[elektra] stroomvoorziening in oude huizen vs de studio

Origineel geplaatst door Roel
je kunt wel weer een geaarde stekkerdoos in een ongeaard systeem steken, alleen niet vergeten dat de rest daarna ongeaard is :)

Volgens mij bedoeld MadR of je ook een aardlus kan krijgen als je stopcontact ongeaard is maar je wel geaarde verdeelstekkerdozen gaat gebruiken.
Ondanks dat alles zoals je zegt ongeaard is kun je WEL ardlussen krijgen. De aarde van alle apparaten (als ze tenminste geaarde stekkers hebben) is met elkaar verbonden via de stekkerdoos en OOK nog eens via de audio kabels....
Ckeck deze link voor een uitgebreide uitleg...

Origineel geplaatst door radiance
Volgens mij bedoeld MadR of je ook een aardlus kan krijgen als je stopcontact ongeaard is maar je wel geaarde verdeelstekkerdozen gaat gebruiken.
Ondanks dat alles zoals je zegt ongeaard is kun je WEL ardlussen krijgen. De aarde van alle apparaten (als ze tenminste geaarde stekkers hebben) is met elkaar verbonden via de stekkerdoos en OOK nog eens via de audio kabels....

hehehehe .. het komt nog steeds niet helemaal over blijkt alweer !
al zitten we wel in de goede richting !

ik ga natuurlijk me stopcontact geaard maken .. dat lijkt me meer dan logisch
daar gaat dan me mixer op en via een ongeaarde stekkerdoos de rest ..

Maar mij vraag blijft, zoals radiance al aangeeft, wat gebeurt er als je meerdere geaarde dozen na een ongeaarde doos gebruikt ? en ja de meeste apparaten hebben bij mij een geaarde stekker !

ik zal iig dat rane verhaal tjekken ! txs !
maar blijft benieuwd of jullie me nu wel snappen

;)

Ik heb tegenwoordig een redelijk goeie stroomvoorziening, alles geaard en weinig last van spanningsverschillen. Nieuwbouwhuizen zijn écht geweldig! :D
In m'n vorige flatje had ik één geaarde groep en dat dus in de keuken. Minder handig. Nog erger waren de spannings pieken- en dalen, volgens mij veroorzaakt door de lift (!) van de flat. Ik zag letterlijk alle lampen dimmen en flikkeren, een paar keer per avond. Omdat dit volgens mij ook niet goed kan zijn voor je geluid ben ik me toenmalig eens gaan verdiepen in UPS'en.

Zover ik het weet bestaan er 2 verschillende hoofdtypen UPS:
1) het type met een accu die 'bijspringt' op het moment dat de stroomvoorziening wegvalt, dus tijdens 'normaal' gebruik heb je gewoon de netspanning
2) het type met een accu die continue wordt opgeladen vanaf de netspanning, die 'verse stroom' synthetiseert uit de accu. Kortom: je zou dan nooit last hebben van pieken en dalen die wel optreden bij type 1 - daar val je immers pas terug op de accu zodra de spanning echt uitvalt.

de UPS'en van type 2 zijn aanzienlijk duurder, maar OK - daar viel mee te leven. Ik kwam er echter na het doen van wat research al snel achter dat de 'gesynthesiseerde spanning' (of hoe noem je dat...) niet altijd ideaal schijnt uit te pakken. In plaats van een vloeiende sinus (zoals normale netspanning) schijn je namelijk bij de alles-behalve-allerduurste UPS'en een soort blokgolf spanning te krijgen, waarvan sommige apparaten onverhoopt gaan trippen of juist slechter klinken.
Het lijkt me niet zo de bedoeling dat als je juist 'schone stroom' wil gaan opwekken dat je juist overschakelt op 'vervuilde stroom'. Van de regen in de drup!

Of dit bovenstaande verhaal nou waar is, of inmiddels ingehaald door de techniek, dat weet ik niet.
Iemand die er iets verstandigs over kan roepen?

Origineel geplaatst door MadR
Maar mij vraag blijft, zoals radiance al aangeeft, wat gebeurt er als je meerdere geaarde dozen na een ongeaarde doos gebruikt ? en ja de meeste apparaten hebben bij mij een geaarde stekker !

... in dat geval is je apparatuur niet geaard, want er is dus geen doorlopend contact tussen de aardelijn van je apparaten en de aarde zelf. De wat duurdere stekkerblokken hebben zelfs een LEDje om te verklikken of de aardelijn eigenlijk wel op de aarde uitkomt. Zo niet, dan heb je dus niets aan je geaarde stekkerblokken.
Zover ik begrepen heb dumpen veel netfilters alle rommel (pieken etc.) op de aardelijn. Simplistisch gezegd: geen aarde, dan kan de rommel niet weg, dus ben je niet beschermd.

Origineel geplaatst door Hanz
... in dat geval is je apparatuur niet geaard, want er is dus geen doorlopend contact tussen de aardelijn van je apparaten en de aarde zelf. De wat duurdere stekkerblokken hebben zelfs een LEDje om te verklikken of de aardelijn eigenlijk wel op de aarde uitkomt. Zo niet, dan heb je dus niets aan je geaarde stekkerblokken.
Zover ik begrepen heb dumpen veel netfilters alle rommel (pieken etc.) op de aardelijn. Simplistisch gezegd: geen aarde, dan kan de rommel niet weg, dus ben je niet beschermd.

maar de vraag is of het kwaad kan ?
want alle apparatuur behalve de mixer staat wel in contact met elkaar dmv de geaarde dozen .. zoals radiance al aangeeft

kan me zo voorstellen dat je zoveel mogelijk aardekoppeling wil vermijden
en ja ook al als je achter een ongeaard blok zit ...

mocht dus dat ene ongeaarde blok genoeg zijn ... dan hoef ik niet al mijn geaarde blokken te vervangen
en daar gaat het me om !

En ik ga ook maar eens op zoek naar zo'n stekker doos waar je kan checken of er aarde is
lijkt me zeer nuttig in mijn geval !

txs

Origineel geplaatst door MadR
maar de vraag is of het kwaad kan ?

Tja, wat is kwaad. Er zijn een aantal redenen om apparatuur te aarden, de vraag is of je *wil* aarden.
Maar: als het antwoord *ja* is, dan moet je dus de hele keten van stekkerblokken van voor tot achter geaard hebben.
Als het antwoord *nee* is, dan maakt het helemaal niet uit, maar dan snap ik niet waarom je geaarde stekkerblokken gebruikt achter een ongeaard stekkerblok.

kan me zo voorstellen dat je zoveel mogelijk aardekoppeling wil vermijden

Waarom? De ideale situatie is alles koppelen aan *dezelfde* aarde.
Aardlussen ontstaan als er *meerdere* 'aardes' worden gebruikt met een verschil in potentiaal (of hoe heet dat).
Bijv. de aarde van de TV/Radio-kabel en de aarde van de stroomvoorziening.

mocht dus dat ene ongeaarde blok genoeg zijn ... dan hoef ik niet al mijn geaarde blokken te vervangen
en daar gaat het me om !

Als je inderdaad bewust NIET wilt aarden, dan is het onderbreken van de keten op één punt genoeg.

En ik ga ook maar eens op zoek naar zo'n stekker doos waar je kan checken of er aarde is lijkt me zeer nuttig in mijn geval!

Veel van die 'computerdozen' in de iets hogere prijsklasse (bijv. de APC SurgeArrest dozen) hebben zo'n indicator.
Zie bijv. http://www.apc.com/tours/surgearrestperformance/index.cfm?ctrycode=ww

"Site wiring fault indicator In order to work properly, surge suppressors require a correctly wired and grounded outlet. APC surge protectors identify dangerous wiring problems before you plug in your equipment."

Re: [elektra] stroomvoorziening in oude huizen vs de studio

Origineel geplaatst door Roel
vraagje!

zit in een nieuw huis, ouder pand met (iets minder dan op vorige lokatie maar toch beetje) gebrekkige stroomvoorziening.
dus zit lichtlijk met de stroomvoorziening van mijn studio in mijn maag.

ik heb 3 groepen tot mijn beschikking.
1: elektrische kookplaat
2: wasmachine en droger
3: alle rest(*)

heb gelukkig een geaard stopcontact gevonden, maar dan nog zit er dus een heeleboel op 1 groep!

dus: mocht ik met deze situatie blijven zitten, hoe voorkom ik dat de studiospullen last krijgen van alle andere aan- en uitspringende apparaten?
is dit een oplossing?

*
rest =
- alle ongeaarde stopcontacten (televisie/stereoapparatuur/huiskamerpc/etc)
- alle geaarde stopcontacten (koelkast/magnetron/afzuigkap/etc)
- halogeenspotjes + dimmer in 3 ruimtes
- cvketel
- studio met pc/synths/monitors

Heb zelf een groep erbij laten plaatsen voor de studio ..
dat is toch ook mogelijk..

Attachments

• groep.jpg
    groep.jpg
    92,6 KB · Bekeken: 156
Re: Re: [elektra] stroomvoorziening in oude huizen vs de studio

Re: Re: [elektra] stroomvoorziening in oude huizen vs de studio

Origineel geplaatst door Digimod
Heb zelf een groep erbij laten plaatsen voor de studio ..
dat is toch ook mogelijk..

Dat klinkt als een dure oplossing... Wat kost dat nou ongeveer? dus incl. het trekken van de geaarde kabels etc.?
(ja, ik snap dat het afhankelijk is van de afstand, maar een indicatie uit de praktijk zou leuk zijn!)

(kan me eigenlijk voorstellen dat je zoiets niet laat doen in een huurhuis waar je korter dan 3 jaar ofzo blijft wonen!)

Re: Re: Re: [elektra] stroomvoorziening in oude huizen vs de studio

Re: Re: Re: [elektra] stroomvoorziening in oude huizen vs de studio

Dat klinkt als een dure oplossing... Wat kost dat nou ongeveer? dus incl. het trekken van de geaarde kabels etc.?
(ja, ik snap dat het afhankelijk is van de afstand, maar een indicatie uit de praktijk zou leuk zijn!)

(kan me eigenlijk voorstellen dat je zoiets niet laat doen in een huurhuis waar je korter dan 3 jaar ofzo blijft wonen!)

heeft een familielid gedaan , voor het materiaal ca 85 euro en een :biertje:

Huur je een huis dan kun je dit ook via de woningbouw laten doen.

de kosten geen idee..

Tja, wat is kwaad. Er zijn een aantal redenen om apparatuur te aarden, de vraag is of je *wil* aarden.
Maar: als het antwoord *ja* is, dan moet je dus de hele keten van stekkerblokken van voor tot achter geaard hebben.
Als het antwoord *nee* is, dan maakt het helemaal niet uit, maar dan snap ik niet waarom je geaarde stekkerblokken gebruikt achter een ongeaard stekkerblok.

Waarom? De ideale situatie is alles koppelen aan *dezelfde* aarde.
Aardlussen ontstaan als er *meerdere* 'aardes' worden gebruikt met een verschil in potentiaal (of hoe heet dat).
Bijv. de aarde van de TV/Radio-kabel en de aarde van de stroomvoorziening.

Als je inderdaad bewust NIET wilt aarden, dan is het onderbreken van de keten op één punt genoeg.

Veel van die 'computerdozen' in de iets hogere prijsklasse (bijv. de APC SurgeArrest dozen) hebben zo'n indicator.
Zie bijv. http://www.apc.com/tours/surgearrestperformance/index.cfm?ctrycode=ww

"Site wiring fault indicator In order to work properly, surge suppressors require a correctly wired and grounded outlet. APC surge protectors identify dangerous wiring problems before you plug in your equipment."

txs ... en ja ik wil die methode van een ander lid hier proberen
dus mixer alleen aarden en de rest niet ..

vandaag is de dag om me studio aan te pakken !

Origineel geplaatst door radiance

juist ! ik snap het nu helemaal .. me 19 inch gear word dan via het 19" rack en via de aarde gekoppelt
dat gaat problemen opleveren .. er mag maar 1 koppeling zijn !

wat jammer dat ik nooit die NOB transformator sloffente pakken heb gekregen ( als iemand ze nog te koop weet .. let me know !!!!!! )

wat het mooiste is dus zo'n scheidingstrafo ..
die zorgt voor een nieuwe schone aarde en is geen enkele vervuiling
echter je moet wel het sterprinicipe toepassen .. want ECHT groundloop vrij bestaat niet !

het is namelijk zo dat als je groundloop onderhevige apparaat hebt ... zoals ik .. met me tascam m3500
dat een scheidingstrafo voor veel ruimte zorgt .. aardlussen onstaan namelijk erg snel als de aarde niet schoon is .. die vervuiling trekt elkaar aan zeg maar ..
Als je dus de aarde schoon aanlevert is geen vieze aarde die kan overspringen ..

maar omdat ik veel ongebalanceerde inputs en loops op me tascam aansluit ga ik wel voor het steraarde prinicpe in me mixer en me gear .. dat wordt dus humfrees kopen of zelf iets maken en zorgen dat alle apparaten maar met 1 aarde verbonden wordt ..

dus of via de aarde van de stekker dan wel via de mixer ( de tascam heeft een aarde aansluiting op zijn PSU .. die zal er neit voor niks zitten denk ik dan ! )

En ohja ik heb al van meerdere audiofielen stukken op het net gelezen dat een scheidingsfilter zo goed als altijd voor beter geluid, gedefineerder, beter gebanceerd etc zorgt .. vooral in de wat oudere huizen !

nou ja jullie horen het nog wel .. ik hoop wel snel ! ;)

de UPS'en van type 2 zijn aanzienlijk duurder, maar OK - daar viel mee te leven. Ik kwam er echter na het doen van wat research al snel achter dat de 'gesynthesiseerde spanning' (of hoe noem je dat...) niet altijd ideaal schijnt uit te pakken. In plaats van een vloeiende sinus (zoals normale netspanning) schijn je namelijk bij de alles-behalve-allerduurste UPS'en een soort blokgolf spanning te krijgen, waarvan sommige apparaten onverhoopt gaan trippen of juist slechter klinken.
Het lijkt me niet zo de bedoeling dat als je juist 'schone stroom' wil gaan opwekken dat je juist overschakelt op 'vervuilde stroom'. Van de regen in de drup!

Of dit bovenstaande verhaal nou waar is, of inmiddels ingehaald door de techniek, dat weet ik niet.
Iemand die er iets verstandigs over kan roepen?

Yep klopt wat je zegt, er zijn UPS die een soort blokgolf geven, een trapezium vorm wordt dit genoemd, stel je een vlakke nullijn voor met afgewisseld een positiefe en negatiefe puls voor, dat is een trapezium, de pulsbreedte kun je regelen, uiteindelijk tot een volle blok, en met die pulsbreedte bepaal je de effectieve uitgangsspanning, zo wordt dat ook in zo'n UPS gedaan.
De reden dat ze zo worden gemaakt is omdat ze dan goedkoper te bouwen zijn en meer rendement leveren, om een mooie sinus te maken gaat er meer energie verloren.
Zo'n ding is leuk voor bv een ijskast ofzo, maar voor muziek instrumenten is het nix, meestal wordt er een mooie zoemtoon gegenereerd omdat de voeding in je instrument niet die trapezium vorm kan afvlakken, op TV bv zie je vaak lijnen over het beeld lopen, het kan zelfs voorkomen dat ze kapot gaan.
Maar ik denk niet dat er nog veel van dit soort UPSen bestaan, tegenwoordig kunnen ze die sinus uitgang ook goedkoop en efficient bouwen, maar let er iig wel op.

als je het helemaal goed wil doen .. vergeet die ups dan .. misschien de duurdere
maar ik weet niet of er echt een scheidingstrafo inzit .. en dat wil je !

hier de beste oplossingen die ik kon vinden

http://www.isoteksystems.com/prods.asp

http://www.furmansound.com/products/international/products/int_pro/it-1220j_it-1230.php?req=bpc

http://www.kempelektroniks.nl/index.php?item=22

dit zijn de units .. speciaal voor audio !

ik wil kijken of ik een scheidingstrafo van een boot kant gebruiken
ik heb ook nog een DYI beschrijving mocht iemand zelf aan de slag willen !

10 to 15 db mindere noisefloor ! wie wil dat nou niet ?

:D

Hallo,

Ik was op zoek naar een oplossing voor een vergelijkbaar probleem en kwam bij dit topic uit.

In mijn zeer oude huurwoning heb ik een simpel homestudiootje gemaakt. Ik werk met PC en een firewire audio interface. De stopcontacten in de studio zijn niet geaard. Ik heb daarom een verlengkabel getrokken vanuit het geaarde stopcontact in de gang. Op deze stekkerdoos zit de PC, de monitor, de receiver die ik gebruik voor de passieve speakers (ik gebruik dus geen actieve speakers om te mixen) en de audio interface.

Nou heb ik er geen idee van of het tegenwoordig in huizen verplicht is geaarde stopcontacten te hebben of niet. Is de woningstichting hier niet verantwoordelijk voor???

Nou moest ik onlangs op zolder drums opnemen. De hele zooi naar zolder gesleept, daar een stekkerdoos in het stopcontact geprikt (wel geaard stopcontact!) en alles aangesloten. Toen ik de audio interface in de stekkerdoos prikte kwam er een blauwe vonk. Het stopcontact heeft dit wel vaker, de stekkerdoos dus nu ook. Resultaat: schade aan mijn audio interface.

Een elektricien van de woningstichting heeft het stopcontact nagekeken maar niks geks gevonden.

Wat is een aanrader? Gewoon ook voor de zolder het stopcontact van de gang gebruiken? En een stekkerdoos met aan/uit knop nemen? Wel of niet een spanningsfilter oid gebruiken?

Ik ben niet van plan in een huurhuis aan het electriciteitsnet gaan zitten klooien waar ik helemaal geen verstand van heb...

EDIT: Nog iets. De stekker van de audio interface is niet geaard. Maakt het dan iets uit of ie wel of niet in een geaard stopcontact zit?

Nou heb ik er geen idee van of het tegenwoordig in huizen verplicht is geaarde stopcontacten te hebben of niet. Is de woningstichting hier niet verantwoordelijk voor???

Alle NIEUWE situaties moeten met randaarde aangelegd worden. Bestaande situaties hoeven niet gewijzigd te worden (anders zou je meteen je elektrische installatie kunnen gaan wijzigen als de regelgeving verandert).

EDIT: Nog iets. De stekker van de audio interface is niet geaard. Maakt het dan iets uit of ie wel of niet in een geaard stopcontact zit?

Ongeaarde stekkers kun je probleemloos in zowel een geaard als ongeaard stopcontact gebruiken.

De rest moet ik nog even over denken.

Ik heb een huis gekocht met 2 groepen. Gewoon via marktplaats een nieuwe voorbedrade meterkast gekocht met 5 groepen erin en oude vervangen. Super simpel. Het verzegelde gedeelte hoef je niet aan te komen. Alle pvc buizen met electra draden opnieuw aangelegd. 1 aparte groep voor de muziekamer (incl de lamp).

1 het beste is om alles ( stervormig, zo andere topics hierover) te aarden, alleen als er dan aardlussen ontstaan kun je ervoor kiezen om minder of slechts op 1 punt te aarden. 22ovolt via een audiokabeltje lijkt me ook niet echt gezond.
2 trek een goede verlengkabel met goede aarde vanuit de meterkast.
3 gebruik die groep waar niet alle zware gebruikers aanhangen en /of apperaten die spontaan aan en uitslaan zoals ijskasten . tevens beter geen spullen met trafootjes ( bv led verlichting/ tl verlichting ) op de groep waar ook je audio op zit.
4 ik heb nog een ups ( 400watt) tekoop, waar ik niets meer mee doe. gekocht destijds ivm een storing die echter aan een defecte versterker bleek te liggen en niet aan m'n netspanning. als je wilt kan je die wel overnemen alvorens ik hem hier op marktplaats/ tekoop zet.

De truuk voor aarde problemen is alleen de aarde via de stekkerdozen te laten lopen en dus van alle signalen naar je mixer de aarde er af te halen. Dit is het veiligste wat er is. Niet geaarde stekkendozen kunnen levensgevaarlijke stroomstoten geven als je je apparatuur aanraakt.

Ik zag net bij de Blokker in het schap een geaarde stekkerdoos met aan/uit-knop en spanningsfilter liggen. Is dat wat om mijn audio interface in de toekomst te beschermen tegen pieken :confused:

En is het OK om daar zelf gewoon een langere kabel aan te maken? Dan kan ik gewoon het geaarde stopcontact in de gang blijven gebruiken...

Back