tuning Kawai / Teisco 100F

ridzert

musique non stop
Vraagje aan eigenaren / kenners van de Kawai (Teisco) 100F:
Bij het switchen van de toonhoogte ('64 '32 '16 '8 '4 of '2) is de toon niet meer zuiver en moet ik opnieuw stemmen. Is dit normaal bij dit type synthesizer? Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Ridzert

Heb je alle andere schuiven naar beneden staan (behalve de adsr en filter) ?

(testje)

De volume slider heb ik open staan :)
Maakt het uit of/welke schuiven naar beneden staan? Heb allerlei instellingen geprobeerd, maar ik moet blijven stemmen elke keer als ik de toonhoogte switch...

Het probleem is inmiddels verholpen....

Het werkt eigenlijk vrij eenvoudig: Je moet de RANGE SLOPE ADJ bijstellen.
Schroef de 100F open, en kantel het frontpaneel naar achter, de RANGE SLOPE ADJ vind je bovenaan, iets rechts van het midden op de printplaat. Het goeie nieuws is: je hoeft niet de hele synth te calibreren, wat vaak het geval is als een 1 dingetje aanpast (vaak moet je dat in een bepaalde volgorde doen). Let er dus op dat je alléén de RANGE SLOPE ADJ aanpast; dit kan met een klein schroevedraaiertje; switch enkele malen een octaaf hoger/lager en stel net zolang bij totdat de toonhoogte stabiel is wanneer je van octaaf verwisselt. het handigste is als je een stemapparaat bij de hand hebt. Voor alle duidelijk de synth moet dus wel aan de stroom, dus pas op en blijf uit de buurt van de transformator!!! Laat de synth ongeveer 15 minuten opwarmen voordat je aan de slag gaat.

Heej, ik heb dit probleem dus ook met mijn teisco 110f kom ik ineens achter,
Ik ga checken of ik het ook zo kan oplossen!

thnx dude! :)

goeie tip! de mijne ontstemt ook nogal eens, gaat ineens 'zwabberen', je kent dat wel.

Een gate-in tip: sluit een clock, trigger ofzo aan ergens op of rond de LFO-trigger/keyb.-trigger schakelaar, als je dan een toets indrukt, reutelt de 100F fijn in de pas mee.

Zet dan een cv-in ergens bij de tune-slider, draai hem omlaag en hij speelt je sequence ook nog mee.
De mijne hangt nu aan m'n Schaltwerk.

Okee, thanx! het triggeren van de LFO is super handig; je kan namelijk hele vette kicks uit de Teisco halen:
laat de envelope's triggeren door de LFO, zet de oscillator op "low", modular de pitch met ENV1 en het filter met ENV2 en ook de VCA met ENV2 (gebruik bovenste van de 3 envelope slopes), sla de bovenste toets aan, en tweek de decay van ENV1 en ENV2 (attack beide op 0) totdat je dat overstuurde 909-basskick-achtige geluid krijgt. Door de LFO speed nu via CV-in te regelen kun je hem sync laten lopen met bijvoorbeeld een drumcomputer. SUPER!!!!

Trouwens, dat je toonhoogte ineens gaat zwabberen, los je volgens mij niet op met de het aanpassen van de RANGE SLOPE, ik vermoed dat je pitch potmeter (voor het instellen van toonhoogte '32 '16 '8 enz.) aan vervanging toe is. Het kan ook aan de portamento liggen: probeer eens de portamento tijd te veranderen als hij weer gaat zwabberen, je hoort dan meteen wel of het hier aan ligt.

Overigens ben ik er achter gekomen dat je de relatieve tuning tussen de toetsen kan instellen via de KEY SLOPE ADJ (links midden op de printplaat). Het kan zijn dat je de RANGE SLOPE ook weer opnieuw moet instellen hierna. Als je geen stemapparaatje bij de hand hebt, dan heb ik nog een tip: er zijn veel freeware en shareware tuners te vinden op internet die gewoon de audio-ingang van je geluidskaart gebruiken.

^^^^ was voor mij ook een aangename verrassing die kix ( hoe lomp en log ), zker een underrated bakje.

hier hoor je de mijne getriggered door een schaltwerk, lekker toch? (2e synth is een 101, drums uit een KS-rack, iets te hard opgenomen, maar ach. Transponeren kun je ook, gewoon op het keyboard van de kawai)

Attachments

• kawaif100-lfo-in.mp3
    513,1 KB · Bekeken: 145
Hoe heb je dit gedaan precies?

"een clock trigger ofzo ergens op of rond de LFO-trigger/keyb.-trigger schakelaar"....

hoe doe je dat?

Mod info??????

Ik wil hem ook al jaren via CV aansturen.

goeie tip! de mijne ontstemt ook nogal eens, gaat ineens 'zwabberen', je kent dat wel.

Een gate-in tip: sluit een clock, trigger ofzo aan ergens op of rond de LFO-trigger/keyb.-trigger schakelaar, als je dan een toets indrukt, reutelt de 100F fijn in de pas mee.

Zet dan een cv-in ergens bij de tune-slider, draai hem omlaag en hij speelt je sequence ook nog mee.
De mijne hangt nu aan m'n Schaltwerk.
[/QUOTE]

jij woont ook in rotterdam zie ik. Dus...
je sluit de cv in aan op de schuifpot die de tuning regelt, een van de drie polen, ik weet niet meer welke, heb geen foto's gemaakt.
De trigger, clock, whatever sluit je aan op de clock-in ergens bij de schakelaar voor lfo of keytrigger, links op je panel. het is in tien minuten gebeurt bij wijze van spreken.

okee, een paar foto's dan maar... viel niet mee.
ten eerste de lfo-in: op de foto ligt de opengeklapte frontpanel ondersteboven, met de achterkant naar je toe dus.
Het rode rechthoekje is de LFO schakelaar, soldeer rechts daarvan bij de rode stip, een soldeerpunt dat op een lijn ligt met de middelste twee polen van de schakelaar.
Aarde naar de rail die langs alle jacks loopt aan de achterkant.

Attachments

• kawai002.jpg
    kawai002.jpg
    142,8 KB · Bekeken: 131
de cv-in gaat naar een punt van de tune-slider:
aarde ook weer naar die rail.
Ik heb de lower-out van de control voltage outs losgekoppeld en daar de cv-in op gezet.
(de foto hierboven is een beetje onduidelijk, maar het is het punt rechts van de twee middenpolen van de schakelaar.)
Als je nu iets instuurt, en je drukt een toets in, moet ie meelopen met een clock-in. Hij denkt dan dat het zijn LFO is.

Attachments

• kawai001.jpg
    kawai001.jpg
    188,7 KB · Bekeken: 126
Onwijs bedankt...........

Volgens mij is dit echt een wereldprimeur, ik heb nog nergens op het net zulke gedetailleerde berschrijvingen gezien voor dit beestje.

Ik heb al heel veel synths gehad, maar deze blijft iets apparts houden voor mijn gevoel.

BTW kun je die cv in gewoon gebruiken als normale cv in?

Dat zou echt helemaal te gek zijn.

gewone cv-in, jawel... het gaat het best met de middelste F-toets ingedrukt, de schaal/oktaven draaiknop op 64 en de slider dan omlaag om te tunen. Bij mij spoort ie dan heel goed met de middle=C van een sh-101, bv.

Als er nog 100 F bezitters zijn die dit gaan doen, laat dan effe weten of het werkt, okee?

Net klaar......

Leuke kicks ja en ook hele mooie hihats....

Die CV is niet echt makkelijk te bedienen zo, alleen het onderste deel v.d. slider werkt zeg maar......zal wel met weerstand te maken hebben...

Maar erg leuk......

Thanks!

Back