Goede galm

dixxy

There are keys to be play
Hallo mensen.
Ik Heb zon beetje alles qua synthesizers en drum voor elkaar in mijn home studiotje
Maar nu wil ik uit gaan brijden met effecten.
Nu moet ik wel zeggen dat ik echt de ballen verstand van fx heb.wat extern betreft(hardware)
Ik wil gewoon beginnen met een galm aan te schaffen die ik op mijn synth geluiden kan gebruiken.
Maar ik wil er echt geen honderden euros voor betalen.
Want ik heb vorige week nog een jp8080 gekocht.
Dus ik heb niet zo veel te besteden voorlopig
Kan iemand mij een paar merken/types aanraden voor een redelijke prijs?

En oja,ik heb een analoog mengpaneel.kan ik dan ook die galm op meerdere kanalen tegelijk gebruiken?
het mengpaneel heeft voor elk kanaal 4 send en returns(wat ik nog nooit heb gebruikt)
Want ik heb tot nu toe alle effecten altijd via de computer toe gevoegd

Ik hoop dat iemand me goede raad kan geven.
alvast bedankt

Je kan middels de send knoppen verschillende kanalen van galm voorzien terwij; je maar 1 galm hebt. Hoe dat precies werkt is makkelijk te vinden op dit forum.

Ik weet niet wat je precies te besteden hebt, maar enige galmen die ik je kna aanraden zijn:

TC Electronic M-One of als je goedkoper wilt gaan; ik hoor een hoop goeds over de TC Electronic M300
De Yamaha Rev7 is ook erg goed en betaalbaar.
De Lexicons zijn ook erg goed, maar met Lexicon moet je niet te geodkoop gaan, dan krijg je rotzooi. Een Alex of Reflex ofzo kan ik je nou niet echt aanraden.
Verder schijnen de modernere dingen van Yamaha ook goed te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik haak ook even in op dit topic,

Heb zelf een M300 gehad, het is een gave multieffect proc voor weinig die goed klinkt.

Maar als je een echt goede galm zoekt zou ik verder kijken dan M300..

Juist de galm van de M300 vind ik wat minder (maar voor het geld prima hoor)
Maar de multieffecten zijn vooral erg sterk van de M300. (zeker voor het geld)

Lexicon LXP 1 zou ik kiezen, niet te duur, erg goeie galm.
Zie soms ook nog wel eens een LXP 15II voor 250 euro. Kan geen M300 tegen op naar het schijnt.
(die nu op mp staat voor 475 vind ik dus echt te duur)

Ik zoek er zelf ook nog een :)

ik heb zelf nog een yamaha rev500 te koop staan... extreem goede bak voor beginnelingen die toch voldoende mogelijkheden en kwaliteit willen.
maar het is natuurlijk niet de enige galm die voor jou geschikt is ;-)

als je iets goedkoper wilt gaan kun je denken aan alesis midiverb/nanoverb of zelfs een oude quadraverb... anders is zoom ook een prima budget-merk.

Ik heb zelf de REV500 gehad..

Wil nie lullig doen, maar ik was blij dat ie weg was, zelfde dag nog een M300 gehaald, nog blijer was ik toen.

Maar is ook kwestie van smaak misschien.
Iig heeft de REV500 heel veel verschilldende soorten galmen, ik geloof iets van 4 x 32 ofzoiets.
En je kan met 4 knoppen nog wel wat aan instellen maar echt veel ook weer niet.

Voor zang geschikt, op strings ook wel, maar verder vinnik hem niet zo .. sowwy..:)

nou... dan ben ik het niet met je eens deze keer demian ;)

ik vindt'm juist op zang niet geweldig maar op drums en synths istie echt heel erg lekker.

en je kunt met die 4 knoppen precies de belangrijkste parameters veranderen terwijl je ook nog de mogelikjkheid hebt om via een menu andere, minder voor de hand liggende parameters te veranderen.... erg fijn geregeld imo.

maar goed... smaken zullen blijven verschillen :D ... ik wil alleen even zeggen dat ik het niet perse voor de rev500 opneem omdat ik'm graag kwijtwil... dat is zeker niet het geval... ik heb nou eenmaal m'n zinnen gezet op een lexicon lxp15 en kan die niet betalen zonder 1 van m'n andere reverbs weg te doen, dus vandaar.... ik weet echter nu al dat ik'm wel ga missen alstie weg is.

Iig, de Rev500 is wel een serieuze kandidaat voor iemand die een galm zoekt.

Hij galmt meer en breder en dieper dan de M300, maar je moet er van houden..

Daarom moet galmfinder ook zeker de Rev500 gaan luisteren :)

Vooral de early reflections uit de Rev500 vind ik mooi, ook de tijd dat de galm door kan klinken is ongelovelijk, wat dat betreft klinkt de M300 galm maar vlak.

M300 is een leuke muliteffect. Niets meer, niets minder.
Rev500 is een diepe bak met een smaakje. ;)

kunnen jullie mischien ook wat indikaties geven qua prijzen?
Ik heb er geen idee van wat die prijzen zijn van die effecten.
Ik heb alleen in het krantje van feedback gezien dat je vanaf 70 euro een galm hebt.
nu zullen jullie dat waarschijnlijk masaal afraden om zo'n goedkope prul te kopen.
Maar vanaf hoeveel euro moet ik ongeveer uitgaan?om een redelijke galm te kopen?

Denk even goed na..

Wil je alleen galm? of wil je ook delay? phaser? Chorus? flanger? etc..

Voor 200 euro heb je nieuw een M300.. krijg je echt GEEN spijt van.
Zeer flexe bak. voor 150 euro 2e hands ook weer als je geluk hebt.

Voor 150 euro 2e hands heb je een LXP1 .. super galm!

Met minder zou ik geen genoegen nemen. Maar da's mijn mening.

Het is misschien ronduit spammen. Maar ik heb een TC M-One te koop staan voor €200. Die heeft echt een serieus goede galm voor dat geld.
Wat helemaal leuk is, is dat ie 2 verschillende full blown reverbs tegelijk kan doen. Kan je een leuke korte, agressieve galm op 1 send van je mengpaneel doen voor je drums en tegelijkertijd een mooie, langere spacey hall reverb voor over bijvoorbeeld synth sounds op een andere send.

die zoom lijkt me wel een ok apparaatje.
Ik heb wel interesse om hem te kopen

ik heb zelf ook de M-300 van TC en ik vind de galm vrij matig.. hij klinkt niet echt lekker warm ofzo.. ook niet als je de color helemaal terug draaid.. dan gaat hij vrij dof klinken vind ik..

ook de lengte van de reverb vind ik erg minimaal.. 5 seconden is dat.. en dan fade hij ook nog vrij snel uit.. al bij 2 sec.

ik heb zelf ook een creamware kaart met daarop een revb plugin.. die kan eigenlijk veel meer dan die M-300 en kwa klank vind ik ze op het zelfde niveau liggen.

ik doe mn M-300 er binnen 4 maanden uit en wil dan voor een MPX550 gaan kijken..

Back