waarmee stem je je instrumenten?

Voorbeeld, stel je hebt 2 zaagtanden die je extreem detuned.. op welke van de 2 golfvormen ga je stemmen?

In dat geval is op gehoor stemmen van de toon die hierdoor ontstaat toch het beste is.

Als je iets detuned, zeg je het al zelf. En bij synthesis is zuiver niet altijd mooi of (vaker als met instrumenten) noodzakelijk, ik denk dat ons geliefde vraagsteller ook doelde op manieren om dingen te stemmen binnen een studio omgeving.

"In dat geval is op gehoor stemmen van de toon die hierdoor ontstaat toch het beste is."

In dat geval luister ik gewoon naar de stemmen in mijn hoofd.

de autotune van de akai wekrt lekker, maar een signal generator op een spoortje 440hz doet ook wonderen.
vroeger stemde ik mijn gitaar altijd met de kiestoon van een telefoon:)

peterson virtual strobe tuner, nauwkeurig tot op 1/100 cent, kost 199$, diverse stemmingen mogelijk en ook goed als meetinstrument.
alternatief: korg ga15 kost ook ongeveer 15€, nauwkeurig op 1 cent. normale oudere gitaartuners zijn nauwkeurig tot op ca 3 cent en dat hoor je . bij voorkeur kies ik voor een (virtuele) vu-meter dan zie je de eventuele zwevingen beter en het beeld is stabieler omnaar te kijken.
het is zo handig en klinkt zo goed als iedereen gestemd is op hetzelfde , goede stemapperaat:kimono:

Back