x0xb0x - 303 kloon

Je komt er denk ik zowat niet onderuit om een scope te gebruiken. Als de LEDs en weerstanden allemaal goed zitten, moet je kijken of de ICs wel input en een clocksignaal krijgen. De input is op pin 14 van die chips. De eerste komt van de CPU, de rest komt van de vorige ICs. De clock staat op pin 11. Ik weet niet precies hoe de software werkt, maar ik neem aan dat je om de 40 klokpulsen een signaal op pin 12 moet zien, want daar staat LED_LATCH bij. Deze signalen zijn op alle vijf de ICs hetzelfde.

Maar als bij een van de ICs een of twee outputs wel goed zijn en de rest niet, is de kans vrij groot dat -ie stuk is. Dus als de fout niet in groepen van 8 optreedt, ligt het niet aan een verbinding tussen de ICs.

Nog even een opmerking over de leds. Kan het zijn dat een verkeerde weerstand alle achterliggende leds uitschakelt, of moet het dan toch een IC zijn? Ik kan me bijna niet voorstellen dat het een weerstand is. Lijkt mij dat ledjes dan individueel feller of minder fel/niet branden.

Ik heb namelijk de platte ledjes gebruikt die je als optie kunt bestellen als je de x0xb0x koopt.
Hiervoor moet je 40 10k weerstanden veranderen in 1k weerstanden. Dat overzicht vind je overigens hier:

http://www.ladyada.net/make/x0xb0x/fab/seq/index.html (ergens midden in de tekst staat een stukje "swapping leds".

Nee, 1 weerstand zit aan 1 LED vast. Die heeft geen invloed op de rest.

Check ook of je bij het solderen van de weerstanden niet ergens sluiting gemaakt hebt met de ground plane.

Probleem opgelost. Het was inderdaad zo'n IC.
Zit me wel diep te schamen, want het IC was niet stuk, maar niet vastgesoldeerd !
Ik had alle IC's erin gestoken en 1 voor 1 vastgesoldeerd, maar was er eentje vergeten. Die zat gewoon vastgeklemd in het bord zonder soldeer tin. Eerste klas blunder, maar het belangrijkste is dat alles nu wel goed werkt.
Bedankt Etaoin.

Origineel geplaatst door renepela
Misschien een domme vraag, maar hoe check ik de werking van een die IC's? Welke pootjes meet ik door etc.
Ben niet zo technisch onderlegd helaas. Solderen vind ik leuk om te doen en ik leer steeds meer over electronica, maar als er echt iets mis is kom ik in de problemen.

Check even IC6 en 7, erg veneukeratief maar ze zitten allebei in een andere richting. Het weghalen is een drama. Ik heb hier op het forum een topic over geopent. Er wordt aangegeven eerst de pootjes door te knippen en daarna de IC te verwijderen.. maargoed, eerst maar ff checken ofze goed zitten :)

iets anders, wat is nou de beste manier om de x0xb0x te tunen met alleen een multimeter (waar moet je nou wat precies meten?). ik kom er niet uit.

Origineel geplaatst door nomore
... Het weghalen is een drama. Ik heb hier op het forum een topic over geopent. Er wordt aangegeven eerst de pootjes door te knippen en daarna de IC te verwijderen..

Daarom: overal IC-voetjes gebruiken! :eureka:

Origineel geplaatst door Lacertus
Daarom: overal IC-voetjes gebruiken! :eureka:

juist, dat heb ik bij mijn x0xb0x ook gedaan. doordat de padjes op het pcb helemaal zijn door gemetaliseerd is het iid erg moeilijk ictjes ed te desolderen. wat ik dan vaak doe:
eerst nog wat tin erbij zodat de tin weer gaat vloeien,
dan met soldeerlitze de meeste tin weghalen,
en dan met een tinzuiger de rest van de tin om het pinnetje weg zuigen.
werkt perfect.

je kunt iid ook de pootjes doorknippen maar dan moet je wel weer een nieuw componentje halen en das weer extra werk ;)

hmm.. na het een en ander gelezen te hebben denk ik erover om er een aan te schaffen, wat is een beetje een gangbare 2e hands prijs?

Kan iemand me in Jip Janneke taal uitleggen wat de Develfish mod doet en hoe ik hem moet uitvoeren?
Heeft het nog gevolgen voor bestaande mods?

Op dit moment heb ik de cutoff mod, bass boost, resonance boost, power supply mod, transistor mod (hoge waardes kiezen) en de envelope mod range mod uitgevoerd.
Die doen het allemaal, maar ik merk eigenlijk niets van de bass boost mod.
Ik heb alle mods schakelbaar uitgevoerd, zodat ik ook kan terug schakelen naar de orignele mode.
Bij de bass mod is dat wat lastiger, omdat je twee condensatoren moet verhogen naar een 10x zo hoge waarde.
Ik heb dat eenvoudig gedaan door die twee condensatoren parallel te schakelen met de bestaande. Volgens mij is het dan namelijk een optelsom. Zit ik wel 10% te hoog, maar dat moet niet zo veel uitmaken. die dingen hebben sowiezo een afwijking van 10% of zo.
Probleem is dus dat ik het kennelijk bij het verkeerde eind heb, want van die bass mod merk ik eigenlijk niet, of ik test verkeerd. Hoe kan ik het effect goed horen?

Die link was niet bedoeld als antwoord op je vraag hoor :D

Wat betreft demo's, er staan in deze thread als het goed is al redelijk wat dingen. Ik heb in ieder geval zelf het een en ander gepost toen ik er nog eentje (en tijdelijk twee) had. Zoek even rond eind 2005. De mijne is alweer anderhalf jaar geleden weg gegaan.

Origineel geplaatst door renepela
Bij de bass mod is dat wat lastiger, omdat je twee condensatoren moet verhogen naar een 10x zo hoge waarde.
Ik heb dat eenvoudig gedaan door die twee condensatoren parallel te schakelen met de bestaande. Volgens mij is het dan namelijk een optelsom. Zit ik wel 10% te hoog, maar dat moet niet zo veel uitmaken. die dingen hebben sowiezo een afwijking van 10% of zo.

serie orgineel: 1/( 1/0.01 + 1/0.01 )= 0.005uF
serie mod 1/( 1/0.1 + 1/0.1 )= 0.05uF
parralel 0.01+0.01= 0.02uF

Dit betekend dat de waarde +/- 60% lager is.
Heb je die power supply mod ook schakelbaar gemaakt? Zo ja, merk je een verschil?

Wat ik gedaan heb is een 0.01 en een 0.1 parallel gezet. Volgens mij betekent dit bij condensatoren dat ik ze dan kan optellen.

Bij C20 is het dan dus 0.01 + 0.1 = 0.11 En bij C21 precies hetzelfde gedaan, dus ook 0.11
Ik heb daarvoor dus een twee polige schakelaar gebruikt.

Misschien maak ik een denkfout en kan ik ze niet optellen. Ik hoor in ieder geval geen verschil.

Die powersupply mod is de enige mod die ik niet schakelbaar heb gemaakt. Ik heb R1 vervangen door een 220 ohm weerstand, maar kan nou niet echt verschil horen met de standaard 100 ohm.

De overige mods doen het overigens wel goed. Kan die cutoff mod en reso mod van harte aanbevelen.

Laatst gewijzigd:
pots cut off en resonance X0xb0x

pots cut off en resonance X0xb0x

Ik zit met een hele irritante kraak in mijn cut off en resonance pots van mijn x0xb0x.
Nu ben ik al bij wat electronica zaken geweest (stuut en bruin, radio twente) om te vragen of ze nieuwe potjes voor me hebben maar dat was helaas niet zo.
Mijn vraag is nu: weet iemand waar ik ze wel kan kopen hier in Nederland?
Is er iemand die de potmeters van zijn x0x vervangen heeft met een "equivalent"?
Ik zou er het liefst potjes in zetten van wat hogere kwalitieit dan die door adafruit wordt gebruikt...maar weet niet of dat mogelijk is.

Back