synth voor op pc microkorg, microkontrol

Sir Ravel

basement-kru
Oi

Kmoet mezelf eens een synth aanschaffen voor mn pc-based "studio" alleen weet ik niet welke
en wat ik nu juist het best zou kunnen gebruiken.

De microkorg of de microkontrol
of een andere synth??

de microkorg interesseerd me het meest omdat je hem ook als effector kan gebruiken voor een externe bron (mixer)

Greetz

Re: synth voor op pc microkorg, microkontrol

Origineel geplaatst door Sir Ravel

De microkorg of de microkontrol

Als je de synth wil hebben van die 2, dan ben je getrouwd met de microkorg.
de microKontrol is nl een controller.......geen synth dus..... ;)

ahja ook waar.

Wat is er dan zo specifiek aan die "kontrol" dat ie beter is voor pc-based-producing?

Greetz

ahja ook waar.

Wat is er dan zo specifiek aan die "kontrol" dat ie beter is voor pc-based-producing?

Greetz

Uh, de knoppen voor editing en real-time controle over geluiden? :confused:

Zoals Gem al zei: je kunt ze niet echt vergelijken hè. De Microkorg is en synth met een eigen geluidsbron, heeft dus geen computer nodig. De Microkontrol heeft geen eigen geluidsbron en dient puur ter aansturing van andere (soft)synths. Vandaar al die knoppen en sliders.

Een controller is niets meer en niets minder als een bakje met toetsen, schuiven en knoppen om softsynths of hardware-synths aan te sturen en heeft dus geen eigen geluiden (behalve die vage novation-bak dan).
Een microkontrol heeft meer knopjes en schuiven als een microkorg en is voor deze klus dus beter geschikt.

Als je alle geluidsopwekking, effecten, enz, in je pc wil blijven doen, is de microkontrol (of een andere controller) jou bak. Als je ook eens wat geluiden uit een hardware-doosje wil halen (of wil laten bewerken), ga dan voor een synth (waar de microkorg een voorbeeldje van is).

Naast Korg zijn er nog vele andere merken synthesizers, waar je op zich niet veel over hoort, maar die best goed te verhapstukken zijn. Orienteer je effetjes...

dus de controlknoppen op de controller kan je instellen om bv de freq.-volume-pitch-.... aan te sturen van je softwaresynth??

Greetz

dus de controlknoppen op de controller kan je instellen om bv de freq.-volume-pitch-.... aan te sturen van je softwaresynth??

Yep - sterker nog, da's het hele idee van een controller. Als het goed is zijn alle knoppen en sliders toewijsbaar hoe jij dat wilt (maar daar zal wel verschil in zitten tussen verschillende controllers).

@Gem: Bwahahahahahaha.......... }:| ...dus...

ah, moi je snap het :)
kdenk datk toch voor de microkorg zal gaan omdat ik dan ook kan prutsen zonder pc en als ik ooit es volledig hardware ga, heb ik al iets.

die microkorg kan je toch ook via midi aansluiten op je pc om zo een softsynth aan te sturen hé?

Greetz

Ja, maar je hebt een MIDI-interface nodig. Deze zetten MIDI om naar USB. Er bestaan ook die via de gameport werken, maar die werken zeer slecht. De MicroKontrol heeft al een MIDI-interface ingebouwd.

dus kan ik zonder problemen aansluiten??

Greetz

de kontrol wel .. de microkorg niet .. en die wilde je toch ?
daar heb je dus een midi interface voor nodig

Origineel geplaatst door MadR
de kontrol wel .. de microkorg niet .. en die wilde je toch ?
daar heb je dus een midi interface voor nodig

Origineel geplaatst door Rubenes
.... De MicroKontrol heeft al een MIDI-interface ingebouwd.

Dus kan ik hem gewoon aansluiten, zoNEE welk ding raad je dan aan zodat ik dit wel kan??:confused:

TnX:)

een synthsizer plus een kabel voor je gameport. Over het algemeen werkt dat prima hoor. Zeker als je maar 1 midi apparaat hoeft aan te sturen...

Zoek ook eens naar een MIDISport Uno. Deze werken via USB en kosten 80 €.

Zoek ook eens naar een MIDISport Uno. Deze werken via USB en kosten 80 €.

Rubenes, ik weet niet bij wat voor winkels jij koopt, maar ik zou heel snel op zoek gaan naar wat anders.
Zowel bij Feedback als bij Thomann kost de UNO nieuw 45 euro.

Origineel geplaatst door Rubenes
Er bestaan ook die via de gameport werken, maar die werken zeer slecht.

Dat is onzin. Midi via de gameport werkt prima en zo'n verloop kabel is goedkoper dan een aparte interface aanschaffen. Wanneer je meer dan één midi-poort wilt gebruiken of als je pc geen gameport heeft is het wel zinvol een aparte midi-interface aan te schaffen. Overigens heeft een micro-korg weinig (ik geloof zelfs geen) mogelijkheden om de synth stand-alone te programmeren. Je moet dan altijd met je pc werken als je je eigen sounds wilt maken.

Back