DE DX7 ruis

Re: Re: DE DX7 ruis

Re: Re: DE DX7 ruis

Origineel geplaatst door bronswerk
De DX7 ruist wel maar echt veel? Meestal verdwijnt dat wel in de mix. Ok, er zijn stillere synths, maar de DX7 is al weer heel wat jaartjes oud en de techniek heeft in de tussentijd niet stilgestaan. Maar is de ruis echt te horen als die stringpad actief is? En wat als je andere geluiden gebruikt, dan nog steeds ruis of niet? Het kan natuurlijk dat die ruis een onderdeel van die patch is maw "modulator level" te hoog. Heb je (teveel) ruis als je niks speelt dan zou ik misschien een noise-gate toepassen. Zelf heb ik een TX816, dus 8x ruis, maar het stoort me niet echt en als het te gek wordt (afhankelijk van de gekozen geluiden) dan gebruik ik een (software) noise-gate.
Ja klopt, in de mix verdwijnt 't meestal wel. Maar als ik een rustig stuk wil maken zonder ritmes dan wil ruis nog wel eens te veel naar voren komen. Onze DEP3 geeft ook nog al wat ruis en we willen nu eigenlijk de totale ruis die we zo'n beetje standaard al hebben verminderen. De DEP gaan we gewoon minder gebuiken, maar ja, de DX7 is te leuk om te laten staan...:). Een expander/gate zou misschien wel een optie zijn.

ik vertel niets nieuws denk ik, maar ik had ooit een dx100... en dat ding ruiste mij ook omver =(

Een gate helpt niet echt veel bij pads/strings die heel zacht erin komen...

Misschien een goede noise reduction :confused: ben meestal niet zo kapot van NR's maar die van CE is toch wel erg goed. Er zijn er nog wel meer die je een 'profile' kan geven met een stukje ruis.

iig, ik stoor me absoluut niet aan die ruis.
Als ik een DX7 patch nabouw op de modular dan voeg ik pertinent ruis toe om het wat echter te maken
Maar dan noise die ook echt helpt het geluid te veranderen, de standaard DX7 ruis is daar misschien het gevolg van,
van de geluidsopwekking.

Ik heb een Mk I en die ruist inderdaad wel wat, maar de Mk II's zouden daar veel minder last van moeten hebben (ik moet ook bekennen dat ik in je WAV-je niks hoor ... ook geen ruis -ik zet alle vols op max).

Wat je wel kan doen is ipv de volumeslider maximaal open te zetten hem in de helft plaatsen en dan met je mengpaneel de rest regelen. Zo werk ik en da's al veel beter. Een gate kan je bij strings moeilijk gebruiken, zeker als het volume zo rond het activeringspunt zit ... dan hoor je staats je gate op en toe gaan en da's niet mooi. Wat je wel kan doen is een LPF filter over je DX zetten. Dit kan met een synthfilter of met bv een filter zoals op een Behringer Denoiser ... of gewoon wat hoog wegfilteren met je EQ.

Succes :okdan:

:doei:

Wat je wel kan doen is ipv de volumeslider maximaal open te zetten hem in de helft plaatsen en dan met je mengpaneel de rest regelen. Zo werk ik en da's al veel beter.

Ik heb het gisteravond even geprobeerd ( met koptelefoon) en ik hoor het alleen als ik de volume van de dx7-IIFD vol open zet. Dus wat danny zegt lijkt me DE oplossing. Ik zal het ook nog eens via luidsprekers proberen... als ik de verterker vol open zet met dx7-IIFD op minimaal en dan langzaam opregelen.... kijken wanneer er wat ruis uit begint te komen.

Maar het is dus niet zo dramatisch als ProtoHuman voorstelt.

Back