TR-707 samples vervangen?

sander

_
Ik vroeg me af of er in de 707 gewoon 1 ROM zit met alle samples?
Aangezien ik er 2 heb, zou het wel gaaf zijn om bijv de samples van een 808 er in te stoppen,
das veel makkelijker meenemen een 808 in vliegtuig enzo.

Kijk, je kan ook wel een ER-1 gebruiken die een sampler aanstuurd, maar die heeft maar iets van 7 of 8 instrument select knopjes. En ik wil natuurlijk alle geluiden terplekke kunnen programmeren. En natuurlijk heb je dan ook de aparte volume regeling niet.

van http://www.student.oulu.fi/~vtatila/tr-707.html (staan overigens een paar handige tips):

TR-707 Rumours

Here are some things I've read in various places. They are called rumours as I am not sure if they are true or fully correct.

* The TR-707 uses 6 bit samples stored on a ROM. YOu cannot change the samples as the ROM is not flashable, you can only toggl the states of individual bits.
* The TR-707 has samples from the 909 namely crash, cymbal, hihats, toms (?)
* There are hardware mods for the 707
* TR-707 uses linear arithmetic (la) synthesis for the drum sounds just as other early sample players by Roland.

Laatst gewijzigd:
Kan die ROM dan niet vervangen worden door een nieuw exemplaar of door een EEPROM?

maar aande ander kant, 6bit sample? Oei, hoe zouden de 808 samples in dat formaar klinken.

Origineel geplaatst door sander
maar aande ander kant, 6bit sample? Oei, hoe zouden de 808 samples in dat formaar klinken.

rauw, krunchy :)

je kan toch gewoon 808 samples in de mpc laden ? dat zou ik zelf eerder doen...

Een Roland R8 met 808 kaartje klinkt ook lekker punchy hoor....
Alleen die BASSKICK he, dat kan alleen met een echte.....

Origineel geplaatst door elektrovolt
rauw, krunchy :)

je kan toch gewoon 808 samples in de mpc laden ? dat zou ik zelf eerder doen...

Dan mis je toch het stepedit gebeuren. Je mot live toch on the fly je beats kunnen programmeren. Dat ding programmeert ideaal.

In de servicemanuial staat dat er 4 ROM's van het type hn61256pc in zitten

HN61256-71 CMOS MASK ROM: BD 1/2, SD 1/2, LT, MT,
HN61256-72 CMOS MASK ROM: HT, Open/Close HH, Rim, Cow, HCP, Tambourine
HN61256-73 CMOS MASK ROM: Crash Cymbal
HN61256-74 CMOS MASK ROM: Ride cymbal

De TR-727 is ook hetzelfde, maar dan met andere geluiden.

Precies!

hopelijk zitten die romchips in voetjes (en niet gesoldeerd). Dan zou het een leuk DIY projectje kunnen zijn.

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Helaas pindakaas. Het zijn SMD chips die rechtstreeks op de printplaat gesoldeerd zitten. =(

Dacht ik al....

Als het makkelijk zou zijn, dan had vast iemand het al eens gedaan.

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Helaas pindakaas. Het zijn SMD chips die rechtstreeks op de printplaat gesoldeerd zitten. =(

SMD vervangen is bijna onmogelijk als je niet het juiste gereedschap hebt en de SMD uitvoering van dat ROM geheugen zal wel niet meer te krijgen zijn ben ik bang. SMD Eproms zijn namelijk best wel te programmeren als je een programmer met de juiste socket adapters hebt.

Dan mis je toch het stepedit gebeuren. Je mot live toch on the fly je beats kunnen programmeren. Dat ding programmeert ideaal.

En als je nu eens een SP303 tje erbij zet. Gebruik dan de 707 zn sequencer en de sp303 zn samples. :)

Origineel geplaatst door ikke
En als je nu eens een SP303 tje erbij zet. Gebruik dan de 707 zn sequencer en de sp303 zn samples. :)

ja, maar dan kan ik de geluiden weer niet muten.

Re: TR-707 samples vervangen?

Ik vroeg me af of er in de 707 gewoon 1 ROM zit met alle samples?
Aangezien ik er 2 heb, zou het wel gaaf zijn om bijv de samples van een 808 er in te stoppen,
das veel makkelijker meenemen een 808 in vliegtuig enzo.
dat ga ik dus weer eens niet snappen he... dan heb je een 'echte 808' en dan ga je hem samplen omdat het dan makkelijker mee te nemen is... erm, wees een stoere bink en sleep die 808 gewoon mee joh, daar heb je hem immers voor!

Als je op HN61256 zoekt, vindt je wel wat shops die ze aanbieden. Maar zou je ipv die chip niet iets anders kunnen plaatsen? en dan ook in een voetje.

Schematics hier te downloaden:

http://www.hoohahrecords.com/resfreq/mods/

Als er een eprom pin compatible is dan zou je die misschien kunnen gebruiken. en het is mogelijk om een ic met een PLCC socket in een voetje te plaatsen

Back