Triton met unison

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
Heeft de korg triton, ook net zo'n vet effect achtige dingen zoals UNISON ?

Ik heb een geluidje en wil dit er graag overheen flikkeren !!!

Waar zit dit effect dan ? Krijg hem niet gevonden....

Unison is niks anders dan alle mogelijke stemmen van een synth (dit is iets anders dan oscillators) tegelijk te laten horen, en met een beetje mazzel heb je dan ook nog "spread" dat voor een detune zorgt. Bij een Jupiter 8 wordt dat dus 8 x 2 = 16 oscillators tegelijkertijd.

Helaas is dit effect op de meeste sample-based synths helemaal niet zo vet heftig als het op een VA is, en omdat het bij een VA schaamteloos stemmen wegsteelt is het voor een sample-based bak ook niet aan te raden; je raakt dan in een keer alles kwijt.

Als ik jou was zou ik gewoon 4 progs bouwen en in een combi layeren, elk met 2 saw waves, gedetuned volgens (-20 -15) (-10 -5) en (+5 +10) (+15 +20). Je gebruikt dan 8 stemmen per keer, en bij de Triton hou je er dus nog 7 (62 / 8 = 7 + rest 6) stemmen over. Het effect zoals jij het beschrijft wat in Reason wel er "zo op te smijten is" wordt daar volgens mij op een identieke manier aangepakt (dupliceren en ontstemmen), alleen met wat optimalisatie, en met wat meer gemak (omdat je niet alles apart hoeft te doen).

ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar op het MOSS board kun je in elk geval wel unison geluiden maken (die inderdaad heel vet kunnen zijn); volgens mij is unison geen effect, maar meer "doe alle stemmen van je synth naar deze patch". Ik weet niet uit mijn hoofd of Unison ook een optie is voor de standaard Triton sound engine.

Unison is gewoon meerdere osc's tegelijk.

bv. Unison X bij de andromeda=alle osc's gelayerd. en dan detunen idd.

bij VA is toch hetzelfde principe?

En ja, alles kan je volgens mij door je virus heen halen mits het signaal geeft.
dus je outs van je triton door je virus en dan kan je fx er overheen gooien o.i.d.

eerst leg je uit dat unison stemmen layerd, dan zeg je dat je idd triton door de virus kan gooien. Virus oscs zijn geen triton oscs toch? of waveforms.

chorusje kan altijd

Origineel geplaatst door Yoozer
Helaas is dit effect op de meeste sample-based synths helemaal niet zo vet heftig als het op een VA is, en omdat het bij een VA schaamteloos stemmen wegsteelt is het voor een sample-based bak ook niet aan te raden; je raakt dan in een keer alles kwijt.

Met een Triton (heb er 1 gehad) moet je gewoon 8 programs detunen in Combi mode, eitje. Klinkt echt wel vet hoor, kwestie van instellen dus.

PS Unison op een Nord Lead 3 VA steelt geen stemmen :)

Nord Lead 3 features the new and innovative adjustable stereo Unison without reduction of polyphony. The Unison consists of 5 detuned virtual voices per note (2 in the left channel, 2 in the right channel and 1 in the center) and you can control the detune amount among the voices.

Nee, klopt. Maar da's volgens hetzelfde soort trucje als de Supersaw op de JP, de Multisaw op de AN1x, en de Hypersaw op de Virus TI - zolang je zeker weet dat er verder niks anders hoeft te gebeuren als alleen een detune kun je er een apart algoritme voor schrijven dat niet gruwelijk veel CPU hoeft te kosten.

Origineel geplaatst door Yoozer
Nee, klopt. Maar da's volgens hetzelfde soort trucje als de Supersaw op de JP, de Multisaw op de AN1x, en de Hypersaw op de Virus TI - zolang je zeker weet dat er verder niks anders hoeft te gebeuren als alleen een detune kun je er een apart algoritme voor schrijven dat niet gruwelijk veel CPU hoeft te kosten.

Wel jammer dat de meeste romplers deze optie hebben, het slurpt behoorlijk als je moet gaan detunen. Maar goed, je kan niet alles hebben he, het resultaat is minstens zo goed. Voordeel is wel dat je met de "detune methode" wel modulatie / morphing kunt toepassen. Ieder voordeel heeft zijn nadeel zou JC zeggen ;)

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
hm? Wat is dat en hoe maak ik dat? Kan het in de search niet vinden

Alleen de AN200 heeft Multisaw, de AN1x helaas niet :(

Origineel geplaatst door Pjotr G
eerst leg je uit dat unison stemmen layerd, dan zeg je dat je idd triton door de virus kan gooien. Virus oscs zijn geen triton oscs toch? of waveforms.

chorusje kan altijd

Heej ik bedoelde natuurlijk dat je alles door de virus heen kan gooien, maar dat is natuurlijk géén unison idd....

Al gelukt Jaccis?

Sjaak en ik hebben 't je bijna letterlijk uitgelegd. Nog een stap verder en je krijgt een recept welke knoppen je achter elkaar moet indrukken.

Valt me toch een beetje van je tegen, hoor :P.

Back