gewogen toetsen

LOL @ Shortwave ;) Maar wat doe je dan als zo'n controleur vrolijk een rood stempeltje erop zet? Die moeten dus eerst weggepoetst worden.

Gewogen toetsen betekent in de synth-wandelgangen dat 't toetsen zijn zoals op een piano - dus zwaarder dan gewone plastic synth-toetsjes. Je hebt ook nog "Graded" - bij een piano kost het minder energie om een hogere toets in te drukken dan een lagere, en dan ook nog "Hammer action" (normale tobo's werken met veertjes, bij deze voel je dat er iets "klap" doet zoals op een echte piano.

Maarreh... dit is wel erg eenvoudig te vinden. Vergelijk maar eens een synth met gewogen toetsen (Fantom X8, Motif ES 8, Triton Extreme Pro X) met eentje met niet gewogen toetsen (een hele hoop andere). Er zit nogal verschil in wat je tilt.

aha!

zit dat zo!

bedankt voor de uitleg :mega:

en een beloning voor allemaal:

duyvisborrelnootjespoesta.jpg

Origineel geplaatst door Yoozer
LOL @ Shortwave ;) Maar wat doe je dan als zo'n controleur vrolijk een rood stempeltje erop zet? Die moeten dus eerst weggepoetst worden.

Gewogen toetsen betekent in de synth-wandelgangen dat 't toetsen zijn zoals op een piano - dus zwaarder dan gewone plastic synth-toetsjes. Je hebt ook nog "Graded" - bij een piano kost het minder energie om een hogere toets in te drukken dan een lagere, en dan ook nog "Hammer action" (normale tobo's werken met veertjes, bij deze voel je dat er iets "klap" doet zoals op een echte piano.

Maarreh... dit is wel erg eenvoudig te vinden. Vergelijk maar eens een synth met gewogen toetsen (Fantom X8, Motif ES 8, Triton Extreme Pro X) met eentje met niet gewogen toetsen (een hele hoop andere). Er zit nogal verschil in wat je tilt.
yooz tuurlijk zit er verschil in wat je tilt. Die toetsen zijn niet voor niks gewogen :D

hya

gewogen toetsen hebben een neerwaartse druk van 58 gram in de bas tot 45 gram in de dis kant
dat zijn de maatstaven waaraan een normale moderne piano/vleugel moet spelen
een opwaartse druk van 20 tot 25 gram (kan meer zijn)
diepgang +_ 1 cm
is afhankelijk van het type maar valt binnen deze marges

een piano en een synth zijn twee verschillende instrumenten, ze hebben allebij toetsen
maar een piano is een slaginstrument , en een synth een toetsinstrument
daarvoor kun je sneller spelen op een synth/orgel

dat zijn gewogen toetsen , zonder hameractie , of met

Greetz Turtel8D

veel succes met uw gewogen toetsen

zoals ik al zei, ik begin net.
ik rommel wat aan met Reason.

ik werk met een beperkt aantal toetsen:

1 om precies te zijn:
mouses.jpg

en die zijn niet gewogen geloof ik.

en omdat dit me geen optie lijkt om een akkoord aan te slaan
3mouses220.jpg

ga ik binnenkort maar eens een klaviertje kopen :D

Origineel geplaatst door turtel
... maar een piano is een slaginstrument , en een synth een toetsinstrument
daarvoor kun je sneller spelen op een synth/orgel ...

Uhh...
Okee, je mag een piano een aangeslagen snaarinstrument noemen, maar een slaginstrument is het eigenlijk niet.

En of je daarom sneller op een orgel/synth kan spelen dan op een piano... Nou, daar verschillen de meningen nu bepaald niet! Een orgel is behoorlijk veel trager dan een piano, vooral de vleugel. Dat heeft te maken met het feit dat een pianohamertje een zetje mee krijgt. Het terugvallen van de hamer bij de vleugel is weer sneller dan bij de gewone huiskamerpiano.
De contacten van een electronisch orgel, en dus ook bij een synthesizer, bezitten een vertraging bij de aanslag, om van een kerkorgel maar niet te spreken...

Wout

hay

ha wout, een piano of vleugel is wel degelijk een slaginstrument met een hamer die de snaar slaat
een vleugel speelt sneller als een piano(tenzij het een turbopiano is)

in een zo een mechaniek zitten een hoop acties verborgen , die je niet ziet , maar waar wel energie in gaat zitten
je zou eerder denken dat het een snaarinstrument is omdat er snaren inzitten, maar het is de hamer die je beweegt
en die gewichten zijn er om een standaard in te stellen, de helft van de piano/vleugels in nederland speelt te zwaar
dat is bij de topmerken bijna altijd goed,

een synth heeft geen massa in de toets , een piano/vleugel heeftbijna altijd lood in de toets
extra massa i

greetz turtel8D

We wijken wel wat af van het onderwerp, maar goed :)

De piano, volgens Sachs, bijgewerkt, maar nog steeds het systeem dat algemeen gehanteerd wordt in de typologie van de muziekinstrumenten, valt de piano onder de chordofonen, oftewel de met snaren bespannen instrumenten. Deze indeling wordt gemaakt naar aanleiding van het klankvormende deel van het instrument. Het gaat dus niet om hoe de energie aan het tril-lichaam wordt overgebracht. De eenvoudigste vorm is het cymbalom, een hakkebord, dat in Hongarije bespeeld wordt en dat bekend is van 'zigeuner-orkesten'. Dit gebeurt met behulp van met stof omwonden stokjes, maar ook dat is een snaarinstrument, want die trillen, niet de stokjes!

Het bekken, dat tot de groep aangeslagen idiofonen behoort, kortweg slaginstrumenten, wordt niet een strijkinstrument als het met een basstrijkstok wordt aangestreken...

Synthesizers behoren tot de groep electrofonen, waar een electrische schakeling de trilling maakt.

De uitvinding van de Parijzenaar Erard (liefts uit te preken alsof je een zeer hete aardappel door je strot probeert te krijgen en de laatste 'r' naar de Haagse 'g' laat glijden) van het repeteer mechaniek zorgt ervoor dat de vleugel de roffel op de kleine trommel kan bijhouden. Ook daardoor is het natuurlijk geen slaginstrument :)

Het 'slappe' systeem van de synthesizer, vooral die plastic toetsjes, zorgt voor een veel tragere actie dan bij de vleugel. Er zijn wedstrijden gedaan en vergelijkingen door dezelfde speler. Op de vleugel, en liefst de 'eigen' vleugel, is de muzikant het snelst.

Wout

hay

ja wout die verdeling klopt wel maar gaat wel van erg ver terug ,is dat niet van het ijzeren tijdperk?

en wat jij zegt van dat reperteren van een vleugel , dat is ook razendsnel ,vooral bovenin
maar dat zijn wel goed afgestelde instrumenten die beter zijn dan de gemiddelde vleugel
de meeste instrumenten zijn niet in staat sneller te zijn dan elektronika met een veertje of zo
misschien moet je een analoge synth nemen en geen digitale, die moet eerst al die eenen en nullen goedzetten:D

ik zie wel eens organisten/toetsenisten , dingen doen die je niet op een vleugel kunt doen ,en vicaversa
kwa speelsnelheid en techniek
daarvoor bespeel ik mijn synth niet als een piano, maar als synth met aftertoug

ik ben pianotechnieker/stemmer/restaurateur
maar die theori moet ik altijd weer even terug in de tijd denken

greetz turtel

Origineel geplaatst door turtel
ja wout die verdeling klopt wel maar gaat wel van erg ver terug ,is dat niet van het ijzeren tijdperk?

Op zeker is Sachs het ijzeren tijdperk, want daar leven we toch nog steeds in? Als de essentiële werktuigen van de mens van ijzer gemaakt zijn, en dat is heden ten dage nog steeds zo, dan leven we in het ijzeren tijdperk! Dat is de definitie van zo'n tijdperk. Het 'atoom' tijdperk bestaat nog niet, al willen alle computernerds dat nog zo graag :) Sachs had een erg goed systeem en dat is wel hier en daar aangepast, maar het werkt nog steeds het beste, tenminste, in de wereld waar zulke zaken belangrijk zijn, zoals bij ons in het museum.

Sachs gaat uit welk deel van het instrument de uiteindelijke klank voortbrengt; hoe de ontwikkeling gedurende de tijd was, zo ontstaan de familie's - het clavecimbel, ondanks het tokkelmechanisme, wordt gerekend tot de 'voorloper' van de piano (wel gescheiden ontwikkelingen, maar de eerste is door de laatste vervangen, gelang de muziek die er op gespeeld werd); of de etnische oorsprong voor 'niet' westerse instrumenten.

Welk systeem zou jij voorstellen? Een eis is dat het wel constant is, dus het aangestreken bekken moet wel een slaginstrument blijven. De interpretatie moet eenduidig blijven, ook bij nieuwe instrumenten.

Wout

Om het nog ingewikkelder te maken (:D ): in een orchestrale, niet-solistische situatie (d.w.z.: orkest, wel piano, maar niet als solist) hoort de piano/vleugel wel degelijk bij de slaginstrumentsectie, net zoals de celesta.

Ter info: een piano is GEEN slaginstrument, en behoort niet tot de groep percussie in het orkest, een piano is een tokkelinstrument . In een symfonieorkest, is de piano altijd een solist! Anders is het een abstrax samengesteld orkest. Het verschil van aanslagtijd tussen een kleine vleugel en een standaard buffetpiano (a la yamaha) is er nauwelijks, een grote vleugel is inderdaad iets sneller, omdat het meestal bezit over een gesofisticeerd mechanisme, sommige buffetpiano's hebben deze ook (Bösendorfer :halleluja )
Is er trouwens nog een restje duyvis poesta over? Ik rammel van de honger!

Origineel geplaatst door Cyber_MSD
Ter info: een piano is GEEN slaginstrument, en behoort niet tot de groep percussie in het orkest, een piano is een tokkelinstrument . In een symfonieorkest, is de piano altijd een solist!
Sorry, ik heb diverse orkestpartituren liggen, waarin wel een pianopartij zit (ter hoogte van de andere slagwerkpartijen), maar waarin de piano niet de/een solist is.

Dan gaat het niet om een symfonieorkest :) , in een symfonieorkest is de piano altijd solist, les 1 compositie conservatorium Gent

Dan gaat het niet om een symfonieorkest :) , in een symfonieorkest is de piano altijd solist, les 1 compositie conservatorium Gent
5e symphonie van Dmitri Shostakovich, op. 47 (zo uit het blote hoofd): vraag dat maar 'ns na aan je docenten ;)

Als de piano niet als solist staat, gaat het niet om een symfonieorkest,... :frons:
Zoek ff een plaatje van een origineel symfonieorkest dan... you will see

Als de piano niet als solist staat, gaat het niet om een symfonieorkest,... :frons:
Zoek ff een plaatje van een origineel symfonieorkest dan... you will see
Ik weet hoe een orkest eruit ziet (ca. 12 jaar symphonieorkestervaring, incl. Nederlands Studentenorkest 2003) en heb ervoor gearrangeerd, dus iets minder betutteling zou wel mogen.

In een normaal symfonieorkest is de piano SOLIST daarmee uit!
Ben concertpianist weet het zelf ook wel...
(is trouwens offtopic dit)

Back