Ik ben op zoek naar een effect...

Mike Rockmore

Ouwe rot
Hallo mensen,

Ik ben al een poos op zoek naar een bepaald soort effect op een bassline. Zelf ben ik echt verzot op de basslines in de producties van Patrick Alavi. Hij heeft een bepaald soort effect waardoor de bassline een beetje gaat "brommen". Net ofdat het geluid dat gespeeld wordt zich een beetje terug trekt. Nu ben ik al bij diverse antwoorden terecht gekomen. Maar ik heb het idee dat het niet is wat ik zoek. Misschien kunnen jullie mij vertellen naar welk effect ik zoek?

hier is een link met een aantal basslines: http://members.home.nl/mr.rozema/filez/basslines.mp3

Met voorbaat dank,

Mike

p.s. mijn excuses voor de shitloads of threads die ik ineenkeer opengooi :) als het in een thread kon had ik het gedaan maar helaas... hoop dat u het mij vergeeft :biertje:

Origineel geplaatst door isnieZot
heb je het over sidechaining?

nee side-chaining bedoel ik niet..

Het brommende geluid in de bassline, ik heb het idee dat er een effect over heen gaat waardoor het geluid zich een beetje terugtrekt op het einde. Nee ik heb het puur over het geluid dat in de bassline zit het effect. Niet hoe de bassline in de mix ligt.. Ik kan het serieus niet beter uit leggen :stupid

klinkt als n gefilterde sawtooth, eventueel met n sinus eronder voor wat sub. Niet lastig te bouwen.

en wat er verder gebeurt is dat er wat funky met octaven wordt gespeeld, met wat portamento. en een lage saw gaat lekker pruttelen.

Origineel geplaatst door Pjotr G
en wat er verder gebeurt is dat er wat funky met octaven wordt gespeeld, met wat portamento. en een lage saw gaat lekker pruttelen.

ja dat funky met octaven spelen kan ik :), het gaat me puur om de sound, en ik bereik dus niet zo'n extreem effect met portamento, het gaan wel enigzins die kant op, maar het is een beetje half werk zeg maar..

Ik moet eerder denken aan een pitchshifter. Die pas halverwege het toontje inzet, waardoor je het gevoel hebt dat die draait. Oftewel hij gebruikt zijn pitchbend wheel voor de bass.

Volgens mij is het gewoon een low pass filter met redelijk veel resonantie.
De peak van de resonatie zit op de plek waar ie het mid in het geluid versterkt.
Verder hoor ik zo niets bijzonders.

Origineel geplaatst door Catalunya
Ik moet eerder denken aan een pitchshifter. Die pas halverwege het toontje inzet, waardoor je het gevoel hebt dat die draait. Oftewel hij gebruikt zijn pitchbend wheel voor de bass.

Dit heb ik inderdaad ook vaker gehoord, ik heb het geprobeerd, het kutte is dat je in FL Studio 4 niet zodanig kan inzoomen dat je je pitchbend wheel heel nauwkeurig kan automatiseren. Gevolge het klinkt voor geen meter....

Origineel geplaatst door apollo
Klinkt erg als het karakteristieke bassgeluid van de nordlead 1/2 ...

Ik weet dat hij geen hardware synths heeft... Enige hardware die hij heeft is een Alesis 3630 en iets van Ensoniq.. Maar mischien heeft ie het gesampled?

Origineel geplaatst door PIE
Volgens mij is het gewoon een low pass filter met redelijk veel resonantie.
De peak van de resonatie zit op de plek waar ie het mid in het geluid versterkt.
Verder hoor ik zo niets bijzonders.

Ja, ik werk vaak met die filters en ik merk dat ze me er een beetje heen brengen, maar ik heb nog niet dit extreme voor elkaar gekregen. Nu zeg je iets over de peak van de resonantie zit op de plek waar ie het mid in het geluid versterkt.

Kan je nader uitleggen wat je hiermee bedoelt en hoe ik dit eventueel zou kunnen bereiken??

Cheers, Mike

Origineel geplaatst door Mike Rockmore
Dit heb ik inderdaad ook vaker gehoord, ik heb het geprobeerd, het kutte is dat je in FL Studio 4 niet zodanig kan inzoomen dat je je pitchbend wheel heel nauwkeurig kan automatiseren. Gevolge het klinkt voor geen meter....

Druk op de rec. knop en ga dan aan je knoppie van de pitchband spelen en dan je edit event er van openen.

Kan je nader uitleggen wat je hiermee bedoelt en hoe ik dit eventueel zou kunnen bereiken??

De simpelste manier zou zijn om met een EQ een peak te maken in het mid.

Zo iets: Let niet op de waarden die er bij staan... ik heb dit plaatje ergens vandaan gejat.
pic03.gif

Volgens mij is het gewoon een kwestie van EQ-en.

Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Hallo mensen,

Ik ben al een poos op zoek naar een bepaald soort effect op een bassline. Zelf ben ik echt verzot op de basslines in de producties van Patrick Alavi. Hij heeft een bepaald soort effect waardoor de bassline een beetje gaat "brommen". Net ofdat het geluid dat gespeeld wordt zich een beetje terug trekt. Nu ben ik al bij diverse antwoorden terecht gekomen. Maar ik heb het idee dat het niet is wat ik zoek. Misschien kunnen jullie mij vertellen naar welk effect ik zoek?

hier is een link met een aantal basslines: http://members.home.nl/mr.rozema/filez/basslines.mp3

Met voorbaat dank,

Mike

p.s. mijn excuses voor de shitloads of threads die ik ineenkeer opengooi :) als het in een thread kon had ik het gedaan maar helaas... hoop dat u het mij vergeeft :biertje:

Waarom email je hem niet? Als ik iets wil weten mail ik gewoon.
Soms krijg je antwoord, soms niet.

Gewoon proberen.

Succes

Re: Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Re: Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Origineel geplaatst door Errol
Waarom email je hem niet? Als ik iets wil weten mail ik gewoon.
Soms krijg je antwoord, soms niet.

Gewoon proberen.

Succes

Hij doet eq over eq over eq over eq over eq zei hij.. Wat ik hier mee bereik is een heleboel overdrive maar geen brommende trugtrekkende sound..

als ik zo eens luister zou ik denken aan AM modulatie met een blokgolf, met variabele modulatiediepte

LFO op blokgolf, begin eens rond de 20 hertz, bestemming: oscillator-volume en tijdens het afspelen van de baslijn af en toe een korte, snelle draai aan de LFO mod depth of hoe dat op je synth ook heet

zeker mooie basjes, maar de rest van deze muziek :bekdicht: :r :kont:

Re: Re: Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Re: Re: Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Hij doet eq over eq over eq over eq over eq zei hij.. Wat ik hier mee bereik is een heleboel overdrive maar geen brommende trugtrekkende sound..

Heeft die je dat persoonlijk verteld of heb je dat ergens gelezen in een interview.
En anders wat voor eq's gebruikt hij.

Ik denk overigens wel dat de combinatie met compressie en sidechaining toch echt wel een rol speelt.

't lijkt mij inderdaad een bass met de mid flink opgeschroeft, door een bpf met resonatie of een EQ in denk zo rond de 800Hz..
Verder zou ik geen portamento nemen maar een lfo op de pitch die door aftertouch aangestuurd wordt.

Re: Re: Re: Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Re: Re: Re: Re: Ik ben op zoek naar een effect...

Origineel geplaatst door Errol
Heeft die je dat persoonlijk verteld of heb je dat ergens gelezen in een interview.
En anders wat voor eq's gebruikt hij.

Ik denk overigens wel dat de combinatie met compressie en sidechaining toch echt wel een rol speelt.

sorry dat ik me er even mee bemoei..
maar ook ik zoek deze sound al een tijd..
dus hoe bereik je dan deze sound met deze spullen.
via een sidechain

een nordrack met een alesis 3630 en een soundcraft mixer

Back