Wie kan mij dit verklaren.

Jan Johnson

Ingeburgerd
Hey Folks,

Ik maak nog maar een maandje muziek:D wat is eigelijk de reden dat veel prodcers overstappen op software. Ben zelf fanatiek fan van Olav Basoski:halleluja zag dat hij volledig over is gestapt op software met een mac ofzo. Maar waarom doen mensen dat eigelijk? Ik dacht altijd dat hardware veel beter was en veel warmer klinkt. Nou mischien weten jullie dat.

Je kunt met software toch niet zulk mooie muziek maken als met hardware? Ik dacht altijd dat hardware veel beter is. Nu ik zie dat Olav Basoski volledig software gebruikt.

:koffie:

Hoho, daar zijn hier al wel enkele (hete) discussies over gegaan.
En ik heb hier al enkele voorbeelden gezien van tracks met enkel softsynths die echt wel de moeite waard waren.
Het is allemaal maar een kwestie van persoonlijke smaak en gebruiksgemak...

Re: Wie kan mij dit verklaren.

Origineel geplaatst door Jan VS. Jaap
Je kunt met software toch niet zulk mooie muziek maken als met hardware? Ik dacht altijd dat hardware veel beter is.

Of software beter is dan hardware, daar zijn al uitvoerige discussies over gevoerd. Software biedt alvast enkele praktische voordelen t.o.v. hardware:

- Het is erg compact en dus ideaal voor draagbare setups
- Je koopt enkel de synthese engine en niet steeds een kast, chips e.d.
- Makkelijke integratie met software DAW's en total recall
- Geen gedoe met kabels

En qua klank, ja ach, met software kun je volgens mij hele mooie dingen doen hoor. Persoonlijk heb ik alleen geen feeling met software; ik ben productiever met hardware. Was dat niet het geval geweest dan had ik denk ik slechts een computer met midi-controller gehad om muziek mee te maken. Waarom iemand dus switcht van hard- naar software is dus persoonlijk. Gaat het gemak van software je boven de feeling van hardware, grote kans dat je je keyboards en racks de deur uit pleert en je computer houdt.

software is total recall!!!!!!!!

Pas een maandje bezig en nu al dit scherpe inzicht! Chapeau!!

Hey Folks,
Ik maak nog maar een maandje muziek:D wat is eigelijk de reden dat veel prodcers overstappen op software. Ben zelf fanatiek fan van Olav Basoski:halleluja zag dat hij volledig over is gestapt op software met een mac ofzo. Maar waarom doen mensen dat eigelijk?
Dat vraag ik mij dus ook af! Mensen zijn soms echt raar!

Ik dacht altijd dat hardware veel beter was en veel warmer klinkt. Nou mischien weten jullie dat.
Daar heb je helemaal gelijk in. Geen speld tussen te krijgen. Daar is iedereen op dit forum het 100% mee eens.

Je kunt met software toch niet zulk mooie muziek maken als met hardware? Ik dacht altijd dat hardware veel beter is. Nu ik zie dat Olav Basoski volledig software gebruikt.
Natuurlijk kan je met software niet zulke mooie muziek maken! Dat weet toch iedereen! Op de meeste dozen van Native Instruments staat ook "Let op: niet geschikt voor mooie muziek".

8)

Origineel geplaatst door B.S.E.
software is total recall!!!!!!!!

total recall is een film!

total_recall.jpg

Waarvoor zou die knop helemaal rechtsboven toch zijn. Er staat zoeken op. Zou je daar misschien iets mee kunnen vinden.
Nee vast niet. 8o)

Je kunt met software toch niet zulk mooie muziek maken als met hardware?

:o:

Waarom schaatst Uytdehaage en waarom zwemt van den hoogenband ( en waarom dart(elt) Mieke de Boer ) terwijl ik bowlen de leukste sport vind?

Origineel geplaatst door hermax
Hoho, daar zijn hier al wel enkele (hete) discussies over gegaan.

Ik heb het gezegd, nietwaar?
Temperature is rising !!!!!!!!
Ja JanJaap, je hebt hier de doos van Pandora opengemaakt...

je hebt "softbal" en je hebt "honkbal"

Zou op een "balforum" ook zulke discussies gevoerd worden?

Ik word er niet goed meer van. Die eindeloze discussies. Wat heeft het voor nut?

Laat die jongen gewoon zijn "grote voorbeeld" volgen. Wat dat betreft is er weinig veranderd de afgelopen 2000 jaar. "1 man roept wat en hij krijgt allemaal volgelingen" :engel:

Origineel geplaatst door hermax
Ik heb het gezegd, nietwaar?
Temperature is rising !!!!!!!!

Ja, goed he?!

Maar JJ vraagt zich af wat iemand beweegt om op software over te gaan. Laten we uitspraken over geluidskwaliteit ed maar even vergeten, en de volgende ietwat aangepaste versie van de vraag voorleggen aan onze mede sf-ers:

Waarom vind je soft/hardware lekkerder WERKEN (let op: hier staat WERKEN, niet KLINKEN) dan hard/software?

Mijn eigen antwoord: ik heb meer met hardware omdat:

1) ik het leuk vind naar mijn synths te kunnen kijken, ze aan te kunnen raken, ze makkelijk even aan te kunnen zetten als ik even wil janmmen;
2) ik houd van de krakende potmeters, vieze effecten en onvoorspelbaarheid van mijn Korgjes;
3) ik een trage kutcomputer heb waarmee ik amper kan multitracken, laat staan ook nog eens softsynths kan draaien en 3b) ik weiger om alleen voor de muziek een nieuwe computer te kopen;
4) ik sowieso al te veel achter de computer zit op mijn werk en geen zin heb ook nog eens thuis muziek te gaan maken achter een computerscherm.

Daarom kies ik voor hardware.

Nu jullie!

Origineel geplaatst door Triphonius Z

1) ik het leuk vind naar mijn synths te kunnen kijken, ze aan te kunnen raken, ze makkelijk even aan te kunnen zetten als ik even wil janmmen;
2) ik houd van de krakende potmeters, vieze effecten en onvoorspelbaarheid van mijn Korgjes;
3) ik een trage kutcomputer heb waarmee ik amper kan multitracken, laat staan ook nog eens softsynths kan draaien en 3b) ik weiger om alleen voor de muziek een nieuwe computer te kopen;
4) ik sowieso al te veel achter de computer zit op mijn werk en geen zin heb ook nog eens thuis muziek te gaan maken achter een computerscherm.

Daarom kies ik voor hardware.

Nu jullie!

Ik ga voor 100% mee met punt 1 en 4. Die twee zijn voor mij al reden genoeg. Alhoewel ik ook weleens een softsynth uitprobeer.

inzicht van de dag: Wak! Het sluit elkaar helemaal niet uit!

...ik denk dat de topicstarter het leuk vindt om te weten waarom in het bijzonder Basoski op software is overgegaan. Nou ken ik hem vaag (via een vriend van mij) en ben ooit eens een paar keer over de vloer geweest bij hem. Ik denk zelf dat het hem in principe niet uitmaakt met wat voor spullen hij muziek maakt; hij interesseert zich niet zo voor apparatuur.

Waarschijnlijk kiest hij dan ook voor de (voor hem) meest praktische weg. Het feit dat een echte Minimoog beter klinkt dan een virtuele doet hem denk ik niet zoveel. En wie kan zeggen dat hij ongelijk heeft?

Just for the record: ik ben een hardware man dus ik denk er zelf anders over. Maar de discussie hierover levert echt helemaal niets op. Ben alleen maar blij dat er zoveel software-fanaten zijn, anders moet ik nog meer betalen voor mijn vintage-spulletjes 8o)

Ik gebruik soft en hardware.

Het voordeel van software vind ik:
snel dingen kunnen uitproberen (geen kabels aansluiten ed)
veel mogelijkheden
snel tracks of hele nummers bouncen (met hardware heb je al snel te weinig audio inputs of te weinig randapparatuur en het kan lang duren. Samplen en dan weer controleren.)

Hey Folks,
Ik maak nog maar een maandje muziek :D

Ik dacht altijd dat hardware veel beter was en veel warmer klinkt. Nou mischien weten jullie dat.

Je kunt met software toch niet zulk mooie muziek maken als met hardware? Ik dacht altijd dat hardware veel beter is.
Geef in vredesnaam toe dat je een dubbel account bent van een lid dat hier al langer rondspookt dat even zin had om te stangen?

Sinds vandaag kunt U zich inschrijven voor de "workshop analoog vs digitaal"

Ik kan U nog geen prijsopgaaf geven, aangezien deze discussie "eindeloos" zal zijn. De kosten worden dus "achteraf" berekend.

De workshop wordt gegeven in een "virtuele studio" door een "cyber psychiater"

De deelnemer kan liggen op een "Moog modulair" die speciaal voor deze gelegenheid is omgebouwd tot "psychiaterbank"

Laat U meeslepen door de wereld van "analoog geweld" en een "paradijselijk digitale hemel"

Let wel "alle discussies blijven in het digitale domein" en zullen niet via de digitale snelweg naar derden worden overgebracht.

Cursisten krijgen gratis een "handdoek van softe kwaliteit", want die zul je voor al dat zweet wel nodig hebben.

Back