Zelf heb ik een Motif ES8 en ook een P120S (ingepalmd door mijn vriendin).
Het belangrijkste verschil tussen het klavier van jouw P80 en dat van de Motif ES8 is het 'type' klavier. De Yamaha Stage Piano's beschikken allemaal over een Graded Hammer klavier (net als op een piano) terwijl de Motif Classic 8/ES8 en S08/S90 over een Balanced Hammer klavier beschikken (alle toetsen zijn even zwaar) waarbij aftertouch ook aanwezig is -niet op de S08-.
Van de Roland klavieren vind ik de RD-150/170 veel te licht en de toetsen veren niet echt realistisch terug (viel mij vooral op tijdens snelle passages), de RD-700/Fantom S/X8 hebben een zwaarder en veel prettiger spelend klavier t.o.v. de RD-150/170.
Het Balanced klavier is zeker geschikt voor de meeste stijlen muziek. Enkel als je veel klassieke pianowerken wil vertolken lijkt me een Graded klavier beter geschikt. Voor pop, rock, disco,... is het klavier van de Motif ES8 zeker geschikt.
Vergeet echter niet dat een Motif ES8 bijna 30 Kg weegt. Muzikanten die vaak optreden verkiezen daarom vaker voor een Motif ES 6/7 i.c.m. een stagepiano. Het totaalgewicht is eigenlijk hetzelfde (of zelfs iets meer) maar apart zijn die dingen nog te tillen. Een Motif ES8 in een flightcase is al een serieus bakbeest en gevaarte om mee te sjouwen hoor.
Zelf heb ik nu ongeveer een jaartje een Motif ES8 en ben echt heel tevreden over het klavier. Mijn Motif ES 8 heeft thuis een vaste stek gevonden en dus vond ik het gewicht niet echt belangrijk, de combinatie workstation-gewogen klavier vond ik wel interessant en het neemt minder ruimte in.
Als ik me niet vergis is het klavier van de P80 en P120 identiek. Zelf speel ik even goed op het klavier van m'n Motif ES8 als op dat van de P120.
Maar je kan best eens naar de winkel gaan en een Motif ES8 uitproberen, zo vermijd je alvast verrassingen.