Nord Micro Modular vraagje

divinio

Starting Up...
Hey

Ik weet hier eigenlijk nog niets van af maar vermits ik toch wel wat goede dingen heb gelezen ivm dit beestje wou ik toch wat vragen.

Don't forget that I'm a newbie ;)

Mijn setup is heel simpel: degelijke PC met Cubase SX 2, 2496 Audiophyle geluidskaart en keyboard Yamaha Cs2x.

Kan ik er een micro bij zetten of moet ik dan ook een mixer aanschaffen? Of past dit niet in mijn setup?

En ik veronderstel dat ik dit dan bespeel met mijn keyboard?

Ik ga hem eens beluisteren in de winkel binnenkort en als hij doet wat ik er van lees, dan wil ik hem misschien wel.

Laat maar horen.

Re: Nord Micro Modular vraagje

Origineel geplaatst door divinio
Hey

Ik weet hier eigenlijk nog niets van af maar vermits ik toch wel wat goede dingen heb gelezen ivm dit beestje wou ik toch wat vragen.

Don't forget that I'm a newbie ;)

Mijn setup is heel simpel: degelijke PC met Cubase SX 2, 2496 Audiophyle geluidskaart en keyboard Yamaha Cs2x.

Kan ik er een micro bij zetten of moet ik dan ook een mixer aanschaffen? Of past dit niet in mijn setup?

Je hebt een mixer nodig op 't moment dat je soundcard niet genoeg inputs meer heeft. Als ik 't me goed herinner heeft de Audiophile net genoeg voor je CS2x, dus iets mix-achtigs moet er wel bij komen ;).

En ik veronderstel dat ik dit dan bespeel met mijn keyboard?
CS2x MIDI out > Micromod MIDI in.

Maar je kunt niks bewerken met 't ding als je geen MIDI-interface hebt... dus dat wordt weer een extra aanschaf :). 2x4 interface, CS2x MIDI out > 2x4 MIDI in 1, Micromodular Editor MIDI out > 2x4 MIDI in 2, 2x4 MIDI out 1 > CS2x MIDI in, 2x4 MIDI out 2 > Micromodular Editor in, 2x4 MIDI out 3 > Micromodular MIDI in.

Ik ga hem eens beluisteren in de winkel binnenkort en als hij doet wat ik er van lees, dan wil ik hem misschien wel.
Laat maar horen.
't Ziet eruit dat je wat extra spul moet aanschaffen :). Maar 't is wel een hele gave bak. Je krijgt onder andere een Nord Lead 2, maar wel met minder polyfonie (je komt op 3-4 uit ipv 16). Je moet 'm wel even zelf inelkaar bouwen :D.

Hey,

bedenk dat je 2 dedicated MIDI-poorten (1 in en 1 uit) nodig hebt om de editor te gebruiken. En nog twee als je MIDI wilt zenden ontvangen terwijl je de editor gebruikt.

Weet niet hoeveel ingangen je hebt op je geluidskaart, als je er eentje over hebt ben je in principe al (mono) klaar.

MicroModular helemaal te gek, zeker als je van zelf bouwen van effecten/geluiden houdt. Per MIDI noten spelen is mogelijk, alsook oneindige geluiden creeeren zonder dat je MIDI-input gebruikt. Zitten ook sequencers in de MM verstopt!

-diskonext (net trotse eigenaar van een MM)

Bedankt voor deze reacties Yoozer en Diskonext!

Maar zo te zien gaat dit voor mij nog iets te vlug allemaal... wist niet dat ik zelfs een midi interface nodig had...

Jammer maar mijn budget laat me dit dus nog niet toe voorlopig... dow! :stupid

Succes ermee diskonext!

Ach, een 2x4 is goedkoop en best nodig als je meer hardware wil gaan sparen... of een 4x4 zelfs, als je voor lief neemt dat 't via je printerpoort gaat ben je al voor 40 euro klaar (zie Marktplaats, zoek op "midi interface" zonder aanhalingstekens). Mixer? Cheape Behringer, klaar.. pak er een met ingebouwde effecten en dan klinkt je Micromod nog een stapje beter.

Ok klinkt inderdaad al veel beter als je het zo plaatst.

Maar dan vraag ik me nog af of de MM niet te ingewikkeld is voor een newbie. En of ik er nu wel alles zou uithalen wat erin zit... maar dat is een straatje zonder einde natuurlijk. Hangt allemaal af van hoeveel tijd ik wil investeren...

Zucht... zaterdag nog eens op de Lotto spelen...

Re: Nord Micro Modular vraagje

Welke winkel heeft de Micro nog staan?
Ik ben bang dat je voor dit apparaat toch de tweede handsmarkt zal moeten afstruinen...

Als je een beetje wil weten of zo'n ding wat voor je is, download dan de DemoVersie van de G2. Kan je een beetje proberen en horen wat er gebeurt. http://www.clavia.se/G2/demo/

Wout

Yoozer en ik bijna zelfde moment gepost, excuses voor de verdubbeling, haha.

Als je geluiden wil die je nog nooit gehoord hebt, koop dan een MM! Zeker de moeite waard!

Beetje door de presets gescrolld (geen idee of die origineel zijn) en er kwam me toch een partij herrie uit, echt lekker!

Ik merkte dat ik binnen de 15 minuten bezig was met fijne geluiden maken, maar daar ging wel een jaartje of twee aan Reaktor en Max gebruik aan vooraf. Denk dat het best lastig kan zijn als je synthologisch nog niet (een beetje) onderlegd bent.
Aan de andere kant is 'ie wel ideaal om synthese op te leren. Er zijn een paar utigebreide tutorials en handleidingen op het web. (http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nordmodularbook/nm_book_toc.html bijvoorbeeld)

-diskonext

Ok klinkt inderdaad al veel beter als je het zo plaatst.
Er is heel veel 2ehands te krijgen... en zeker tegenwoordig.
Maar dan vraag ik me nog af of de MM niet te ingewikkeld is voor een newbie.
Nee, om de volgende redenen.

1) Er zijn meer dan 10,000 patches te krijgen voor 't ding - je hoeft dus zelf niet te gaan sleutelen en je kunt de editor dus puur gebruiken op patches op te slaan.
2) Je kunt het zo simpel en ingewikkeld maken als je zelf wilt.
3) Je leert juist heel erg veel over synths.
4) De handleiding is best goed.

Toen ik met de MM begon had ik ook zo iets van "help, dat gaat lastig worden" - zelfs de verbinding naar het toetsenbord moet je even zelfs instellen. Dit namelijk voor een hele simpele reden; gewone effect-patches staan vrijwel 'altijd aan' en hebben niet perse toetseninformatie nodig, op een effectenbak die je signaal alleen chorus of zo geeft hoef je geen toetsen in te drukken. Iets dat zou vereisen dat er altijd een toets zou worden ingedrukt is dan een beetje lastig, want je kunt 'm bijvoorbeeld ook op een CD-speler of een draaitafel aansluiten en 'm puur als DJ-filter gebruiken en zo.

En of ik er nu wel alles zou uithalen wat erin zit... maar dat is een straatje zonder einde natuurlijk. Hangt allemaal af van hoeveel tijd ik wil investeren...
Helemaal gelijk. Niemand haalt er alles uit wat er in zit, puur omdat je zoveel mogelijkheden hebt. Maar dat maakt niks uit, er zijn genoeg patches waar je op voort kan borduren :).

Zucht... zaterdag nog eens op de Lotto spelen...
Probeer ook Wout z'n G2 link maar eens... alleen kun je misschien wat depri worden omdat de goedkoopste versie (de G2 engine) waar dit op draait pas 2ehands bij de 700-800 euro begint. Er zit allemaal wel extra spul in zoals het physical modelling deel en de DX-7 import, maar dat kan ook met de Micromod tot op zekere hoogte.

Ik heb ze niet meer nageteld :D. Maar je ziet dus, een totale bootlading aan spul waar je niks meer mee hoeft te doen behalve 't door te sturen via MIDI :).

Super!

Het begint gewoon te kriebelen als ik jullie zo bezig hoor. Ik zal me eens gaan verdiepen op die 2de hands markt dan voor al wat ik nodig heb. En ga die links ook bekijken. :geslaagd:

Deze gasten waren: :okdan:

Back