Compressor?

Zoidsity

Go with the flow..
Ja ja ja, ik weeet 't: 'gebruik de zoekfunctie', 'ga testen in een muziekzaak', etc.etc.

Excuses van mij:
ik heb de zoekfunctie geraadpleegd (met geen gewenst resultaat),
er is geen goede muziekzaak in de buurt..

Vandaar toch mijn vraag, en ik hoop dat jullie bereid zijn op me te helpen.. :

Ik zoek een (hardware) compressor om een mooie, melodieuse techno-track in een rauwe, zompende, zuigende Schranz-track te kunnen veranderen.
Dit is uiteraard een (klein) beetje overdreven geformuleerd, maar ik neem aan dat m'n vraag wel duidelijk is WAT ik zoek.
Deze track (mits de link 't nog doet..) is wel een aardig voorbeeld van de stijl techno.

't Is (waarschijnlijk) voor live-gebruik, dus een TOP ding van richting de 500~1000 euri hoeft óók weer niet..

:erm: help?

Heb zelf een dbx166XL. bevalt me erg goed.
Denk dat zo eentje voor jou ook wel geschikt zou zijn al is ie niet heel erg ruig.

Verder weinig ervaring met ander merken compressors.
Heb een keer een behringer van een vriend geleend maar die beviel totaal niet. Kreeg er gewoo niet het goede geluid uit. in plaats van vetter werd het allen maar steeds minder vet. Afrader dus wat mij betreft.

Origineel geplaatst door Traxopia
Heb een keer een behringer van een vriend geleend maar die beviel totaal niet. Kreeg er gewoo niet het goede geluid uit. Afrader dus wat mij betreft.

Maar misschien krijgt zoidsity er wel uit wat ie zoekt en die behringers kun je nog eens gerust voor de gein uitproberen, want ze kosten geen drol en worden altijd volop aangeboden. Als het goedkoop moet kun je ook een Alesis 3630 proberen. Die zijn prima en kunnen pompen...

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=42102

Ik heb even die track geluisterd - dat is inderdaad 'n compressor die flink moet werken voor z'n geld!

In principe kun je bijna elke compressor (behalve 'auto' types) zo hard instellen dat het zo gaat pompen. Hoe beter de compressor, hoe dikker je dat kan laten klinken. De compounder heb ik zelf ook en dat is zeker een aanrader. Die dingen gaan tegenwoordig voor €350 tweedehands en dat zijn ze dubbel en dwars waard. Verder krijg je bij DBX veel waar voor je geld, en buizencompressors (TL Audio enzo) zijn hier ook fijn voor, maar wat duurder. Het kan zelfs met software, en dan is die gratis BlockFish een van de betere. Qua Behringer heb ik alleen korstondige ervaring met een Autocom, en die doet het geluid meer kwaad dan goed. De Alesis 3630 schijnt iets beter te zijn, maar niet veel. Het is met compressors niet anders dan met de rest van de studio - you gets what you pays for.

DBX compressors en buizencompressors zijn al genoemd.

Kijk ook es naar de optische compressors zoals bijvoorbeeld Joemeek. Die kunnen redelijk ranzig klinken.

Maar verwacht vooral niet teveel van een compressor. Compressie is eigenlijk een redelijk subtiel effect en kan snel verrot gaan klinken als je het te extreem gebruikt. Veel compressors gaan wel vet klinken als je ze hard instuurt maar dat komt meer omdat ze gaan oversturen. Dus dan kan je er beter een overdrive of distortion effect bij gebruiken want daarvan is de klank van de oversturing weer beter aan te passen aan je wensen.

Ik kan je linkje even niet beluisteren, maar haak wel even in op het advies van 4-Tek. Ik gebruik zelf o.a. een Joemeek SC 2.2 en ben daarover zeer te spreken; dat ding geeft echt karakter aan je tracks. Ik gebruik ook Behringer hoor....vind ze niet slecht (zeker niet voor het geld), maar ze doen slechts wat ze moeten doen (als je begrijpt wat ik bedoel :) )

Maarre, om even simpel uit de hoek te komen: het hangt natuurlijk ook af van je oorspronkelijke signaal. Een compressor kan geen wonderen verrichten.....

Bedankt voor de reacties totNUtoe!

Zijn er nog meer tips, e.d.?

@Kymo: ja ik wist dat Forcesupreme alleen software gebruikt. 't Was ook meer om de stijl / soort 'zomp' te laten horen.

@dextah: Pb maar prijs/staat/afhaalplaats. Dan zal ik es kijken.

Back