplaatst door VL7
nou, bedankt voor de tips en ik zal het eens door gaan meten allemaal ;-)

Door meten hoeft niet. Gewoon wat knopjes indrukken op de desbetreffende module en voltage uitlezen op het display. Zie manual, volgens de foto krijg je die erbij. Er zit ook een uitschuifbare sheet onder de TX816, welke in het kort de toesthandelingen weergeeft om bepaalde functies op te roepen. Moet je voor de gein een zaklamp onder houden.

Attachments

• tx816_operational_guide_sheet.gif
    tx816_operational_guide_sheet.gif
    39,1 KB · Bekeken: 143
Origineel geplaatst door Sander02
Ach dat valt echt reuze mee! Ik heb hem al een poos en ik vind het niet zo verschrikkelijk lastig, waarom?

Omdat ik een patchlibrary heb waar je eng van wordt :D en mbv de tool DX-manager wordt het allemaal een stuk eenvoudiger te editten.

bijv: ik wil een breed string geluid.
Ik open 20 string-banken in de editor en met 1 klik 'cascade' ik ze op het scherm, overzichtelijk.
Ik zet 2 v/d 6 Tf1's op ontvangen en stuur daar een stringpatch heen
Ditzelfde doe ik ook bij de andere 6 en telkens 1 patch per 2 tf1's

Dan heb je in totaal 4 patches op 8 TF1's. Om het wat breder te maken en phase-canceling tegen te gaan detune ik per paar de ene tf'1 van de ander. :P

Maar dan is de ene string langer dan de ander, en van sommige is de attack te lang!
geen probleem, ik stel alle tf1's op ontvangen en wijzig 1x de envelope instellingen in de DX-manager en alleen die parameter wordt op alle 8 veranderd.

en het klinkt helemaal te gek

Ik heb in totaal € 360,- betaald voor eentje uit de states

we wachten nu met z'n allen op een mp3.....;)

is waar 8o)

Kijk uit voor het volume misschien (bij mij was het best wel hard)
effies heeel snel iets gespeeld.

Attachments

• audio 04_01.mp3
    212,7 KB · Bekeken: 90
aaaaarghhhhhhhhh

aaaaarghhhhhhhhh

ik wil ook tx-en en wel komende week!
Klinkt mooi en ook zo vertrouwd ;-)

Back