S3000XL of Emu E-6400 Ultra?

Acid Man

Wie kent acid niet?
'K heb een vraagje;

Ik gebruik nu inmiddels zo'n 6 jaar een AKAI S3000XL en ben daar altijd tevreden mee geweest. Echter wat ik altijd gemist heb zijn een set goeie filters op de akai.

Ik heb veel gehoord en gelezen over de emu samplers en met name de E-6400 ultra. Een aantal uitstekende features zijn de filters en de "beatmunging" optie.

Ik zou nu graag wat meer (midi) controle willen hebben over een sampler en wat dieper willen gaan met de cutoff en de resonance.

Is de Emu daar veel beter in of zijn de verschillen te klein om een duurdere aanschaf te doen?

Iemand enig idee?

Cheers,

AcidStudio

Bestaat er geen add-in board voor AKAI samplers? Dacht van wel. :confused:
Zo zou je je sampler, waar je tevreden van bent, gewoon verder kunnen gebruiken.

Hoe is dat nu mogelijk?

Heeft dat te maken met het OS in de EMU?

Ik weet dat er boards bestaan zoals de EB-16, alleen weet ik niet of daar ook een extra filter wordt toegevoegd aan de sampler. 'K dacht alleen maar effecten en deze schijnen ook niet al te denderend te zijn...

Origineel geplaatst door bambamstudio
de verschillen in filters zijn groot. De EMU heeft gewoon betere filters.

De EMU heeft 1 groot nadeel: hij kan crashen als ie te lang aanstaat.

Ik heb er een en een collega heeft er 4 en nog nooit is er bij ons een gecrashed en ze worden toch heeeeeel vaaaaaakk gebruikt soms wel in sessies langer als 5 dagen
waarbij er constant wat bij geladen wordt en geedit.
Volgens mij is dit een broodje aap verhaal.

Groot voordeel is ook dat je 128 MB ram er in kunt gooien
3x zoveel als in de Akai, en de filters zijn inderdaad mooi en veel mogelijk heden.

Ik denk ook niet dat je de 2 kunt vergelijken met elkaar,
De Akai is inmiddels al 2x vervangen door Akai met nieuwere modellen terwijl de 6400 nog steeds leverbaar is.

Waardeloos

Waardeloos

De Filters (ehh.. het filter) in de S3000XL zijn nagenoeg waardeloos als 'shaping' tool .. heel clean.. zonder écht karakter. En tja.. over dat EB-16 board heb ik in ieder geval niet veel positiefs gehoord.

Toch vind ik de S3KXL een hele fijne sampler.. :)

Mijn Emu crash heel af en toe ook... vooral als de rm1x maar mididata blijft zenden terwijl ik met een pilsje op de bank zit. Helaas geen broodje aap dus (gaat over een esi4000).

Maar ik zou em toch niet willen ruilen voor een akai, daar is ie gewoon echt te vet voor.

Voor 444 europa's kun je trouwens bij Musicstore koln een NIEUWE esi2000 (opvolger van esi 4000) kopen, das nauwelijks duurder dan een softwaresampler.

dat zou kunnen dat weet ik zo niet (heb wel ooit een ES!32
gehad en die was ook erg goed, allen wat weinig Ram.

De ESI2000 is inderdaad ook mooi vooral voor de prijs en 2de hands ESI 4000 zie je regelmatig op Ebay weg gaan voor 300 Euro met meer Ram erin als de standaard 4 mb.

Ook hier telt hoe meer Ram hoe beter :-)

De filters zijn inderdaad best mooi , al is dat bij de esi serie
wat minder dan bij de Emu 6400.
Vooral het laag is zeer natuurlijk en blijft goed in je mix staan,
ik gebruik veel strings en perc samples

ik heb 3 e-6400's staan...en de enige keer dat ze weleens gecrashed zijn, was in een foute scsi configuratie...

voor de rest te vet voor woorden...klank is super, erg goed in het laag..filters warm en zeer goed muzikaal bruikbaar. ook te gek is de matrix-functie waarin je allerlei parameters aan elkaar kan hangen...

Hmmm, het ziet er naar uit dat de weegschaal doorslaat naar EMU...

Ik zou ook willen weten of je meer parameters via midi realtime kunt besturen en opnemen. Tot op heden heb ik nog niet veel paramters kunnen aansturen op de akai.

Enig idee hoe dat zit bij de emu?

Cheers,

Acid

zeer goed vind ik bijna alles is via een modulatie matrix midi testuren

Origineel geplaatst door bambamstudio
De EMU heeft 1 groot nadeel: hij kan crashen als ie te lang aanstaat.

Bij VRT audio-postproductie gebruiken we dagelijks 6x Emu E4 samplers, waarvan 3x E4 ultra platinum, en 3x EIV classic (niet-ultra). Daarboven hebben elk van onze medewerkers met hun spaarcentjes ook een E4 gekocht voor thuis (respectievelijk E6400 ultra en EIV classic). Ik zeg dit écht niet om te pronken met deze weelde, maar gewoon om objectief aan Bam-Bam te repliceren dat deze 8 Emu samplers nog nooit gecrasht zijn !!

Bij een pasgeleverde E4 Ultra Platinum hebben we vorig jaar weliswaar enkele crashes gehad toen het toestel pas nieuw was, maar dit bleek aan een defecte of fout geïnstalleerde EPROM chip te liggen. Volgens Emu volstaat het om de EPROM te initialiseren en het toestel opnieuw te calibreren (wat je trouwens zelf kan doen in het Master menu). Met de andere 2 Platinums en de niet-Ultra E4's hebben we nooit een probleem gehad.

Ook : als je SCSI-configuratie niet correct ingesteld is, of de HD is versleten, dan kan het kan wel eens gebeuren dat de Emu-4 vastloopt bij het booten. Maar eenmaal het SCSI netwerkje ideaal geconfigureerd is en je verandert er niks meer aan, dan is het een rock-solid systeem. :halleluja

Origineel geplaatst door Acid Man
Ik zou ook willen weten of je meer parameters via midi realtime kunt besturen en opnemen. Tot op heden heb ik nog niet veel paramters kunnen aansturen op de akai. Enig idee hoe dat zit bij de emu?

Elk type Emu E4 heeft per individuele voice een modulation matrix met (per voice, en er zijn uiteraard meerdere voices in een preset) 24 sources en 24 destinations (18 in EOS 3.0 en lager, 24 in EOS 4.0 en hoger). Alles is aanstuurbaar via MIDI. In principe kan je zowat elke parameter aansturen met eender welke parameter :

modulation SOURCES:
- crossfade random
- key (=, ~)
- velocity (=, ~, <)
- release velocity, gate
- pitch wheel, mod wheel
- pressure, pedal
- MIDI A-H, foot switch 1 & 2
- flip-flop foot switch 1 & 2
- midi volume (ctr.7)
- midi pan (ctr.10)
- key glide
- volume envelope (+, ~, <)
- filter envelope (+, ~, <)
- aux envelope (+, ~, <)
- LFO 1 & LFO 2 (+, ~)
- white noise, pink noise
- kRandom 1 & 2
- lag 0 in (summing amp out)
- lag 1 in (summing amp out)
- lag processor 0 & 1
- clock divisors
- DC offset, summing amp
- switch, absolute value
- diode, flip-flop, quantizer
- gain 4x

modulation DESTINATIONS
- key sustain, fine pitch, pitch
- glide, chorus amt
- chorus position ITD
- sample start, sample loop, sample retrigger
- filter frequency, filter resonance
- amplifier volume, amp pan
- amplifier crossfade
- volume envelopes rates
- volume envelope attack, decay, release
- filter envelope rates
- filter envelope attack, decay, release
- filter envelope trigger
- aux envelope rates
- aux envelope attack, decay, release
- aux envelope trigger
- LFO 1 & LFO 2 rates
- LFO 1 & LFO 2 trigger
- Lag processor in 0 & 1
- summing amp, switch
- absolute value
- diode, flip-flop, quantizer
- gain 4x
- cord 0-23 amount

Veel hé !! En van elk van de vermelde parameters uit dit lijstje sources + destinations kan je er dus 24 tegelijk toepassen op elke individuele voice in een preset!!!! :halleluja

Laatst gewijzigd:
goed spul dus ehehe

Back