Midi aansluiting.

Sancho

Ingeburgerd
Ik krijg vandaag me keyboard, maar ik heb gehoort van iemand dat je die zomaar in 1 keer vast moet maken aan je MIDI poort van me geluidskaart, Joystick input ofzo..

maar nu las ik gister een manual van cubase, en daar stond in , sluit je midi keyboard aan op je midi-controller...

wat moet nu??kan ik hem ook gewoon achterin me joystick put proppen?
of heb ik een midi-controller nodig?

groet S

volgens mij heb je een midi-kabel nodig met aan de ene kant 2 midi pluggen (in en out) en aan de andere kant zo'n platte iets bredere (lijkt op n versmalde vroeger gebruikte seriele) plug.
Die hang je dan in de joystick poort van je computer (waarschijnlijk zit die op je moederbord, vlakbij je onboard sound).
Ik weet nog dat zo'n kabel vroeger 50 gulden kostte, dus als je er nog geen hebt moet je die nog ergens uit zien te halen.

Succes ermee

maar, zo'n kabel is wel erg ouderwets.

je kunt beter ergens een usb-midi interface (apparaat) uit halen. Die zijn vrij goedkoop en werken fijner dan zo'n kabel.
dan kun je er bijvoorbeeld ene kopen met 2x in en 2x out, is ook handiger als je nog gaat uitbreiden qua midi apparaten.

Ik gebruik nog zo'n ouderwetse kabel, moet je nu wel voor een tientje (hetzij tweedehands) kunnen vinden en werkt perfect. Met meerdere apparaten gebruik je lekker je thru poorten toch?

succes.

Met DAISYCHAIN wordt bedoeld dat je verschillende apparatuur met elkaar verbind op een enkele MIDI aansluiting, door de THRU poorten te gebruiken op een van de apparaten, om de MIDI gegevens door te zenden/lussen naar de volgende. Lus je teveel apparaten door dan wordt de kans op problemen groter, in dit geval kun je beter een MIDI-Interface gebruiken.

Origineel geplaatst door Sancho
Met DAISYCHAIN wordt bedoeld dat je verschillende apparatuur met elkaar verbind op een enkele MIDI aansluiting, door de THRU poorten te gebruiken op een van de apparaten, om de MIDI gegevens door te zenden/lussen naar de volgende. Lus je teveel apparaten door dan wordt de kans op problemen groter, in dit geval kun je beter een MIDI-Interface gebruiken.

Dank je wel voor deze wijze raad, ik denk dat het overgrote deel van dit forum uit deze kennis zeer veel voordeel zou kunnen halen. :frons:

Back