midi tussen keyboard en synth

flupke

Nieuwkomer
joeps,

mssch is deze vraag al ooit gesteld op dit forum, maar ik vind het nie direct terug (ik ben dan ook maar een domme belg hé)

Ik heb een paar dagen geleden een Roland RS-9 gekocht (2dehands) en dat ding doet het prima. Ik heb thuis ook nog een keyboard van yamaha staan (PSR-290). Nu had ik in de handleiding van de RS-9 gelezen dat je de RS-9 met een midi-controller kon verbinden.

Ik ging er vanuit dat ik dan mijn yamahakeyboard via midi kon verbinden en dus de klanken van de RS-9 kon oproepen als ik op mijn yamah-keyboard speel (en dat ik ook nog op mijn RS-9 kon spelen met een andere klank dat op mijn keyboard (kunde nog volgen?).

Bon, ik heb die verbinding gemaakt (keyboard OUT, RS-9 IN) en ik kan met het klavier van de yamaha de klank bespelen die op dat moment aanstaat op de RS-9, maar ik kan geen klanken van de RS-9 oproepen vanuit de PSR-290 en zeker geen twee verschillende klanken tegelijkertijd produceren (1 klank per klavier).

Dus, wie kan mij hierbij helpen, of is het gewoonweg niet mogelijk wat ik wil bereiken? Ik ben een complete midi-leek, dus begin mij hier niet uit te lachen als ik domme dinges gezegd heb (allé ge moogt altijd een binnepretje hebben natuurlijk)

Enfin, alvast bedankt om dit berichtje ne keer door te lezen.

U kunt een kleine belg een groot plezier doen ;)

Philippe

Origineel geplaatst door Sjaak
Het klopt dat je geen geluid uit de RS-9 krijgt als je op de PSR speelt omdat je daarvoor een tweede midi kabel nodig hebt. Midi signalen gaan altijd van midi-out naar midi-in. Dus tweede kabeltje aansluiten van de PSR naar de RS-9 et voila :)

Volgens mij gaat deze stelling niet helemaal op. Als je de out van een keyboard met de in van een module verbind moet je door op het keyboard te spelen gewoon geluid kunnen horen van de module. Wat dan wel belangrijk is, is dat de midi kanalen in de 2 apparaten op elkaar zijn afgestemd. En dat is volgens mij hier het probleem, niet het ontbreken van het 2e kabeltje.

mmm lukt nog nie

mmm lukt nog nie

joeps,

den belg is er weer (den domme heb ik eraf gelaten uit respect voor mijn landgenootjes), alvast bedankt voor de reacties!

ik heb een verbinding gelegd met een tweede midi-kabeltje, maar tis nog nie veranderd, dus ik denk idd dat het aan de instellingen zal liggen. Nu ligt de volgende vraag voor de hand: hoe doe ik dat? In de RS-9 kan ik wel wat wijzigingen aanbrengen, maar de PSR-290 is daar precies nie zo soepel in.

Als iemand mij kan helpen...

Flup

Die opmerking over het 2e midi kabeltje was dus niet juist, ik had de vraag verkeerd begrepen. Volgens mij wil je het volgende:

- PSR klavier gebruiken en de RS-9 aansturen via midi
- Op RS-9 tegelijktijd een ander geluid spelen

Klopt dat? Zo ja,dat moet je de RS-9 in performance mode zetten. Zo kun je over 2 midi kanalen geluiden aansturen.

Bv:
- kanaal 1: PSR->RS-9 => piano
- kanaal 2: RS-9 -> RS-9 => strings

Let op dat je je midi send receive kanalen goed zet. Zie RS-9 handleiding voor hoe je een performance moet instellen.

ahaaaaaaaa

ahaaaaaaaa

joeps,

ikke weer

ik kan al verschillende geluiden uit de twee klavieren krijgen (en ja zelfs tegelijkertijd). Met de PSR-290 kan ik "PART 1" bespelen van elke bank, met de RS-9 kan ik alle PARTS bespelen. Dus in feite is mijn probleem opgelost. Het enige wat ik mij nog afvraag is of het mogelijk is om echt vanuit de PSR-290 de klank zelf (van de RS-9) op te roepen zodat ik niet alles op de RS-9 moet regelen.

Als ge het antwoord nie direct weet, moet ge u niet doodzoeken, ge hebt mij al geweldig geholpen!

Bedankt aan alleman die gereageerd heeft,

Flup (uw belg in kwade dagen) :-)

Re: ahaaaaaaaa

Re: ahaaaaaaaa

Origineel geplaatst door flupke
Het enige wat ik mij nog afvraag is of het mogelijk is om echt vanuit de PSR-290 de klank zelf (van de RS-9) op te roepen zodat ik niet alles op de RS-9 moet regelen.

Dat kan m.b.v. program changes indien de PSR deze verstuurd. Zie eerdere links voor informatie.

midi

midi

Hallo flupke,

het is niet zo envoudig om goede cominicatie, via midi interface, te creeren.
Ten eerste is het van belang dat je de apparaten induvidueel goed kent in het gebruik van midi inteface.
Dit staat in de beschrijvingen vermeld van de des betreffende instrumenten.
Het is niet handig om direct met twee middi kabels te gaan werken, daar het nogwel voor kan komen (mijn ervaring) dat de klank(en) van een instrument gaan rondzingen (blijft hangen).
In principe moet er vanuit de keyboard waarop je speelt, de global of presets voorprogrammeerd worden, ook ten bate voor de klanken van de aangesloten instrument(en).
Standaard wordt via, program change, een nummer verstuurd uit de keybord waaropje speelt. Dit nummer wordt door de aangesloten instrument ook gezien als een global of preset nummer, waardoor hij een instelling aanneemt die bij dat nummer hoort.
Dus je moet ook je ontvangende instrument voor programmeren zoals je het hebben wilt.

Klaas.

Back