Jarre's sequencer

TraiZor

Ouwe rot
Welke sequencer gebruikte hij eigenlijk? Ik neem aan dat cubase er toen nog niet was, of vergis ik mij (ben niet zo'n atari fan)?

zijn eerste sequencers werden gebouwd door michel geiss, een van zijn co-muzikanten. deze man bouwde o.a. de digisequencer en geissequencer. dit waren volgens mij vooral analoge step sequencers...

en natuurlijk veel gewoon met de hand inspelen op een multitrack...

Ik weet wel dat ie nu aan ProTools verslingerd is. Volgens The Master himself zou hij anders zijn laatste album niet hebben kunnen maken zoals hij dat in gedachten had.

Origineel geplaatst door Googol
Dat was toch bij z'n Oxygene 7-13 Cd?

Ik dacht dat hij Protools voor de eerste maal had gebruikt op Metamorphoses, ach hij heeft poen genoeg

metamorphoses.jpg

Wat kan die man spelen met geluid zeg!
De reden dat ik hem aanbid :halleluja

Een andere sequencer waar Jarre vaak gebruik van maakt (vooral tijdens z'n concerten) is Francis Rimbert.
Deze man is zo vlug met de toetsen dat ie ook wel "The Human Sequencer" genoemd wordt. En ik heb beelden gezien, en hij is echt ontzettend snel...
Lees hier een interview van deze man.

Laatst gewijzigd:
Waiting for Cousteau heeft hij gebruik gemaakt van een atari die fractals in midi vorm uitspuwde. Een soort Koan op z'n frans.

Maar volgens mij sinds dat millennium concert in Egypte is hij met PT bezig ja. Met twee apple pobo's met nubus expansie voor PT mixkaarten en DSP farms en gaan met die banaan. 24 uur live muziek. (nou, ja live)

Maar viel me laatst op dat op de CD Chronologie en Leftfield hetzelfde ping pong effect gebruikt werd gemaakt dus zou het best wel eens kunnen dat hij al eerder PT gebruikt heeft. :P

Welk nummer van Chronologie heeft dan dat zgn. Ping-Pong effect (en welk van Leftfield)?

Duss.. ik mag aannemen dat Jarre heel wat betere muziek maakte met zijn analoge stepsequencers dan menigeen nu doet op een rm1x, die vele malen meer kan?
Petje af... :smeris:

Origineel geplaatst door TraiZor
Duss.. ik mag aannemen dat Jarre heel wat betere muziek maakte met zijn analoge stepsequencers dan menigeen nu doet op een rm1x, die vele malen meer kan?
Petje af... :smeris:

Gompie hoe 'ver' de belevingswereld van sommige mensen wel niet kan zijn. ;)
Trouwens de beste man is (suma?) cum laude op het conservatorium van Lyon geslaagd. (boven op het dak?) Dus als jong ettertje wistie al wat muzieken was. :)

Maar heel strik gezien is PT meer een audio programma dan sequencer hoor. (heeft wel midi, maar meer voor de sier) Waarschijnlijk dat hij er gewoon Logic naast blijven gebruiken. Of toch maar nog steeds een hardware sequencer?

Enne, die pingpong effecten, jeetje. Op Chronologie is het zo'n beetje het hele album te horen eigenlijk. Een soort stereo delay en dan reversed. En van het leftfield album is het nummer 8 of 9 dacht ik. (in ieder geval een van de laatste) En is volgens mij een stiekeme verwijzing naar de 'goddelijke' (?) JM Jarre. Zelfde geld ook voor een nummer op het Moon Safari album van air waarbij het nummer begint met zo'n drumcomputer salsa deuntje en meeuwen. :)

Een soort stereo delay en dan reversed.
Het zou goed kunnen dat daar PT voor gebruikt is hoor, maar het is natuurlijk een simpel effect wat met een beetje audiobewerkingsprogramma gerealiseerd kan worden. Om daar nu gelijk PT aan te koppelen....

Moet jij eens opletten hoe lui muziekanten kunnen zijn. ;)

Net nog even naar de bovenstaande CD geluisterd en naast het gebruik van sample CD's doet meneer het ook gewoon met presets. (XVx080) Of diverse geluidjes van synths die je al op andere CD's hebt gebruikt nog een keer gebruiken.
Niets mis mee op zich, maar als je een jaar per CD doet is het toch een lamme aktie. ;)

ik ken jarre's muziek eigenlijk niet
wie noemt eens een stuk of 3 goeie tracks :)
maakt de man nou ambient/spacemusic of meer reguliere synthesizermuziek (zoals op de synthesizer greatest cd's zeg maar)?

ben op dit moment nogal wel van schulze en tangerine dream, in hoeverre is die muziek vergelijkbaar met jarre's werk?

Origineel geplaatst door Bahamut
ik ken jarre's muziek eigenlijk niet
wie noemt eens een stuk of 3 goeie tracks :)
maakt de man nou ambient/spacemusic of meer reguliere synthesizermuziek (zoals op de synthesizer greatest cd's zeg maar)?

ben op dit moment nogal wel van schulze en tangerine dream, in hoeverre is die muziek vergelijkbaar met jarre's werk?

Goede albums -> Oxygene, Equinoxe, Magnetic Fields, Rendez-Vous, Zoolook (Album is voornamelijk op sampling gebaseerd), Waiting for Cousteau, maar dan vooral het titelnummer. Ik ben zelf niet zo kapot van de calypso nummers. Concerts in China is ook erg goed. En Oxygene 7 - 13 is weer retro. Het is trouwens een mix van spacemusic en reguliere synthesizer muziek.

Werkt Jarre trouwens ook nog met zijn Fairlight? Ik weet dat vanaf Magnetic Fields hij daar steevast gebruik van maakte. Zowel om geluiden te creëren als ook voor de sequencing.

Die matrisequenser is vet!!! tering!

Back