Cubase & Korg Karma opname

KarmaWare

Nieuwkomer
Beste mensen,

Ik ben een echte beginner en gebruik Cubase SX 2.0 en een Korg Karma. Bij het opnemen van meerdere kanalen loop ik
al snel vast. Ik zet de Karma in PROG mode, laat Cubase opnemen, stel het juiste geluid in en speel
wat noten. Simpel, data wordt opgenomen door Cubase. Deze data terugspelen gaat ook goed.
Nu maak ik een 2e track aan in Cubase en wil op deze track met een ander instrument iets opnemen terwijl
de 1e track afspeelt.
Zowel de handleiding van Cubase als de KArma zwijgen in alle talen over het gebruik van een externe sequencer.
Wie kan mij helpen aan wat basics wat betreft de juiste instellingen
Ik kan bijv. nergens vinden in welke mode de KArma moet staan bij het opnemen/afspelen van de tracks.
In PROG wordt alleen de 1e track afgespeeld en kan ik met de 2e track niets opnemen. In de SEQ mode kan ik niet
het instrument kiezen dat ik wil.
Ook op karma-lab.com kom ik niet veel verder.
Please, wie helpt me aan wat basic informatie zodat ik meerdere tracks kan opnemen.

Hm ... ik ken de Karma niet, maar moet je er niet voor zorgen dat ie in z'n multimbrale mode komt te staan (dikwijls MULTI genoemd)? Anders werk je inderdaad steeds met hetzelfde geluid en ontvangt ie midi op z'n basiskanaal. In multimode kan je per part (meestal tot 16) een apart midikanaal toe en kan je op die manier meerdere verschillende geluiden over meerdere midikanalen verdelen.

Ik weet niet of dit je probleem is, hoor ... maar je kan het eens checken.

Succes :okdan:

:doei:

Het vreemde is dat als ik de talloze midi bestanden van internet afspeel met Cubase ze allemaal
perfect klinken met alle bijbehorende instrumenten. Dus het multitembrale werkt.

Als je een nieuw kanaal wil opnemen, verander je dan ook op de Karma het uitzendend kanaal? Stel ... je wil je tweede spoor in Cubase opnemen en je hebt Midikanaal 2 aan dat spoor toegewezen ... stel je dan ook het MIDI sendkanaal op je Karma op 2 in?

Anders zou ik het ook niet zo direct weten ;)

:doei:

Héé Karmaware,

Om meerdere tracks op te nemen in cubase met de karma, zou je eerst een midikanaal in kunnen spelen om die vervolgens om te zetten naar audio. Daarna kun je weer een volgende track inspelen. Je hebt hiervoor wel een midi/audio interface nodig!
De instellingen van de karma hoeven (volgens mij) niet veranderd te worden, wel de midikanalen (channel en port) in cubase.

Gr. Oswald

nee, dat hoeft niet.

in prog mode speel je slechts met 1 geluid, je moet in combi werken, hierin kun je 16 progs op aparte midikanalen toewijzen. Je mist dan alleen wel de fx sectie per geluid geloof ik.

Om af te spelen werkt de combi mode niet. Het afspelen ben ik achter werkt alleen goed in S.Play mode.
Ik krijg dan de juiste instrumenten.
Ik krijg het wel voor elkaar om 1 kanaal op te nemen met een bepaald instrument. Maar dan moet kanaal 1 afgespeeld
worden en wil ik op de synth met het juiste instrument kanaal 2 inspelen. Het is me nog steeds niet duidelijk
in welke mode dit moet.
Van het weekend ook gezocht naar goede boeken hierover maar het valt niet mee.
Bedankt voor de reacties zover.

Hallo KarmaWare,

Heb je local on/off al gevonden?
Zet je synth op local off. Dan klinkt wat je inspeelt op je synth zelf niet (dubbel) mee bij het afspelen van de al opgenomen tracks.
Speel je eerste track in in Cubase (Cubase MIDI out naar Karma, MIDI kanaal 1) in een MIDI spoor
Speel de tweede track in in Cubae (Cubase MIDI out naar Karma, MIDI kanaal 2) in het volgende MIDI spoor
Je kunt trouwens in Cubase vanuit je Korg alles inspelen op kanaal 1, ook als je het opneemt op welk van de andere kanalen in Cubase dan ook.

Je programma (geluid/instrument) nummer kun je in Cubase mee opnemen door hem in te geven via de Karma of rechtstreeks in Cubase door middel van het invoegen van een program change. Voor het wisselen van banken moet je wel eerst een bank select kiezen (cc00)
Je Korg moet in Combination mode staan.

Wil je meer weten over het werken met Cubase en (Korg) synths? Bezoek dan mijn website.

Veel succes met het Multitrack opnemen en met je Korg.

Origineel geplaatst door KarmaWare
Om af te spelen werkt de combi mode niet. Het afspelen ben ik achter werkt alleen goed in S.Play mode.
Ik krijg dan de juiste instrumenten.
Ik krijg het wel voor elkaar om 1 kanaal op te nemen met een bepaald instrument. Maar dan moet kanaal 1 afgespeeld
worden en wil ik op de synth met het juiste instrument kanaal 2 inspelen. Het is me nog steeds niet duidelijk
in welke mode dit moet.
Van het weekend ook gezocht naar goede boeken hierover maar het valt niet mee.
Bedankt voor de reacties zover.

ik heb het net getest, hier werkt het prima. zowel in combi als in seq mode.

het simpelste om het aan de praat te krijgen is om het als volgt in te stellen:

- zet de karma in SEQ mode
- kies op de karma (via de cursor toetsen) de gewenste geluiden voor 1 en 2 (default staat ze ook naar midikanaal 1 en 2)
- maak in je sequencer (cubase of zo? ) 2 midi kanalen aan die wijzen naar de karma
- zet 1 midi kanaal op midikanaal 1
- zet de 2e midikanaal op midikanaal 2
- speel nu op beide midikanalen je pattern in
- als je nu afspeelt hoor je 2 verschillende sounds die hun eigen pattern afspelen.
- dit kun je voor maximaal 16 kanalen tegelijk doen in SEQ mode (in combi mode kan dit maximaal 8 keer)

en arnomusicman heeft gelijk, als je je karma als masterkeyboard gebruikt op deze manier moet je inderdaad je karma op local off zetten (hiermee schakel je je rechstreekse bediening uit van je karma en gebruik je de sequencer routing). dit doe je als volgt op een karma:

- druk op global
- druk op menu
- druk op F2 (midi) en daarna op F8 (open)
- ga met de cursor naar local control en draai aan het wiel naast je scherm totdat local control uitgevinked is
- druk daarna op SEQ

nu sta je weer in je multitimbrale mode, maar je locale keyboard is uitgeschakeld. Door het kiezen van het juiste midikanaal in je sequencer hoor je alleen dat geluid uit je karma komen.

zoek anders eens op multitimbraal en midi in google om wat basiskennis over midikanalen en het opzetten van multitimbrale synths op te doen.

succes!

Laatst gewijzigd:
Ik heb het nu voor elkaar om in de SEQ mode 2 kanalen op te nemen.
ALs ik de 2 opgenomen tracks afspeel werkt dit niet goed in SEq maar wel in S.PLAY. Maar dit zal wel kloppen.
Dus dan klopt het dat je opnames maakt in de SEQ mode (met local Off) en vervolgens afspeelt in S.PLAY met local on zodat ik mee kan spelen?
Ik hoop dat ik het zo goed zie.
Bedankt weer voor jullie uitleg

Back