Analoge module?

Pianoman

Ouwe rot
Hey all,

Ik ben op zoek naar een beetje goeie virtueel analoge module!

Kzat te denken aan de Waldorf micro-Q,
Ik wil m vooral gaan gebruiken voor new age achtige stukken, dus niet voor trance of zoiets.

Wat is hier voor t bese merk om te kiezen???

hoor t wel!!

Re: Analoge module?

Origineel geplaatst door Pianoman
Hey all,

Ik wil m vooral gaan gebruiken voor new age achtige stukken, dus niet voor trance of zoiets.

hoor t wel!!

Moet het een module zijn?
Kijk is of je een fizmo ken scoren met een geupgrade voeding!
Is wel een leuke bak voor new age dingen.
Of mischien een nieuwe poly evolver?

De Fizmo heb je tevens in een rack; heb ik ook gehad. Is een leuke bak maar voor new age is er zoveel keus....

Kijk bijvoorbeeld ook eens naar een Waldorf Microwave XT; toevallig staat er een te koop op Marktplaats. Qua benadering van analoog kom je een heel eind, en ook met die wavetable synthese kan je met het grootste gemak steeds veranderende klanklandschappen maken.

wat is dan t verschil tussen de microwave XT en de micro-q?

De synthese-vorm. Micro-Q is een virtueel analoge module (die volgens mij ook verder gaat dan het slechts "nadoen" van analoog) en de Microwave XT is gebaseerd op wavetablesynthese. Daarmee zijn karakteristieke, steeds veranderende sounds mogelijk a la Korg Wavestation en de SC Prophet VS (niet exact hetzelfde, maar vergelijkbaar).

Het grote voordeel van de XT is het aantal draaiknoppen: ik meen uit mijn hoofd 44. Daarmee is een sounds zeer snel omgetoverd in iets volledig anders en dat kan inspirerend werken.

Probeer anders ook eens met bijv. google te zoeken om de basisspecs. van beide machines te bekijken en vergelijken. En hou tevens je ogen open voor andere synths - ik ben van mening dat er maar weinig synths zijn die echt aan een bepaalde muzieksoort gebonden zijn (zoals de TB-303 met acid:) )

ja, t gaat mij vooral om zware, donkere sounds.

en ik weet dus niet of geluiden die zigzelf aanpassen daar geschikt voor zijn...

en ik weet dus niet of geluiden die zigzelf aanpassen daar geschikt voor zijn...

Laat ik het zo zeggen: uit de Microwave XT haal je zo'n beetje alles. Ik heb dat ding al heel lang en hij kan me nog steeds verbazen.....ook donkere en zware sounds haal je er zo uit. Bovendien doet het ding wat jij wil uiteraard; als je geen "evolving" sounds wil, dan programmeer je die gewoon niet. De wavetables kan je in feite gewoon zien als een grote bank golfvormen voor je oscillators.

Maar goed, ik zou gewoon eens wat synths gaan beluisteren als ik jou was.

Hoi,

Zelf zit ik ook in de new age richting en er zijn 2 modules die echt de moeite waard zijn om te beluisteren:

1. Korg Wavestation A/D: vectorsynthese en wavesequencing. Heel goede back voor spacy evolving pads en effecten, heel mooie leads. Tevens kan je erg veel geluiden van het net downloaden. Hij heeft ook een externe input waardoor je eventueel externe signalen door je effecten kan routen of zelfs als een deel van een wavesequence te gebruiken. Moet je kunnen scoren voor tussen de 300 en 400 EUR

2. Access Virus A/B/C: Deze module heeft een echte trancereputatie, maar geloof me ... je kan er hééééél andere dingen uithalen ook. Zowat alle parameters zijn te moduleren door middel van de erg uitgebreide modulatiematrix. Of je nou oude analoogjes wil emuleren of exotische digitale soundscapes ... de Virus kan het wel. Een C is misschien nog wat duur (1000 EUR), maar een B moet je toch wel kunnen vinden tussen 600 en 800 EUR en een A moet je kunnen scoren voor onder de 400 EUR.

Voorts denk ik aan een Yamaha EX5R: meerdere synthesevormen (PCM, physical modelling, VA, FDSP, 128 stemmen, goeie FX en een arpeggiator).

Of een Kawai K5000R: addaptieve synthese met heel uitgebreide klankmogelijkheden.

Er zijn er nog veel meer, maar het leidt een beetje te ver om alles op te gaan sommen ... dat zal wel gebeuren met de hulp van de anderen ;)

Succes met de zoektocht :okdan:

:doei:

Waldorf kan vaak heel digitaal en glashelder zijn, dus da's misschien niet wat je wilt.. bij donkere dingen zou ik denk ik voor een MKS-70 gaan. 2 of 4 oscillators, mooie analoge "donkere" pads. Heeft wel wat langzamere envelopes dus 't kan wat minder zijn voor sequenced lijntjes.

en ik weet dus niet of geluiden die zichzelf aanpassen daar geschikt voor zijn...
Maar het mooie van ambient en new age zijn juist die geluiden die heel langzaam evolueren. Dat hoeft echt niks extreems te zijn. De XT is een hele mooie module, maar niet als je normaal alleen met presets werkt ('t apparaat is namelijk tot in het absurde programmeerbaar) en een goede reverb erbij kopen (die heeft 'ie namelijk niet) helpt ook.

Een virtueel-analoge module zoals een micro Q heeft een hele heldere beginsound die je moet temperen. Voorts moet je het geluid -zelf- interessant maken, en da's niet makkelijk. Als laatste loop je nog tegen het feit aan dat de golfvormen wat basis zijn (daar is wel wat voor te verzinnen, maar een sample-based machine kan 't over het algemeen net wat interessanter maken. Ik heb zelf een micro Q gehad en heb nu de grotere broer, een Q rack.

Ik heb ook een Virus C en Danny's suggestie is prima; de sound van de Virus is in vergelijking met die van de Waldorf inderdaad "donkerder". Ik zou wel voor een B of C gaan, niet meer voor een A (voornamelijk ivm polyfonie).

De Wavestations zijn ook favorieten in het genre. Check http://homepage.mac.com/synth_seal/html/ maar eens, de geluidsvoorbeelden zijn best gaaf.

koop toch gewoon de microwave 1 die hier op het forum door een gerespecteerd lid wordt aangeboden. prima synth en dan is er nog iemand blij (de verkoper)!

er kan echt geen micro q op tegen de micro wave. matrix, hier genoemd, zou inderdaad ook een prima keuze zijn.

Wel geen analoge module, maar wat dacht je van de Absynth? Perfect voor new age volgens mij. Pads waar je van achterover slaat.

FS1r kan ook. Apart bakkie maar leuk voor allerlei sounds.
Triton Rack kan evt ook maar dan ook Kurzweil 2x00r, Motif en Fantom rack.

Re: Analoge module?

Hey all,

hoor t wel!!

bijna alle Korg modules kunnen dit, ook alle Kurzweils.
Roland en Yamaha (op de EX5R en TG 77 na) zou ik er niet voor pakken.

VAá zijn meestal minder geschikt, wat je nodig hebt zijn mooie evolving pads
Met veel Breath en choir inhoud volgens mij.
Dat red je perfect met de aangegeven synth's

De SY/TG77 en de EX5 zijn zeker aanraders. Een JV1080/2080 vind ik helemaal top voor dit werk want dan kun je die soundboards erin stoppen. Denk dan aan de World/Asia/Country. Op Ebay gaan die boards al onder de € 100,00 weg. De andere Rolands kun je inderdaad laten staan.

Re:

Re:

Danks voor al jullie reacties!!!:okdan:

Nu zit ik alleen nog te twijfelen tussen een matrix 1000 of een access virus...

Back