Drums programmeren In Logic Matrix

Ensemble

Ouwe rot
Hallo allen,

Geinspireerd door allerlei threads over het zelf programmeren van je drums vroeg ik me af of het binnen Logic mogelijk is om in de matrix editor behalve de mogelijkheid tot het zien van de noten van de andere tracks na een dubbelklik teven mogelijk is om bijvoorbeeld te roepen dat je alleen de plaatsing van de noten van tracks die je selecteert te zien.

Dus bijv. ik ben bezig met snare, ride en hat dan wil ik alleeen deze zien.

Kan dit? Behalve de mogelijkheid dat je gewoon begint met deze drie elementen natuurlijk want dat had ik ook wel bedacht..

:peukie: :doei:

Ha, jij weer !
Ik heb je vraag 2x moeten lezen voor ik ze begreep.
Antwoord : ja & nee.

Ikzelf hanteer 2 manieren om drums te programeren. Ofwel (1) een track per instrument. Ofwel (2) alle instrumenten
in 1 track.
De eerste werkwijze heeft als voordeel dat je natuurlijk enkel die instrumenten "ziet" die in je track en bijgevolg in de event of matrix editor voorkomen. Diezelfde werkwijze laat toe om snel los staande instrumenten (of tracks) te kopiëren.
Ook de delay & gate time functies v/d tracks werken op deze manier zeer handig om je patterns te laten "grooven".

De tweede werkwijze heeft als voordeel dat je de hele drum pattern in 1 track/ matrix editor ziet. Een snelle oplossing voor jouw vraag is dan dat je in de matrix editor de mute-tool gebruikt. (tool window links) Hiermee kan je events apart "muten" waardoor ze grijs worden en niet langer hoorbaar zijn ten overstaan van de gekleurde events.(je kan natuurlijk ook een selectie maken van meerdere events tegelijk door een kadertje te trekken rond de events die je wil muten)
Onzichtbaar maken van events kan volgens mij enkel met sysex en cc events.

Vraag me nou wat sysex en cc events zijn ...;)

Laatst gewijzigd:
Ok,

Dank Skel.

Bruikbare tips.

Heb nu even geen tijd om te musiceren maar ga het snel uitproberen op jouw manier.

Cheers.:biertje:

Back