DE DX7 ruis

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Mensen die met een dx7 werken kennen 't allemaal: de dx7 ruist nog al veel. Ik kom 't zelf ook regelmatig tegen, en vooral als ik een string oid. uit de dx7 haal (in mijn geval de dx7-IID) kan het me erg in de weg zitten. Ik vraag me af waar dat nou precies vandaan komt. Is het een 'fout' in de software? Of zijn het de converters die het probleem veroorzaken? En last but not least: handige tips om de ruis te verminderen?

Ik heb zelf wel es vernomen dat er voor de mk1 nieuwe convertors zijn maar of die tevens te gebruiken zijn voor de II weet ik niet.

Senso had een anti-ruis setje voor de dx7 te koop. Geen idee meer waar die uit bestond.

Bedoel je dat geknisper bij het uitsterven van de release?

Je moet dan proberen de release van je cariers niet onnodig lang te maken.

Als ik het fout heb moet je anders eens een mp3'tje plaatsen van wat je precies bedoelt..

Origineel geplaatst door wiener303
Bedoel je dat geknisper bij het uitsterven van de release?

Je moet dan proberen de release van je cariers niet onnodig lang te maken.

Als ik het fout heb moet je anders eens een mp3'tje plaatsen van wat je precies bedoelt..
Nee ik bedoel gewone (white?) noise die je altijd hoort, ook als je nix speelt.

Hmm? Dat is me nog nooit opgevallen bij m'n dx7 II-FD.

Ik zal het vanavond eens zeer kritisch gaan beluisteren

de dx7-II

de dx7-II

ruist stukken minder als het goed is.

Anyway, mijn TX816 doet het ook (als het van Microsoft was geweest had men het een feature genoemd:duivels: )

Mijn TX7 ruist wel wat maar niet overkomelijk vind ik.
Hij staat bij mij op max output en met geluiden komt hij keihard de mengtafel binnen.
Maar zit er verschil in de rusi met een TX7 en een DX7?

ehhmm

ehhmm

ik hoor helemaal nix?
Wavje wordt wel afgespeeld maar geen ruis of iets anders te bekenne?

Re: ehhmm

Re: ehhmm

Origineel geplaatst door VL7
ik hoor helemaal nix?
Wavje wordt wel afgespeeld maar geen ruis of iets anders te bekenne?
volgens mij is er iets mis met de opname van Sly Dog, want de wav is helemaal leeg. Maar waar we (Sly Dog en ik) last van hebben is dat er gewoon standaard ruis uit de dx7-IID komt, ook als je nix speelt. Als je er een bas uit haalt is het goed weg te filteren met de eq, maar bij bijvoorbeeld pads of strings gaat het behoorlijk in de weg zitten.

Re: DE DX7 ruis

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Mensen die met een dx7 werken kennen 't allemaal: de dx7 ruist nog al veel. Ik kom 't zelf ook regelmatig tegen, en vooral als ik een string oid. uit de dx7 haal (in mijn geval de dx7-IID) kan het me erg in de weg zitten. Ik vraag me af waar dat nou precies vandaan komt. Is het een 'fout' in de software? Of zijn het de converters die het probleem veroorzaken? En last but not least: handige tips om de ruis te verminderen?

De DX7 ruist wel maar echt veel? Meestal verdwijnt dat wel in de mix. Ok, er zijn stillere synths, maar de DX7 is al weer heel wat jaartjes oud en de techniek heeft in de tussentijd niet stilgestaan. Maar is de ruis echt te horen als die stringpad actief is? En wat als je andere geluiden gebruikt, dan nog steeds ruis of niet? Het kan natuurlijk dat die ruis een onderdeel van die patch is maw "modulator level" te hoog. Heb je (teveel) ruis als je niks speelt dan zou ik misschien een noise-gate toepassen. Zelf heb ik een TX816, dus 8x ruis, maar het stoort me niet echt en als het te gek wordt (afhankelijk van de gekozen geluiden) dan gebruik ik een (software) noise-gate.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Nog steeds nix... Neem anders een stukkie op waarin je ook af en toe wat in speelt.

Je moet het volume vrij hard zetten, Tuur (nou ja, de mensen snappen wel waar we het over hebben).

Origineel geplaatst door BasicSystem
Volgens mij is de DX7-I een 12 bitter en de DX7-II een 16 bitter.
En 16 bitjes geven nu eenmaal minder ruis dan 12.
pcies, wilde ik ook maar ff zeggen...
de oude dx-en zijn beduidend minder qua sound quali... ti'z maar waar je van houd nutuulk...

doe mij maar gewoon de II... doidelijk

Hahaha, en dan dit te weten: er bestaan mensen die aan de slag gaan met de FS1r (die Yamaha DX-7 patches inleest)...

... die zich vervolgens in allerlei bochten wringen om maar dat 'lo-fi' DX-7 geluid terug te krijgen (omdat de FS1r erg clean is)... door een beetje ruis toe te voegen, gebruik te maken van bitcrushers en wat al niet meer...

PRICELESS! :D

Origineel geplaatst door 6 trak
tsja pcies dat is nu altijd weer het grote cliche... de ene keer heeft men het over clean en ruisvrij etc. maar de andere keer moet het juist weer verrot klinken... ik snap dat niet...

tuurlijk snap jij dat wel ... de ene keer wil je rauw en de andere keer clean
niks raars mee wat mij betreft... ligt er aan wat je voor ogen hebt met de productie waar je dan mee bezig bent
( een bass mag best rauw klinken .. strings daar in tegen mogen weer wat cleaner .. bijv. )

Back