met meerdere personen werken

DJ41

Lid sinds 1834
Ik heb eigenlijk nog nooit met iemand anders geprobeerd iets te maken. Nu mis ik er denk ik niet zoveel aan, omdat ik toch graag zelf pruts en me niet echt kan voorstellen dat ik niet de computermuis in mijn handen heb. Soms denk ik dat het wel wat voordelen met zich meebrengt om met meerdere mensen te werken. Verschillende visies, ideeen uitwisselen, 2x kritischer, verschillende talenten etc.

Zijn hier mensen die met meerdere personen in een (thuis)studio werken? Wat is er leuk en minder leuk om met meerderen iets te ondernemen? Ik kan me namelijk ook voorstellen, dat als de ene iets anders wil dan de andere, dat het dan mot wordt. }:|

Sommige samenwerkingen zijn echter briljant. Sommige producers vind ik als ze samenwerken met anderen goede producties maken, terwijl als ze alleen iets hebben geproduceerd, dat ik het dan meestal niks vind.
Zit zoiets in je, of moet je gewoon de juiste persoon vinden om mee samen te werken?

Ik heb in veel bands gespeeld, ik heb thuis geproduceerd met een goede vriend van me en thuis vrij veel alleen gedaan. Alles heeft zo zijn voor- en nadelen.

Een band is natuurlijk een apart iets. Jij hebt als instrumentalist een bepaalde rol, een beetje afhankelijk van de karakters van je medebandleden betekent dat dus dat je meer of minder te zeggen hebt over bijvoorbeeld de drumpartij of de baspartij oid. Met name zangers en gitaristen zijn HEEL moeilijk te sturen is mijn ervaring. Het leuke aan een band is dat je samen iets maakt; het geheel is groter dan de som der delen en dat soort cliche-meuk. Ellende is alleen dat iedereen evenveel inzet moet tonen. Is dat niet zo, dan ligt de band geheid binnen een jaar op z'n gat. Als een persoon 2x in de week wil oefenen, twee anderen 1x in de maand en de vierde 1x per week, gaat het zonder meer de soep in. Dus: band is heel leuk, maar alles moet kloppen: karakters, muzieksmaak, inzet en ambities. Klopt er iets niet, vergeet het maar.

Samen produceren: geweldig. Kan niet anders zeggen. Je hebt het hele muziekstuk in de hand, en met z'n tweeen kom je verder dan alleen. Je hebt nooit zoveel last van writer's block etc. Kan het zeker aanraden. Alleen, je moet wel de juiste partner in crime hebben. Anders wordt het nog niet wat (wat je al zei: de een wil dat, de ander wil dat, gevolg: ruzie). Wat dan trouwens wel eens helpt is allebei een eigen versie van een stuk maken. Is ook erg leuk. Kortom: heb je iemand met wie je goed door een deur kunt, zowel persoonlijk als muzikaal, en zit je allebei op ongeveer hetzelfde niveau is het zeker een keer aan te raden.

Alleen produceren: je hebt alles zelf in de hand, maar als je een keer vast zit zit je ook vast. Je hoeft nooit afspraken te maken of na te komen, das wel ideaal. Maar goed, hier heb je zelf ook veel ervaring mee.

Conclusie: zeker aan te raden om eens samen met iemand te gaan jammen oid.

Ik heb de meeste successen in mijn loopbaan beleeft door samenwerking met anderen. Het is alleen jammer dat dergelijke dingen van worden verpest door het gebrek aan vertrouwen. Musicwise is het geweldig, als je met een gelijkwaardige partner werkt. Je vult elkaar aan en behoedt elkaar voor eventuele fouten.
Zodra de paycheck dan komt wordt je vaak verraden echter... Is mij nu drie keer gebeurd, en dat maakt 100% slechte ervaring...

ik werk wel eens met anderen samen, en heb in het verleden goed gemerkt wat wel en niet werkt:

een rolverdeling is essentieel over het algemeen, tenzij je elkaar echt *heel* goed ligt.... meestal is het handigste om 1 iemand als een soort "engineer" te laten werken, en de andere als "producer/muzikant" .... dus iemand bedient de techniek, en de andere geeft input, bespeelt instrumenten/apparatuur en geeft opmerkingen aanwijzingen... met de een zit je op eenzelfde vibe, en dan werkt het heel goed, met een ander heb je juist hele verschillende ideeen en dan werkt het voor geen meter...uitproberen dus...

als je allebei heel erg met techniek bezig bent is het meestal ook essentieel dat je ofwel heel aanvullend bezig bent, of dat je ieder op hetzelfde technische kennisniveau zit, anders ben je meer in een meester/leerling structuur en ben je eigenlijk meer cursus aan het geven dan muziek aan het maken

Ik heb nog niet samengewerkt met iemand maar het lijkt me wel erg leuk om te doen. Ik denk dat ik dan ook nog wat gemotiveerder zou zijn en meer zou afmaken. Als je dan even niet zo'n zin meer hebt trekt die ander je toch er doorheen en andersom. En mijn tracks zouden weleens wat meer variatie kunnen krijgen verwacht ik. Het valt alleen niet mee om iemand te vinden waar het ook mee klikt, die ook echt serieus is en zich aan afspraken houdt. En het zou ook wel prettig zijn als diegene in de buurt woont, wat hier ook al niet echt snel aan de orde is.

Ik heb in mijn vriendenkring maar 1 persoon die ook synths heeft en electronische muziek maakt...

Met hem, een wijntje, een peukie op een vrijdagavond wil er nog wel eens een leuke track uitrollen...
Normaal gesproken wil ik gewoon mijn eigen zin altijd...

ik heb in mn vriendenkring 2 mensen die Hardcore maken....

we hebben vaker geprobeert een trackie te bouwen... ik vind het niet prettig werken omdat ik me er snel stoor dat ik beperkter kan werken omdat ik naar een ander zn gevoel moet luisteren..

Ik werk liever alleen.
Als ik samen werk, dan het liefst iets wat niet teveel mijn stijl is. Dan ben ik minder moeilijk om mee samen te werken ;)

-C-

zoals eerder gezegd moet je met diegene op dezelfde lijn zitten, persoonlijk en muzikaal.
Dan kan je heel veel van elkaar leren, aangezien de aandachtspunten vaak wel iets verschillen

ik heb met verschillende mensen samengewerkt. Eerst bassist in hardcore punk bandjes geweest (de drank en drugs was het grootste probleem dan), dan mij op soundsystem (reggae /dancehall dj/mc collectief) gesmeten, en daar was vooral het ego een probleem van sommigen (zij moesten in de schijnwerpers staan en gaven anderen geen kans om hun ding te doen). Na een aantal split's naar nu 4 soundsystems is dat probleem opgelost en zijn we met 2 die zeer goed overeenkomen en elk heeft zijn vaste functie. Ik doe ook al jaren geluidstechniek op reggaefeesten en liveoptredens en dikwijls clashed het dan ook tussen de band/dj en mij omdat ze iets onmogelijk vragen verwachten dat ik het zomaar en onmiddelijk uit mijn mouw schud.

sinds 2003 ben ik begonnen met produceren via pc en midi. Maar gezien ik geen instrumenten meer kan bespelen wegens kapotte handen (ik heb ongeveer al mijn vingers al eens gebroken) en ik wel live instrumenten nodig had (vooral gitaar en blazers) ben ik sinds kort beginnen samenwerken met een goede vriend en collega dj die ook een natuurtalent qua instrumenten bespelen is. Hij speelt de liveinstrumenten en keyboardpartijen in en ik doe de techniek. Het componeren hangt af van het moment, en bij discussies maken wij elk onze versie (met steun van de andere die efkens zijn ideeën aan de kant zet) en zien we dan wat het best is. Die laatste samenwerking is de eerste die echt vanaf het begin werk en mijn/onze producties zijn stukken beter geworden..

geen mensen in je directe omgeving? heb je dit forum toch voor!

ben onlangs met mede-SF'er Maks en een bassist beginnen spelen. nog maar 2 keer gejamd dus nog niet veel resultaat maar we hebben er veel zin in. als sequencer-muzikant is het voor mij een heel nieuwe ervaring om met live muzikanten samen te spelen. we zijn nog aan het aftasten hoe dat moet werken. ieg. ben ik wel blij dat ik 's iets met anderen kan doen ipv. altijd alleen op mijn kamertje.

Ik ben geen type voor samenwerking. Nooit geweest ook. Op school deed ik groepswerkstukken al het liefst in m'n eentje.
Ik heb een bepaald beeld van hoe iets eruit moet gaan zien en dat valt meestal niet te combineren met de visie van een ander.
Bovendien ben ik een perfectionist.
Dat houdt niet in dat ik denk dat ik alles beter doe, maar het houdt wel in dat mijn insteek en inzet vaak anders is dan die van de ander (da's voor die ander ook geen lolletje trouwens)
Als het heel erg goed klikt met een persoon zou samenwerking voor mij kunnen werken. Dat is in het verleden weleens gebeurt (niet op muzikaal gebied) en dat kan heel leuke resultaten opleveren.

Samenwerken kan handig zijn al is het maar omdat je feedback krijgt. De enige met wie ik op muzikaal gebied wel wat samen doe, is mijn vrouw. Zij begrijpt vaak exact wat ik voor ogen (of oren) heb en omgekeerd. Ze komt met goede kritiek en ideeën en omgekeerd vind ik het leuk om voor voor muziek ideeën aan te voeren.

Overigens lijkt het me wel leuk om eens wat samen te doen met een ander, dus wie weet....

groet

Tom

Origineel geplaatst door Tom 32
De enige met wie ik op muzikaal gebied wel wat samen doe, is mijn vrouw. Zij begrijpt vaak exact wat ik voor ogen (of oren) heb en omgekeerd. Ze komt met goede kritiek en ideeën en omgekeerd vind ik het leuk om voor voor muziek ideeën aan te voeren.
groet

Tom

Waar koop je er zo een? :P

Re: met meerdere personen werken

Origineel geplaatst door DJ41
Zit zoiets in je, of moet je gewoon de juiste persoon vinden om mee samen te werken?

Ik denk een combinatie van de twee.

Zelf ben ik heel moeilijk om mee samen te werken en dring ik mijn ideeën snel op, waardoor de sfeer heel onaangenaam wordt. :D Bij mij zit het er dus niet in en de juiste persoon zal ik ook wel niet vinden. 8)

Dit alles staat natuurlijk los van het repeteren van nummers die reeds af zijn, daar kan ik wel heel erg van genieten. :)

Back