Welke software simuleert Analoog het beste??

Mike Rockmore

Ouwe rot
Hallo, kenners!

Voordat ik allemaal reacties krijg over ja het valt niet te emuleren en posts in die richting wil ik ff duidelijk maken, dat ik dit snap. Vandaar ook wat simuleert het BESTE. Ik weet dat de warme analoge sound nog niet door digitale sound kan worden gesimuleert. Maar toch deze vraag: er zijn een aantal compressors/eq plug-in's die pretenderen dat ze de analoge sound wél kunnen nabootsen. Mijn vraag is wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik persoonlijk hoor wel dat de antares tube compressor mijn mix wat lekkerder maakt, maar ik ben benieuwd naar andere producten. Dan denk ik aan die serie van Bomb Factory of the Camelphat, of eventueel andere plug-ins.

Met vriendelijke groet,

Mike

P.S. ik heb het forum doorgezocht en ik kon geen thread met deze vraag vinden..

Omdat het weer een software vs. hardware-debat wordt dat eindigt met een bloederige strijd. Nee, even serieus : je moet luisteren. Zo gauw jij het verschil tussen de simulatie en the real deal niet meer kan horen zit je goed. Dat kan iemand anders niet voor je horen; je krijgt dan mensen die al met een beetje simulatie tevreden zijn, of die standaard met niks wat software te bieden heeft tevreden zijn.

Ik vind Monologue (monosynth) en Tonic (filter) in Cubase errug lekker. Ik weet alleen niet hoe analoog ze zijn omdat ik geen vergelijkbaar apparaat heb. Voor de rest zijn er genoeg 'vintage' plugins te vinden.

Ik ben er als echte miereneuker op dat gebied nog niet echt 1 tegen gekomen(mischien 1tje).
Of de osc of het filter vallen altijd door de mand.

De enige die ik op dat gebied wel leuk vind is:

Asynth

Het antwoord is dat ze eigenlijk allemaal niet als analoog klinken maar..................... neemt niet weg dat er een aantal zijn die toch wel lekker klinken (hmmmm, volgens mij is dit een herhaling van je vraag).

A-synth is idd erg prettig. Zo is superwave ook, maar dat is meer een VA simulatie van de JP8000 dus als het op op imitatie-karakter aankomt zit die wel snor. Stringer is ook wel fijn. De enige soft waar ik een ietwat 'ruig' geluid uit vindt komen is de Arturia minimoog. De demo kan je gratis downloaden van hun website.

ikzelf gebruik bijna nooit EQ omdat ik dat vanuit de hardware apparaten zelf al kan regelen, maar als variatie vind ik de EQ van SX niet eens zo gek klinken (anderen zullen dit weer niet zo vinden) en Paris VST EQ is ook wel ok.

Qua dynamiek zijn er zoveel compressortjes die wel lekker zijn, ligt er maar net aan waar je het op wil gebruiken.
Maar zullen geen van alle de hardware batterijen :D kunnen evenaren, tenzij ze bijbehorende hardware hebben (pci dsp kaarten etc)

compressie: waves
Lin MB
L2
C4

EQ: tsja, maar 1 antwoord mogelijk: Focusrite
t-racks is grappig

Ik zou als ik jou eens kijken naar de plugins van Sonalksis op www.sonalksis.com Die klinken echt fantastisch. De heren achter dit bedrijf werkten hiervoor voor Solid State Logic, dus ze weten waar ze het over hebben...

Laatst gewijzigd:
Ik doe mijn duit in het zakje door te verwijzen naar de UAD-1 plugins (voor het uad platform)

Compressie
Urei 1176 (en SE)
Teletronix LA2A
Fairchild compressor

EQ
Pultec en Pultec Pro
Precision EQ
Channel strip

En overige effecten

Ik gebruik geen hardware meer in de studio
Het klinkt heel erg natuurgetrouw (natuurlijk nog niet precies the real thing, maar kenners spreken zich zeer lovend uit en ik ervaringsdeskundige zweer erbij)

Maar wat dacht je bijvoorbeeld van Focusrite Liquid channel (eigenlijk niets anders dan plugin, maar dan wel in een hardware doosje) Als ik geld teveel had zou ik die onmiddelijk kopen

Back