Kaartlezer inbouw instructie voor MPC2000XL

Origineel geplaatst door Don Borito
Ik neem aan dat dit ook voor mijn Yamaha A5000 zal werken?
iemand daar ervaringen mee?

Als er een interne IDE aansluiting inzit heb je kans dat het werkt met deze reader.
Zit er SCSI in, dan moet je een ander exemplaar hebben.

Enig idee of deze ook werkt? klik (FA402A en FA402M)

M'n Duits is helaas niet meer wat het geweest is.

Hier is hij te koop voor 21 euro.

Ik zie bij die gene met zowel diskdrive als kaartslot het volgende staan:

Interface: ATAPI/USB (standard FDD port and USB port on motherboard)

Oftewel dat ding wordt aangesloten op zowel de aansluiting van je diskdrive als USB.
De MPC werkt alleen met IDE of SCSI.

Voor de mensen die een SCSI cardreader inbouwen en waarbij de MPC bij het opstarten eerst naar diskdrive gaat zoeken en dan de melding krijgen "no floppy" kan je voor een paar dollar het volgende apparaatje intern op de IDE poort aansluiten.

viewPrimaryPicture.asp

http://www.parvus.com/datasheet/DS.asp?PrimaryPart=LIT-0131X-01

De MPC stopt namelijk alleen met zoeken, als er iets aan de IDE poort hangt. Met IDE reader heb je daar dus geen last van.

Je hebt nu dus eigelijk ook gelijk een alternatief voor een eventuele interne hardisk. Want in dit apparaatje kan je natuurljk ook een grote kaart stoppen.

Deze info komt van Mike Goins van AKai mailinglist. (www.midicase.com).

[Akai] MPC2000XL, compactflash card size, formatting:

There is one issue that will likely annoy MPC2000XL owners that use CF card
technology and that is partition size related to card size.

The max PC formatted partition that an MPC2000XL can recognize is about 1 Gig,
which is also the Max partition size period for XL format.
In other words, a computer formatted CF card larger than 1 Gig will not be recognized no matter the format in the MPC. This may include 1 Gig cards themselves, but I do not have one here to test. So, in order to use the full card on the MPC, it will need to be formatted and partitioned on the MPC. Now the question becomes is whether you trust your computer to correctly handle an MPC formatted drive and never corrupt it. If it is a single 100 Meg Zip or 64 Meg flash, I do not mind putting MPC formatted drives/card in the computer since at most I will lose a few Meg. But if I have 1-2 gig of my own work, well, lets just say that Microsoft and that card will never develop a one night stand, or a long-term relationship.

So just consider that with some of the larger cards you may want to consider them to be treated like a hard drive permanently attached to the MPC and use a second smaller card for transfers to the MPC.

Is het dan het handigste om maar gewoon een 512mb kaart te kopen? Dan brand je gewoon 'n backupje op CD wanneer dat nodig is.

Die cardreader die Sander heeft werkt bij mij trouwens ook prima onder OS 1.14 (wat de meeste MPCs hebben). Dat gezeur over OS 1.2 was dus nergens voor nodig.

Ik heb het idee dat ie iets sneller laadt dan de 250mb IDE ZIPdrive die ik er eerst in had, maar het zal niet enorm veel schelen. Wel cool dat je helemaal geen drive-geluiden meer hoort. Zolang ik m'n computer laat slapen is mijn hele studio nu muisstil.

Origineel geplaatst door lo-fi
Ik heb het idee dat ie iets sneller laadt dan de 250mb IDE ZIPdrive die ik er eerst in had, maar het zal niet enorm veel schelen. Wel cool dat je helemaal geen drive-geluiden meer hoort. Zolang ik m'n computer laat slapen is mijn hele studio nu muisstil.

Is ook afhankelijk van de CF-kaartjes, deze heb je in verschillende snelheden.
Ik werk met een dig camera (Nikon D100) waar je flinke bestanden mee kan uitspugen (TIFF, RAW)
dit scheelt dan aanzienlijk, is geen verkooppraatje iig.

Idd muisstil heeft zeker zijn voordelen.
Heb de SCSI HD ook voor een interne Zip vervangen in mijn sampler (echt rot herrie:( )
nu heb je wat noise met laden, maar dit is te verwaarlozen vind ik.
CF card-reader is weer een stap verder (beter).

Ja ik heb wat zeg maar 'n jaar geleden het snelste kaartje was bij mijn computerboer (Apacer PhotoSteno PRO), die gebruik ik normaal voor m'n camera. Deze week zal ik even 'n 512mb kaartje op de kop tikken voor m'n MPC, en dan neem ik zeker de snelste die ik kan vinden.

Fijn hè, een stille studio? Ik klikte bij m'n interne zip na het laden altijd het schijfje eruit zodat die drive z'n mond hield. Maar nu is m'n MPC zelfs tijdens het opstarten en saven/laden geruisloos. Vinnik cool.

Ah, ik zie net dat mijn huidige kaartje een maximale leessnelheid heeft van 5mb/s en schrijfsnelheid van max 4mb/s. Goedkopere kaarten hebben bijvoorbeeld 1mb/s write, 4mb/s read. De nieuwe versie van mijn kaart (photosteno Pro II) heeft 13mb/s write en 15mb/s read en is momenteel de snelste op de markt. De kaartlezer die Sander en ik hebben doet tot volgens de doos 16mb/s data transfer rate.

Ik denk alleen niet dat je die maximale snelheden haalt - ik meet net 15 seconden laadtijd voor een .APS van 5mb. Waarschijnlijk laadt ie kleine losse files een stuk langzamer dan een grote file. Ik hoop niet dat er ergens anders een bottleneck zit want dan zou het ook geen zin hebben om een snellere kaart te kopen...

Origineel geplaatst door Mostatic
Dus de MPC kan met gemaakt ook 512MB aan?

Ja 512mb sowieso. 1GB schijnt ook te lukken onder bepaalde voorwaarden; zie sander's post hierboven.

512mb is voor mij meer dan genoeg - de meeste van mijn tracks worden in de MPC niet groter dan 5mb ofzo per stuk, dus als die kaart vol is dan is het al LANG tijd om 'n hoop weg te pleuren of op CD te branden.

Origineel geplaatst door lo-fi
Ja 512mb sowieso. 1GB schijnt ook te lukken onder bepaalde voorwaarden; zie sander's post hierboven.

512mb is voor mij meer dan genoeg - de meeste van mijn tracks worden in de MPC niet groter dan 5mb ofzo per stuk, dus als die kaart vol is dan is het al LANG tijd om 'n hoop weg te pleuren of op CD te branden.

En live dat de mensen dood neerploffen van vermoeidheid...8D

Het probleem van een HD die een pokkeherrie maakt ken ik maar al te goed. Nu heb ik t bij een externe HD bij een s2800, inbouwen zal niet lukken ivm ruimte en aansluitingen. Maar nu vind ik t idee van een cardreader wel erg mooi (scsi dan uiteraard, of des noods zip) alleen zou dit werken, aangezien ik geen wavs kan inlezen op de s2800. Dus dan zal ik de samples eerst om moeten zetten op pc (mogelijk?)

thanx alvast mannen!

Idd, aansluiten zal niet het probleem zijn, file format destemeer.
Idd eerst omzetten in de pc.

Hou alleen rekening dat we over een IDE versie praten (MPC ondersteund beide)
S2800 is alleen uitgerust met SCSI.

Origineel geplaatst door mikemix
Idd, aansluiten zal niet het probleem zijn, file format destemeer.
Idd eerst omzetten in de pc.

ik ben toen ik sampler net had opzoek geweest naar dit soort programma's, maar niet echt iets kunnen vinden. Weet jij misschien eentje als "al wetende over samplers" :)

Hou alleen rekening dat we over een IDE versie praten (MPCondersteund beide)

Ja weet ik, maar als ik een scsi kaartlezer kan vinden, en ID goed instel moet t toch lukken? Oja 1 dingetje nog, ik wil m uiteraard op de plek van de floppydrive, maar ik denk niet dat ie t pikt als er helemaal niks meer aan de aansluiting van de floppy zit?

of bestaan er ook cardreaders met een aansluiting die op die interne floppie zit?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sander
teknoudontknow, die stekkers zijn handig. Niet aangedacht, ik had ze zelfs liggen.
Dan heb je ook niet probleem met plakband wat los gaat.

Ik heb oveigens een foutje gemaakt. Ik had namelijk ook een draad van een ouwe PC voeding afgeknipt met zowel de kleine als grote voedingsstekker. Ik dacht toen ook van hee das relax, dan kan ik gewoon de diskdrive ernog aandoen, als cardreader niet werkt. Maar heb dus later per ongeluk het kabeltjs wat er naast lag gebruikt. Dat bedenk ik me overigens pas nu jij het noemt.

Je zou het ook nog kunnen isoleren met krimpkous die je bij iedere elektronica zaak krijgt. dan ziet het er wat netter afgewerkt uit dan met tape. btw zijn er ook tangen en connectortjes te krijgen om de voedingskabel zelf eraan te knijpen. zo kun je de stekker aan je diskettestation gewoon laten zitten;)

Back