Origineel geplaatst door Skipsel
Als je dus zeker weet dat je het komende jaar een nieuw pc gaat kopen dan zou ik me als ik jou was dus nog wel drie keer bedenken voordat ik nu een pci-kaart zou kopen.
Ik vind dit een interessante thread. De vraag die hier wordt gesteld slaat niet alleen op PCI_e.
Ook CD verdwijnt stilaan, gevolgd door DVD want Blue Ray staat voor de deur.
Op 2 jaar tijd heb je een "oude pc" Zoveel is duidelijk. Los van alle ontwikkelingen. Evengoed is jouw nieuwe PC met PCI_e een ouwe bak binnen 2 jaar. Om maar te zeggen : Ik kocht 2 jaar terug een Ati Radeon 9800 pro. 550 euro. Nu is die kaart amper 1/5 meer waard (max120) en draait de laatste games met veel moeite.
Toch zit er een 'maar' aan heel het verhaal. Als je nu een gemiddelde P4 met een leuke standaard ASIO geluidskaart als voorbeeld neemt, zeg maar een 2.4Ghz, met een Motuutje of zo, dan kan je toch niet ontkennen dat deze prima hun werk doen. Trackjes opnemen, plugjes draaien enz. De huidige PC's zijn toch behoorlijk flink als het op mogelijkheden aankomt.
Zeker als je het vergelijkt met wat de Atari "slechts" kon. Of hardware sequensers.
Daarvoor waren er zelfs helemaal geen computers,geen HD-recorders of midi dinges en toch werd er 20 jaar geleden ook muziek gemaakt.
Een flinke up to date P4/AMD PC kan dus heelwat en dat kan die binnen 5 jaar nog. Zelfs binnen 10 jaar.
Immers, wat gaat er meer gebeuren dan hogere snelheden ? Dat betekent gewoon meer VST's en meer plugin's.
Nog meer, nog beter, fijner enz...?
Allemaal goed en wel, maar gaat dat ook je ideën verbeteren ? Ik geloof daar niet in.
Het is gewoon belangrijk je computer aankoop goed in tijd te plannen om zo weinig mogelijk financiële schade te lopen.
Mijn huidig systemen zijn respektievelijk 2 en 4 jaar oud.
P4/2.4@533 en een P4/3.2@800
Gemiddeld reken ik zo een 8 a 10 jaar voor dit soort PC's totaal "outdated" zijn.
Voorlopig lig ik dus nog niet wakker van de nieuwe standards. Het is ook geen goed idee om onmiddellijk op nieuwe platformen over te stappen, puur al om het feit dat ze duur zijn in vergelijking met de eerder beperkte meerwaarde die ze in het begin bieden tav een vorig platform. Er staan ook nieuwe 64bit OS'en en CPU's op stapel tegen de zomer 2005. Das al een reden om erg op te letten wat je vandaag koopt of je bent er al aan voor de moeite binnen 6 maand. Fabrikanten zijn ook niet gek. Snelheden worden maar met mondjesmaat opgedreven en zo blijkt huidig PCI_e nog niet eens zoveel sneller dan standaard PCI. Tenzij je wil gaan gamen, en dan nog hebben benchmarks AGP/PCI_e al het tegendeel bewezen.
Eigenlijk is het nu - naar mijn persoonlijke mening - interessanter om een "oud" platform ( 478 / Athlon te kopen met de duurste / beste componenten.
Die kost nog amper 50% van de prijs 2 jaar geleden en dan heb je een razendsnelle PC.
Ik denk dat ik toch nog een jaartje of 5 ga doen met het computerspul dat ik nu heb. Een dikke combinatie op de nieuwste platformen kosten immers al snel 1500 euro. Toch flink geld vind ik.
Maar de essentie blijft toch deze : als je geen leuke muziekjes weet te bouwen met een up to date PC, dan kan je dat ook niet met een "future" PC met alles erop en eraan.
Origineel geplaatst door hermax
Bij mij zie je'm nog wel, het is zelfs de belangrijkste reden waarom ik nog altijd werk met mijn PII-400mhz met Win98!
Ik heb een ISA-SCSI kaart (voor de Akai S2000) en ook nog de goeie ouwe Roland MPU401, ook op ISA.
Met een nieuwe computer moet ik weer veel te veel bijkopen vind ik, maar ooit zal het toch wel eens moeten...
Dat bedoel ik dus. Maar het werkt wel. Zelfs met Windows 98, ISA, SCSI