Genelec 8030 vs 8040

Roonan

Lang lid
Bij de vorige serie was de 1030 bij mij weten de polpulairste, tevens door die award denk ik.
Ook nu lijkt de nieuwe tegenhanger de 8040 dezelfde kant op te gaan.
Wat ik me dus afvraag is of ik er beter aan doe om door te sparen voor de 8040.
Ik weet wat de verschillen zijn qua spec's en ik heb de adviezen op hun site gelezen, maar hoe groot is het verschil nou echt. Ik ga ze zowiezo beluisteren, maar misschien weet iemand hier al iets over te melden?

Is die 5 db SPL en het iets lagere laag echt zo verschillend?
Ik kan toch niet keihard knallen ivm de buren, en ik sta vrij dicht op mijn monitors (+/- 1m) , zou het dan nog zoveel uitmaken? Ik maak vooral (130 bpm) techno en downtempo en ben nooit zo bezig geweest met sublaag.(mede doordat de huidige monitors totaal geen detail geven in dat gebied)

Als het verschil niet mega is ga ik gewoon voor de 8030, ik heb hier en daar wel wat gelezen over de verrassende laagte die ze toch schijnen te halen.

Ronald.

Laatst gewijzigd:
of toch de Dynaudio BM5a

of toch de Dynaudio BM5a

Tja, iedereen zegt het niet voor niets, je moet zelf gaan luisteren en dat heb ik dus gedaan.
Het verschil tussen de 8030 en 8040 was naar mijn smaak veel te groot, vooral terug schakelen naar de 8030 was een teleurstelling, er viel zoveel laag weg en daardoor werd mid en hoog prominenter waardoor de balans behoorlijk zoek was. Moet er wel bij vertellen dat de afluisterruimte waarschijnlijk te groot was voor deze speakers, in een kleine ruimte zullen ze beter tot hun recht komen. Ik zeg niet ze ze slecht zijn, maar het was wel duidelijk dat dit niet was wat ik zocht.

Op aanraden van de verkoper heb ik een tijd naar de Dynaudio bm5a geluisterd en was verrast. Er zat beduidend meer laag in dan de 8030 en de details in alle frequenties waren duidelijk hoorbaar. Ik hoorde ook details die ik nog nooit gehoord had. Omdat je toch ergens een grens moet trekken had ik zo'n 1000 euro in mijn hoofd, de dynaudio's lijken een goede keuze en ik heb dus besloten ze een weekje op proef te nemen. Als het toch tegenvalt kan ik ze inruilen voor de 8040 (en bijbetalen natuurlijk!)

Tot dusver heel tevreden moet ik zeggen, ben wel geen expert op monitor gebied, maar ik weet wel wat ik graag horen wil, elk klein detail. Dat gaat ze bijzonder goed af, na een paar uur komen ze pas los dus ik zal later nog wat ervaringen posten voor het archief. (niet dat ook maar iemand de zoekfunctie gebruikt hier ;) )

Ronald.

Hmmm, die Genelecs bij mij hebben toch blijkbaar wel indruk op je gemaakt ;)

Succes met uitkiezen!

Origineel geplaatst door trigg
Hmmm, die Genelecs bij mij hebben toch blijkbaar wel indruk op je gemaakt ;)

Succes met uitkiezen!

Zeker weten! Die maakte heel veel indruk en ik realiseerde me weer dat ik eigenlijk mijzelf te kort deed met mijn oude monitors. Helaas is de opvolger van de 1030 iets te duur naar wat ik er voor over heb. De Dynaudio's vind ik (zeker voor het geld, vergeleken met de 8030) ook heel indrukwekkend. Na een uurtje of wat, valt me op dat vooral de zachtere geluiden heel goed te onderscheiden zijn van de hardere. Daarnaast zit er lekker veel detail in het laag, zo heeft elke bassline nu een duidelijk(er) eigen karakter. Over kleuring kan ik geen oordeel vellen, doet er denk ik niet zo heel veel toe als het niet te erg is, je moet toch "wennen" aan je monitors.

Ronald.

Misschien (veel te) ver over budget, maar kijk ook eens wat Klein&Hummel te bieden hebben, naar mijn mening 1 van de beste merken voor studiomonitors ... Echt de moeite waard om ook eens naar te luisteren...

Hoe groter de speaker des te beter hij bass kan doen. Vooral als het dichtbij goed moet zijn heb je voordeel bij een wat groter systeem liefst zonder bassreflec .

50 hz heeft een golflente van 7 meter. Je moet normaal gesproken 7 meter van je speaker staan om de 50 hz te kunnen horen . Dit is natuurlijk alleen teorie omdat je oren op lage freqenties gewoon mee bewegen op onder en boven druk in je ruimte . De dia van de speaker bepaald min of meer hoe laag het komt in combinatie met de lucht colom achter het membraam ( is de lucht colom groter zal hij minder onder / bovendruk hebben en zo minder worden afgeremt.

De nieuwe genelecs zijn mooie speakers ik vind alleen de nieuwe formgeving en het ENORME voordeel een beetje erggg overtrokken is.. ronde hoeken en standaard voetjes voor resonaties is altijd goed maar de meetgegevens waar ze mee komen komen uit een speciale dode kamer met 0,0 reflecties. Hoe hij presteerd in een slaapkamerstuiterbak kunnen ze nooit zeggen

Het zou best kunnen dat je met een beetje isolatie je huidige monitors veel beter laat klinken dan zonder aanpassingen dure genelecs neer te zetten .

ALs je minder problemen heb in je ruimte hoef het ook niet zo hard om alles goed te kunnen horen . Het zal een stuk vlakker worden . Je monitors zijn bijna altijd vlakker dan je ruimte kan weergeven . Kleine volume verschillen ontkom je niet aan , en omdat de meeste audio signalen harmonics hebben maakt het ook niet veel uit als je met een sinus sweep meting hier en daar een klein dalletje heuveltje ziet .

eerst ruimte goed dan speakers en als laatste gear , , helaas werkt het meestal andersom

Hey Mischa,

Ben het gedeeltelijk met je eens, we hebben het hier wel over nearfield monitors. Ik hoef jou niet te vertellen dat het voordeel van nearfield monitors is is dat je minder last van de invloed van de ruimte hebt doordat je er met je neus boven op zit.

De invloed van ruimtes op het geluid is mij niet vreemd, ik heb zelfs met een psycho acoustics studie zitten stoeien om mijn huiskamer speaker setup te tunen. Daarna heb ik met een analyzer/equaliser de freq. response vlak gemaakt op luisterpositie inclusief correctie op laag en hoog. Verbetering is dan wel degelijk te horen, maar de kwaliteit van de speaker blijft duidelijk hoorbaar. Theorie is leuk, maar uiteindelijk gaat het om de praktijk.

Ik heb dus inmiddels de behringers vervangen door de Dynaudio's ipv genelecs. Deze BM5a's klinken beter (iig gaan ze een stuk lager) dan de 8030's. Nu is de vlakke response slechts een deel van wat je wilt bij monitors. In dezelfde ruimte met dezelfde opstelling is het verschil echt mega duidelijk tussen de twee merken. Ik hoor gewoon veel meer detail in het lage midden en ook betere response in andere gebieden. Het lijkt wel of de "zachtere"geluiden beter hoorbaar zijn. Bij goedkopere set's kan het voorkomen dat deze details zelfs compleet onhoorbaar zijn.

Ronald

Ik zie nearfields als real live checkup monitors . Controleren of met een gemiddeld setje de mix goed blijft staan. De dynaudioos zijn super strak . vele malen strakker dan de vifa woovers in b.v. mackie genelec en behringer. Details heeft veel te maken met het membraam en de motor van een speaker . Is het membraam super licht en stevig zul je gewoon meer horen . Als je 3 plaatsjes ziet van 2 weg systemen zie je bijna altijd dat het gebied boven de 1 khz richting de overgangs freqentie van de tweater onrustig is kwa nagalm omdat bijna geen enkele woover in staat is om kleurloos hoge tonen neer te zetten . bij b.v. 1 khz kan het gebeuren dan slechts een klein gedeelte van het membraam daadwerkelijk 1 khz geeft dit kan in het midden zijn maar ook een gedeelte van de vlank wat er weer voor zorgt dat die freq niet het sterkste in on axis maar off axis

de meeste nears worden gebruikt als monitors om alles op te doen daarom zie je ook steeds meer hi end nears op de markt komen die rechtstreeks geadopteerd zijn uit het hi end wereldje .

Probeer ook eens andere kabels naar je active monitors dit kan ook een verschil maken
Voor passive monitors kan het proberen van meerdere kabels ook betere rezultaten verzorgen

Origineel geplaatst door mischa
Ik zie nearfields als real live checkup monitors . Controleren of met een gemiddeld setje de mix goed blijft staan. De dynaudioos zijn super strak . vele malen strakker dan de vifa woovers in b.v. mackie genelec en behringer. Details heeft veel te maken met het membraam en de motor van een speaker . Is het membraam super licht en stevig zul je gewoon meer horen . Als je 3 plaatsjes ziet van 2 weg systemen zie je bijna altijd dat het gebied boven de 1 khz richting de overgangs freqentie van de tweater onrustig is kwa nagalm omdat bijna geen enkele woover in staat is om kleurloos hoge tonen neer te zetten . bij b.v. 1 khz kan het gebeuren dan slechts een klein gedeelte van het membraam daadwerkelijk 1 khz geeft dit kan in het midden zijn maar ook een gedeelte van de vlank wat er weer voor zorgt dat die freq niet het sterkste in on axis maar off axis

de meeste nears worden gebruikt als monitors om alles op te doen daarom zie je ook steeds meer hi end nears op de markt komen die rechtstreeks geadopteerd zijn uit het hi end wereldje .

Probeer ook eens andere kabels naar je active monitors dit kan ook een verschil maken
Voor passive monitors kan het proberen van meerdere kabels ook betere rezultaten verzorgen

Ahaa :geslaagd:
Klinkt erg duidelijk en aannemelijk, thanx!
Voor kabels heb ik gebalanceerde XLR's die niet al te lang zijn, ik neem aan dat die goed genoeg zijn. In mijn huiskamer heb ik DIY kabels gemaakt van speciale coax kabels met massieve koperen kern en een massieve koperen folie welke kruislings verbonden zijn, deze hebben hele goede spec's qua cap/ind. waarden. maar das een beetje off topic.

iig bedankt voor de aanvullende info.
Ik heb de dynaudio's op gehoor gekocht (zoals het hoort) maar je vind er verder bijna niets over, Genelec's worden overal genoemd en geroemd, daardoor had ik toch de neiging mij daardoor te laten beinvloeden bij gebrek aan meer kennis/ervaringen over de genoemde produkten.

Ronald.

8030 etc

8030 etc

check pb

Ik ben eventueel vanplan om de 8040's te kopen omdat ik bang heb dat de 30's te weinig laag zullen hebben.. zit ik juist of is dit een fabeltje ?

Ik ben eventueel vanplan om de 8040's te kopen omdat ik bang heb dat de 30's te weinig laag zullen hebben.. zit ik juist of is dit een fabeltje ?

Daar is door Rooman wat over geschreven hierboven :P

Uiteindelijk gaat het erom wat JIJ vindt, de één is tevreden met een simpel setje van €500 en de ander gaat daar 4-5x overheen..

Gewoon lekker zelf gaan luisteren met een paar tracks op zak die je goed kent :)

Zelf ga ik ergens binnen een paar maanden ook andere monitoren kopen en ik kijk uit om de genelec 8050 eens te beluisteren onder andere, in mijn geval omdat ik écht een groot stap vooruit wil met wat ik nu heb.

Ik heb de 8030's en ben er op zich zeer tevreden mee! Maar het blijft toch ergens wel knagen dat ik alles onder de 55 Hz niet hoor. Altijd toch een beetje bang dat mijn mix op een groot systeem met volledig sublaag misschien niet goed zal klinken...

Dus als ik het over zou moeten doen, was ik waarschijnlijk toch voor de 8040's gegaan. Maar indertijd kon ik die echt niet betalen en waren de 8030's binnen mijn prijsklasse het beste (na flinke luistersessies).

Dynaudio's heb ik zelf niet gehoord, maar zijn volgens mij ook wel weer een prijsklasse duurder dan Genelec...

Daaronder hoor je het toch niets meer. dat haal je toch weg bij de mastering.

al ben ik 't met je eens dat onder de 30 zelden iets interessants gebeurd, zou ik 't zeker niet per se afschrijven. heb van de week nog een plaat gehad die een kick had met een vette 20 hz erin. heel tof!

30 hz in een nearfield is wel heel fijn, mijn oude k&h's doen dat ook. heb ze nu aan m'n tv hangen, dan hoor je opeens hoeveel sub er in leaders zit. een bm5 of 6 haalt dat niet...

Ik ben eventueel vanplan om de 8040's te kopen

Heb onlangs zelf een hoop speakers geluisterd waaronder ook de 8040.
Wat ik goed vind aan die gen 8* serie is de bass response. Genelec tweeters vind ik daarentegen niks. Behalve dat ze het hoog flink boosten vind ik ze ook vermoeiend.

Ben uiteindelijk voor de BM6A MK2 gegaan. Die geeft ook echt goede bass en is in het mid en hoog een stuk gedetailleerder en transparanter dan de 8040. Tijdens een A-B switch vergelijking tussen de 8040 en de BM6A MK2 vielen de Genelecs in het niet naast de Dyns.

Klein&Hummel
Ja, topspeakers! Alleen dan moet je wel de o300 hebben en die is een stuk duurder. De o110 is evenduur als de 8040/bm6A MK2 maar die gaat niet laag genoeg (60hz)

Back