x0xb0x - 303 kloon

Ben je misschien in staat om soundclips te posten van beide met identieke instellingen en geprogrammeerd pattern?

Ben wel nieuwegierig naar het verschil tussen agressief en trance achtig, zoals jij dat omschrijft :)

moeilijk, beide toestellen zijn niet meer in mijn bezit.

de witte had een agressieve accent
de roze heb ik wat tracks mee gemaakt omdat hij 'smooth' klonk.
(roze zat vol mods op de achterplaat)

anyway, ik heb slechts 1 vergelijkende opname, waar de slides getest worden.

slide time tests
- any difference between units?

recording: 44.1KHz is fine

TEMPO = 40
WF = SQUARE
TUNING = MAX

RESO = between ~25 to ~30%
// where the filter gets sharp, but has not enough feedback to put "waves" on the waveform ;]
CUTOFF = MAX
ENVMOD = MAX
DECAY = MAX

####################################
test1: slow
--------------------------------####
c-(d) c-(d) c-(d) C-(u) C-(u) c-(d) c-(ds) C-(u) C-(u) C-(us) c-(ds) c-(u) c-(u) c-(d)
G G G o G G G o G G G G G G G G (16)
begin: record 3 loops..

####################################
test2: fast
use the same setup..
TEMPO = 130
begin: record 6 loops

2 maal x0x (links = roze, rechts = wit)
http://www.box.net/shared/ptgpv4b0u8

2 maal 303:
http://www.box.net/shared/eikuxah6gb

Sorry, meer test data heb ik niet kunnen maken.

Een analyse van een software clone bouwer toen hij bovenstaande wav's bekeek:
- de square wave van de x0x'en is "fout"
- ze hebben beide het VCA-click probleem

eeuwenoude posts ophalen :?
wat het vooral was: frustratie omwille van beweringen op de lady ada site over de sequencer en de sound. en ook mensen die beweren dat er geen verschil was (terwijl hun x0x'en duidelijk anders klinken)

Trouwens 1 van dezelfde bron als die van jou op de pijnbank gelegd: te weinig resonantie (op te lossen door weerstand te vervangen) en de env is minder soepel, klikt meer in de attack.

ondertussen zelf met programmeer-virtuoos "antto" aan nieuwe firmware gewerkt (zie hierboven, n0nx0x) die de compleet foute x0xb0x sequencer "fixed" naar iets wat in mijn mening meer potentieel heeft als de originele 303 sequencer.

nu ook x-tal x0x'en in de handen gehad, en ja, mits nauwkeurig uitgekozen componenten heb je "de sound", de feel is wel anders en de tuning is rotsvast in vgl met 303. wel goed bruikbaar, met n0nx0x.

trouwens, je kon een flinke duit besparen door je x0x te kopen in duitsland bij http://www.xoxshop.de/

Er zijn nog steeds veel dingen wat ik "jammer" vind aan de x0xb0x en features dat ik mis van de originele 303.

Hier wat n0nx0x'en waar ik recent mee gespeeld heb, de witte klinkt heel aggressief, de roze is meer een zachte trance-bak.
nBAIAl.jpg

Cs1gul.jpg

Tja, had ik dit maar eerder gelezen, had me geld bespaard ;). Ik begrijp je argumenten trouwens. Voor mij rechtvaardigd een andere resonance en een ietsje minder soepele envelope het prijsverschil niet. Mooie look heeft de bovenste x0xb0x. Heel vet8~

Op eBay, bij Touched-By-Sound, heb je er eentje voor €399. Komt wel €19,95 euro verzending bij. Deze staan aangekondigd als 'gebraucht', maar zijn dat niet (heb er zelf eentje van gekocht). Het gaat om de versie van Mode Machines.

http://cgi.benl.ebay.be/TBS-x0xb0x-XOXBOX-TB-303-Clone-gebraucht-/350397966423

ditzagk gistert ook 399.-geen geld [new?]
iig waarom dan nog2nd hand kopen zijn zelf bouwers kan altyd wat mis zijn ...
400is niet verkeerd
wast eigllijk anders aan mode machienes
:?

Op eBay, bij Touched-By-Sound, heb je er eentje voor €399. Komt wel €19,95 euro verzending bij. Deze staan aangekondigd als 'gebraucht', maar zijn dat niet (heb er zelf eentje van gekocht). Het gaat om de versie van Mode Machines.

http://cgi.benl.ebay.be/TBS-x0xb0x-XOXBOX-TB-303-Clone-gebraucht-/350397966423

x0xb0x = Synth + Sequencer mit Midi und USB!!!!
x0xb0x = Synth + Sequencer die x0xb0x (gesprochen: socksbox) ist die entwicklung von MIT studenten, die sich zum ziel gesetzt hatten, einen 303 klon zu bauen, der so nah am original wie möglich ist.

sie haben einfach eine TB-303 auseinandergenommen und mithilfe von „reverse engineering“ und liebe zum detail die schaltung der 303, ihre arbeitsweise und natürlich auch die benötigten bauteile ausgetüftelt. unter verwendung von so genannten curve-tracern wurden die charakteristiken der transistoren ermittelt... jede wellenform wurde gemessen und jede schleife gezählt. wochenlang hat man elektronikkataloge gewälzt, um die bauteile zu ermitteln, die nötig sind um einen perfekten 303 klon zu bauen.

die x0xb0x kopiert nicht nur einfach alle elektrischen verbindungen im inneren einer TB-303... sie arbeitet auch mit den damals in der 303 verwendeten bauteilen wie z.B. gepaarte 2SC2291 transistoren, dem LA4140 verstärker oder 2SC536F transistoren.
der klangunterschied zwischen einer gut aufgebauten x0xb0x und einer TB-303 ist ungefähr der gleiche, wie zwischen einer TB-303 und einer TB-303.

IEMAND GOED IN DUITS ..kan aleen bier bestelle:okdan::D
hebben zet nou over vervangen van componenten
moetn toch b xxx....nog wat trransistorren in zitten

Vertaald:

'De x0xb0x (uitgesproken: socksbox) werd ontwikkeld door MIT studenten met de bedoeling een 303 kloon te bouwen die zo dicht mogelijk bij het origineel lag.
Ze hebben een TB-303 uit elkaar gehaald en door middel van 'reverse-engineering' en liefde voor detail de schakelingen van de 303, zijn werking en natuurlijk ook alle benodigde onderdelen uitgezocht. Met het gebruik van zogenaamde 'curve tracing' werden de karakteristieken van de transistoren achterhaald. Iedere golfvorm werd gemeten en elke helling berekend. Wekenlang heeft men elektronica-catalogi doorzocht op zoek naar de onderdelen die nodig zijn om de perfecte 303 kloon te bouwen.

De x0xb0x kopieert niet alleen maar de elektronische schakelingen van een TB-303, hij maakt ook gebruik van de indertijd in de 303 gebruikte onderdelen, zoals gekoppelde 2SC2291 transisitoren, de LA4140 versterker en 2SC536F transistoren. Het verschil in klank tussen een goed gebouwde x0xb0x en een TB-303 is ongeveer hetzelfde als tussen een TB-303 en een andere TB-303.'

Hallo,

Ik heb een Xoxbox aangeschaft (Modemachines).
De adapter is AC naar AC (220 V)
En hij heeft rechthoekige contacten.

Heel vervelend...
Ik heb de winkel een mailtje gestuurd.
En wat is je vraag hier?

Is hij niet zolang met een universele DC adapter te gebruiken? Let op voltage, amperage en polariteit.

Hallo,

Ik heb een Xoxbox aangeschaft (Modemachines).
De adapter is AC naar AC (220 V)
En hij heeft rechthoekige contacten.

Heel vervelend...
Ik heb de winkel een mailtje gestuurd.

geen DC adapter aansluiten!

haal bij je lokale electrozaak een ac - ac adaptor, 9v min. 500mA

Ok, ik dacht op grond van je 1ste post dat de AC adapter fout was (en dat het DC moest zijn) Ik ken xoxboxen verder niet. Die je er nu bijgeleverd hebt gekregen, die past er dus niet in?

Ik weet ondertussen iets meer.

Een tussenstukje-converter voor de adapter dat de rechthoekige contacten
omzet naar ronde (voor het Belgische elektriciteitsnet) zat er niet bij.

Een andere transfo durf ik niet aansluiten omdat er nergens een polariteit opstaat.

Ik vind het ook een beetje raar dat op de adapter 220 V staat (primair).
Meestal is het toch 220-240.
Het Belgische lichtnet is 230 V als ik me niet vergis.

AC - AC heeft geen polariteit, dat is namelijk wisselspanning (wisselt van + naar - en weer terug). Daarom mag je er ook geen AC- DC adapter aan hangen (terwijl juist de meeste adapters AC-DC zijn). 230, 220, 240 maakt niets uit.

AC - AC natuurlijk ...
Stom van mij ...
:stupid

Wisselspanning heeft inderdaad geen polariteit :eureka:

Alléz ja, een wisselende dan ...

Back