Broadband absorbers

grafiekje nog erbij

Attachments

• attachment.php.jpg
    attachment.php.jpg
    23,2 KB · Bekeken: 160
Origineel geplaatst door dj discodeluxe
ik heb alleen een dal op de 100 hz en hoe kan je die verhelpen ?
je vind zelf dat dat een bepaalde wand de dal veroorzaakt doordat deze die opneemt.

Het valt me op dat jouw grafiekje zowiezo vrij sterk afrolt onder de plm. 120 Hz.
Je moet je even afvragen of dat komt door de speakers (misschien zijn die vrij beperkt) of dat je kamer daar ook een rol in speelt. Op het web (en dit forum) vind je voldoende informatie over het berekenen van staande golven in een kamer.
Zoals je inmiddels vast wel weet is dit vooral een kwestie van afmetingen.

Wat kan je eraan doen?
2 mogelijkheden: absorbers of tuned resonators.
Daar bestaan op dit forum 2 aparte threads over.

als ik die 100 hz ga eq en met een DEQ 2496 dan krijg ik hem wel aardig weg.
maar is dit wel de bedoeling dan krik je de 100hz weer omhoog lijkt mij.

Dips (nulls) veroorzaakt door staande golven moet je nooit bij-EQ'en... dat kost je monitors / versterker meer vermogen en die zullen daardoor eerder vervormen. Het effect zal daartegen klein zijn, kwestie van uitdoving.

opkrikken kan wel maar is niet de mooiste oplossing. Het kan idd zijn dat je een gipswandje heb die op 100 hz aan het trillen is .. Als dat zo is het je een probleempje .

probeer het probleem te vinden . dan kan ik wel een 100 hz paneltje calculeren .

Origineel geplaatst door Hanz
Het valt me op dat jouw grafiekje zowiezo vrij sterk afrolt onder de plm. 120 Hz.
Je moet je even afvragen of dat komt door de speakers (misschien zijn die vrij beperkt) of dat je kamer daar ook een rol in speelt. Op
ik heb absulote zero speakers..
zou kunnen

Wat kan je eraan doen?
2 mogelijkheden: absorbers of tuned resonators.

ik had al 3 steenwollen absorbers gemaakt. van 120 x 60 een plaat met een rockwoll mat met katoen erover heen.
in de hoeken en schuin tegen het plafond.

geen effekt op de grafiek wel hoorbaar

Daar bestaan op dit forum 2 aparte threads over.

Dips (nulls) veroorzaakt door staande golven moet je nooit bij-EQ'en... dat kost je monitors / versterker meer vermogen en die zullen daardoor eerder vervormen. Het effect zal daartegen klein zijn, kwestie van uitdoving.

Origineel geplaatst door mischa
opkrikken kan wel maar is niet de mooiste oplossing. Het kan idd zijn dat je een gipswandje heb die op 100 hz aan het trillen is .. Als dat zo is het je een probleempje .

probeer het probleem te vinden . dan kan ik wel een 100 hz paneltje calculeren .

okay zou mooi zijn.misha

ben even aan het rekenen gegaan en kwam uit op

dubbele roomodes volgens een berekening van interface muziekblaadje

uitgegaan van de studiomaten lengte 360 breedte 2,70 hoogte 2,34

dubbele roommodes 141 hz ,188 hz, 376 hz.

maar zie niet het proobleem 100 hz staan al s dubbele modes

volgens het grafiekje klopt het wel een beetje,
deze is opnieuw gemeten

wa kan ik nu het beste doen?

Attachments

• roomwizard 6 novem.jpg
    roomwizard 6 novem.jpg
    19,1 KB · Bekeken: 155
zet echt even 100 hz aan en loop door de ruimte .. ik zou graag willen weten waar je em minder of zelfs niet hoord en waar heel sterk

ziet eruit als een achterwand reflectie .

vertel eens hoe groot en hoe dik die absorbers zijn .. en hoe geplaatst . Liefts even en foto zodat ik kan zien wat er zou kunnen hangen .

202 is het standaard zachte wol plaat van de gamma karwei geloof ik . zo in een hoek begint het pas te dempen op een 200 hz . maar omdat het vrij zachte platen zijn eerder 300 a 400 hz . ( die platen zorgen er wel voor dat het direct reflection system van de bose speakers niet meer optimaal werkt :) , Wat je zou kunnen doen is net als hans van een wat stevigere rockwool plaat een conrner trap maken . dus een een plaat van 1 meter bij 60 cm doorsnijden tot 2 stukken van 50 bij 60 cm .. en deze dan diagonaal doorsnijden . Je heb dan driehoekjes , stapel deze van af de grond tot aan het plafond op zoveel mogelijk plekken .. Werkt altijd

202 is het standaard zachte wol plaat van de gamma karwei geloof ik . zo in een hoek begint het pas te dempen op een 200 hz . maar omdat het vrij zachte platen zijn eerder 300 a 400 hz . ( die platen zorgen er wel voor dat het direct reflection system van de bose speakers niet meer optimaal werkt :) , Wat je zou kunnen doen is net als hans van een wat stevigere rockwool plaat een conrner trap maken . dus een een plaat van 1 meter bij 60 cm doorsnijden tot 2 stukken van 50 bij 60 cm .. en deze dan diagonaal doorsnijden . Je heb dan driehoekjes , stapel deze van af de grond tot aan het plafond op zoveel mogelijk plekken .. Werkt altijd

thx again,

dus deze rockwool s niet geschikt voor een cornertrap?
:erm:
die bosebox is een monitor van phonic haha, ik heb geen bose geld dus....
waar kan ik die andere rockwool kopen dan?

dit bedoel je dus *D

Attachments

• afbeelding 5.png
    afbeelding 5.png
    63,9 KB · Bekeken: 161
Is er "iets" wat qua basstrap/absorber altijd toepasbaar is in een kamer, ongeacht de afmetingen?
Ik woon nu nog thuis namelijk en wil m'n kamer goed onderhanden nemen akoestisch gezien. Maar aangezien ik toch binnen nu en een 3 jaar op m'n eigen wil, lijkt het me een strak plan om er nu alvast rekening mee te houden.
Dus zijn er dingen die je altijd nodig gaat hebben ongeacht de kamer; akoestisch gezien...

Zover ik begrepen heb, kan je voor kleinere ruimtes eigenlijk sowieso bijna niet teveel baslaag frequenties dempen.
Dus als je nu een aantal simpele absorptie basstraps (let op: niet tuned resonator traps!) bouwt, zoiets als die superchunks... en je maakt ze een beetje handzaam in 'pakketten' die je op steuntjes monteert... dan kan je het zwikkie in de toekomst lekker makkelijk mee-verhuizen.

:eureka:

Zet hier een foto van je opstelling en curve neer . ZOrg er wel voor dat de luisterpositie en monitor plaatsing gelijk blijft in nieuwe en oude situatie .
Dan ga ik proberen om stap voor stap de curve te vertalen in gerichte oplossingen .
Ik heb dus maten nodig van ruimte sweet/positie afstand luidspreker van luidspreker tot de muren etc .
Je zou dan als test b.v. 1 van de oplossingen kunnen bouwen en daarna kijken of het idd beter is geworden .
Dit zou een praktijk bewijs zijn van het hele verhaal en ook erg leerzaam .
In Het laat tot een 150 hz gericht dempen met een panel absorber boven de 150 hz met steen/glaswol platen .

Is net m'n hele post waar ik letterlijk een half uur op heb zitten typen, weggeflikkerd omdat er teveel plaatjes in zaten :(
Nouja, dan de kort maar krachtige versie dan:

Overzicht kamer:
roomsetup.jpg

Frequentiecurve:
room-response08.jpg

Verder maak ik gebruik van deze jongen [waterkoeling], waardoor ik zo goed als geen geluid heb van m'n PC en er dus geen PC geluid is dat de meting heeft beinvloedt :duivels:
watercooling.jpg

Ik hoop dat de frequentiecurve klopt. Komt de meting overeen met de pieken en dalen die je zou verwachten als je de afmetingen bekijkt op het schema?!?!? Ik vertrouw mezelf namelijk niet met dat geluidssnelheid * afmetingen gedoe enzo. Ik zat zelf bijv. te rekenen: geluidssnelheid [350m/s] / lengte muur [3.53m] = 99.15Hz, wat dan een frequentie is waar ik een room-mode kan verwachten... Maar ik denk dat ik iets verkeerd doe :geslaagd:

Handige weetjes:
* De hoek in m'n kamer [rechtsboven in het schema] is hol en bevat een kachelpijp.
* De afmetingen tussen overstaande muren zijn inclusief diepte van de plinten
* De ramen liggen 8cm dieper dan de muur. Dus loodrecht op de raam gemeten is de afstand tussen raam en overstaande muur 363cm + 8cm = 371cm
* Tussen speakers en afluisterplek is een "perfecte" driehoek van 1 meter tussen iedere punt

Sfeerimpressies:

0 graden
0degrees.jpg

25 graden
25degrees.jpg

Back