synths aan RM1x: hoe moet je muten?

pjeut

Ouwe rot
Vast weer een ukkelvraag, die waarschijnlijk links en rechts met thread-verwijzingen om de oren wordt geslagen.
Ach, ik ken m'n plek inmiddels:D .

Ik heb m'n RM1x en daaraan m'n SC-155 en m'n S-2000 ge-madeliefjes-regen. Die S-2000, da's een duidelijk verhaal, je multi't gewoon die stemmetjes die je hebben wilt en geeft er heb bijbehorende MIDI-kanaal bij aan.
Maar die Sound-Canvas is een ander verhaal; die heeft gewoon 16 kanalen trappelend van ongeduld om herrie te maken.
Maar als je alleen een paar kanalen daarvan wilt gebruiken, dan kun je die andere kanalen muten. Dat kan met zo'n mute-knopje per kanaal, maar dat lijkt mij toch niet handig.

Hoe doe je dat normaal gesproken met modules die toch allemaal (dacht ik) die 16 kanalen stand-by hebben? Met Sysex, of met CC's of PC's? Ik heb de handleiding van die roland inmiddels tien keer gespeld, in het chinees vertaald en weer terug in het emmeloords, maar ik kom het niet tegen.

Graag reactie.

Pjeut.

iedereen is op zoek naar de grote antwoorden voor zijn of haar vragen.
Het is nu alleen maar de vraag,
als jij het ultieme antwoord hebt gevonden,
zal het dan ook voor de rest van ons duidelijk worden,
of blijft het slechts een subjectief, zeer specifiek schijnsel van de waarheid,
die verder niemand begrijpt?

Oh helleppie...

Oh helleppie...

...dat heb ik weer. Word je niet in de hoek gezet als nitwit, krijg je wel zo'n zondgavond filosoof op je dak.
Cloudman, wrijf de clouds uit je ogen, ik wil antwoorden, géén overdenkingen.

ben niet echt zomaar een zondagavondfilosoof... maar heb wel niet echt nuttige dingen gepost.
excuus.

:bekdicht:
:biertje:

Laat ik m'n vraag anders stellen...

Laat ik m'n vraag anders stellen...

...wat is ruwweg de architectuur die jullie volgen als je een MIDI-set opbouwt (oei, oei, Pjeut, wat zeg je nu weer, daar komen de threads al aan). Ik bedoel dus als je een sequentie opbouwt. Ga je handmatig bij elke module, sampler, etc. de kanalen die je van dat apparaat niet wilt horen, uitzetten, of regel je dat in de sequentie middels boodschappen (sysex, cc, pc, wat dan ook)?

Dat bedoel ik, alsnog graag reactie.

Pjeut.

Volgens mij is het 't makkelijkste om gewoon op de canvas de kanalen te muten die je niet nodig hebt. Via midi is nodeloos omslachtig lijkt me.

Dat lijkt mij...

Dat lijkt mij...

...dus niet. Dan zou je per nummer alle SC-kanalen bij langs moeten gaan. Voor een life-set lijkt mij dat nogal onbenullig.

Maar ik heb al een deel van m'n antwoord te pakken: vanuit de RM1x kan je per track aangeven of die naar de interne soundengine gaat en/of naar de MIDI-Out. Vraag die blijft: hoe kun je de MIDI-out splitsen naar de verschillende apparaten die er aan hangen?

Pjeut.

Als je flexibele midi-architectuur wilt zijn moet je het ongeveer als volgt doen:

1) midi patchbay kopen (1 in/uit per synth) => dus minimaal 3*3 in jou geval
2) alle synths/modules op de patchbay aansluiten (in + uit)
3) per song per synth de instellingen opslaan in een multi (= performance, combi)

- Geef ieder patch in je multi een apart midi kanaal (dus per instrument)

4) per song de midi instellingen in je patchbay opslaan

- midi routering: welke synth op midi kanaal X zit gekoppeld aan welke synth op midikanaal Y

Met uitgebreide patchbay's kun je ook program changes versturen: alle synth stuur je dan 1 program change zodat alles in 1 keer goed staat. De patchbay zelf kun je ook een program change sturen, bv vanaf de RM1X.

Je kunt dit ook in combinatie met Cubase Logic toepassen natuurlijk, principe blijft hetzelfde. De meeste studio's werken op deze manier, je kunt dan per synth per midi kanaal controllers aansturen, volumes, filters etc

Vraag die blijft: hoe kun je de MIDI-out splitsen naar de verschillende apparaten die er aan hangen?

... met een MIDI thru-box, of als je meer "intelligentie" nodig hebt (splitsen obv bijv. Midi channeL) met een MIDI-patchbay. Dat laatste is alleen niet echt een héél goedkope oplossing.

Als je het niet erg vindt om altijd een computer aan te hebben staan, dan kan je dit sorteren en uitsturen naar meerdere MIDI outs ook goed doen met een PC, de gratis tool MIDI-OX en een relatief goedkope 4x4 midi interface, bijvoorbeeld.

Wat je in het geval van de sound canvas ook kan doen (bij sommige uitvoeringen) is het instellen van de zgn. "performance mode", waarin de Sound Canvas niet langer 16 kanalen multitimbraal is, maar gewoon netjes luistert naar één kanaal. M'n ouwe SC-33 kon dit, bijvoorbeeld.

[edit]Ow, ik zie dat Sjaak me nét een beetje voor was. Nou ja![edit]

Huh Sjaak?

Huh Sjaak?

...Wat is een multi in dit verband? Ik ken een multi als een verzameling voices in een sampler om multi-timbraal af te kunnen spelen. Bedoel je dat? Of bedoel je een sequentie met meerdere stemmen = kanalen? Bedoel je dat? Maar werkt dat ook zo in een RM1x?

Re: Huh Sjaak?

Origineel geplaatst door pjeut
...Wat is een multi in dit verband? Ik ken een multi als een verzameling voices in een sampler om multi-timbraal af te kunnen spelen. Bedoel je dat?

Dat bedoel ik ja, een multitimbrale patch. Per type synth of module verschillen de namen wel eens maar het principe blijft hetzelfde. Ook het aantal kanalen kan verschillen.

- Yamaha RM1x => pattern dacht ik, ik heb hem 2 jaar terug verkocht ;)
- Yamaha: Motif => performance
- Korg Triton: Combi, song
- Korg Trinity-Rack: Combi, multi
- Roland => Performance
- Kawai => Multi

Midi-kanalen re-channelen vind je alleen op dure patchbay's maar met Midi-ox (freeware) en bv een Edirol 550 en/of een midi tru-box (zie opmerking Hans) heb je een goedkoper alternatief waar je wel veel meer mee kan dan met je huidige setup.

Origineel geplaatst door pjeut
...Wat is een multi in dit verband? Ik ken een multi als een verzameling voices in een sampler om multi-timbraal af te kunnen spelen. Bedoel je dat? Of bedoel je een sequentie met meerdere stemmen = kanalen? Bedoel je dat? Maar werkt dat ook zo in een RM1x?

zo'n soort multi kun je toch ook in die sound canvas maken?
een aantal van die dingen opstellen waarbij bepaalde kanalen gemute zijn en voor het volgende nummer weer een andere multi samenstellen met de vereiste mutes...

Re: Re: Huh Sjaak?

Re: Re: Huh Sjaak?

Origineel geplaatst door falafelbiels
zo'n soort multi kun je toch ook in die sound canvas maken?
een aantal van die dingen opstellen waarbij bepaalde kanalen gemute zijn en voor het volgende nummer weer een andere multi samenstellen met de vereiste mutes...

Oké, de hele vraag is dus hoe ik in een RM1x-multi (genaamd een Pattern) kan instellen dat in de MIDI-aangekoppelde Sound-Canvas een aantal MIDI-kanalen worden ge-mute. Je kunt in de RM1x per track editen en dan in de sequentie CC-jes, PC-tjes, Sysex en de hele rompslomp opnemen, maar naar mijn weten zijn er geen boodschappen (ook geen sysex) om SC-kanalen te muten (Slipperman, where are you?).
Ook kun je de MIDI-routing instellen naar TG en naar MIDI-Out (je weet wel, dat menutje met die twee schuin naar boven lopende strepellijntjes). Maar daarmee regel je vooral de interne structuur van de RM1x; verder níet die van de apparaten die er aan gekoppeld zijn.

Zie ik dit goed? Falafelbiels, nou lees ik je reply eindelijk pas goed. Een Multi van de Sound Canvas? Wat mag dat dan in hemelsnaam zijn? Die SC is gewoon een muziekdoos met 16 kanalen standby (wel handmatig per stuk te muten) maar een multi instellen kun je dacht ik niet.

Groeten,
Pjeut.

De truc van Luuk: als je wilt muten, dan stuur je toch lekker gewoon Volume (Control Change #7) = 0 naar de ongewenste kanalen? Sim-pel!

(Blijft dan het nadeel dat de stemmen die je niet hoort wel gewoon gebruikt worden.
Hetgeen weer meteen terugleidt naar de eeuwenoude filosofische vraag (Cloudman, opgelet! ;)):
"If a tree falls in the woods, and there is nobody around to hear it, does it make a sound?". Antwoord -> "Yes" dus! )

Wil je de kanalen op de canvas muten, zodat je deze kanalen kan gebruiken voor interne geluiden van de RM1x? In dat geval werkt de truc van Luuk niet: de RM1x kanalen worden dan ook gemute.

Hanz...

Hanz...

...ik heb mijn probleem blijkbaar nog niet goed uitgelegd.
Ik heb m'n RM1x en daaraan gedaisychained m'n Sound-Canvas, m'n Akai S-2000 (verder ook nog wat apparaten voor alleen MIDI-messages, zoals m'n POD en m'n Studio Quad). Nou wil ik bijvoorbeeld dat kanalen 1 tm. 5 door de interne soundmachine van de RM1x worden afgespeeld, kanaal 6 door zowel de Roland en de Akai, kanaal 7 tm 9 alleen door de Akai en kanaal 10 alleen door de Roland. Hoe krijg ik dát voor mekaar zónder met de vingertje op de apparaten iets te handelen?

1. Met die interne routing van de RM1x kan ik er voor zorgen dat de kanalen 1 tm. 5 intern blijven; die verlaten de RM1x niet.
2. De kanalen voor de S-2000 kun je in een multi instellen met de MIDI-kanalen die erbij horen.
3. Op de SC kun je met die bediele mute-knopjes alle kanalen bij langs lopen en dan één voor één al dan niet wegdrukken.

1. ligt vast in de RM1x-pattern, 2 en 3 zou ik ook graag vast willen leggen (in MIDI of wat dan ook). De vraag is dus: HOE DOE IK DAT?

Eén antwoord luidt dus: koop een MIDI-patchbay en daarin kun je per nummer (RM1x-pattern of wat er ook binnen komt via z'n MIDI-in) de verdeling van MIDI-kanalen vastleggen.
Maar daar ben ik eigenlijk nog niet aan toe. Een MIDI-Thru box op z'n tijd; verder nog niet.

Je kan in de RM1x het midikanaal van een spoor veranderen. Stel je gebruikt midikanaal 16 helemaal niet. Dan geef je spoor 1 t/m 5 uit jou voorbeeld midikanaal 16. Dit kun je per pattern opslaan. Volgens mij is het niet mogelijk de MIDI-out van sporten helemaal uit te zetten.

Hey ja...

Hey ja...

...is dit net zoiets als dat je in een software-sequencer sporen in elkaar schuift? Dan zie je ineens één track met daarin alle instrumenten. En het werkt ook nog 'ns, alleen is dan natuurlijk absoluut niet meer te editen.
Wat ik daarbij nooit heb begrepen, is hoe dan de voices bij de juiste noten blijven zonder iedere noot voor te laten gaan met een PC van z'n voice.

Maar dit zou een deel van de oplossing kunnen zijn. O die manier hoef je nog maar net zoveel MIDI-sporen uit te laten gaan als dat je instrumenten hebt, en hoef je dus op ieder instrument alleen maar de kanalen van de andere aangehangen instrumenten te muten. Daar is nog mee te leven.

Bedankt.

Back