Van WAV naar Akai CD-Rom

pjeut

Ouwe rot
Ik weet, het ik weet het, d'r zijn wel honderd threads over dit onderwerp...

...en allemaal gaan ze fullspeed voorbij aan wat ik weten wil...

..en dat is het volgende: wat zijn ruwweg de stappen en benodigdheden om van WAV-files op m'n PC Akai CD-Roms te maken die ik in m'n S-2000 kan inlezen. En, oh ja, ook graag even vermelden wanneer iets SCSI moet zijn of dat het ook gewoon met gewone (heet dat IDE?) PC-drives en writers kan.
Als het basisverhaal mij ongeveer duidelijk is dan kan ik daarna de vakjes in kleuren met de diverse threads die er al geweest zijn, ook dan hoop ik dat al die afkortingen zin beginnen te krijgen.

Ik zou d'r zeer blij mee zijn, en...ik denk dat stiekem een hele boel andere forumleden dat ook zullen zijn.

Groet,
Pjeut.

Wat werkt voor mij:

1. Op de harddisk een Akai diskimage maken met Chickensys Translator. Ik denk dat dat ook kan met Translator Free, maar pin me daar niet op vast. Ik heb zelf een officiele versie.

2. Binnen Translator bestanden drag'en en drop'en in die diskimage.

3. Diskimage 1-op-1 branden op CD (in mijn geval met een ordinaire IDE DVD+RW brander). Het schijnt dat sommige mensen daar nog geen geschikt Windows-programma voor gevonden hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen brandprogramma is dat gewoon bytes 1-op-1 kopieert van een file naar een cd. Ik brand ze zelf met cdrecord op Linux.

Origineel geplaatst door etaoin
Wat werkt voor mij:

1. Op de harddisk een Akai diskimage maken met Chickensys Translator. Ik denk dat dat ook kan met Translator Free, maar pin me daar niet op vast. Ik heb zelf een officiele versie.

2. Binnen Translator bestanden drag'en en drop'en in die diskimage.

3. Diskimage 1-op-1 branden op CD (in mijn geval met een ordinaire IDE DVD+RW brander). Het schijnt dat sommige mensen daar nog geen geschikt Windows-programma voor gevonden hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen brandprogramma is dat gewoon bytes 1-op-1 kopieert van een file naar een cd. Ik brand ze zelf met cdrecord op Linux.

met translator free kan je maar 1 sample per image branden, heb je dus niks aan. Zijn er ook gratis translator alternatieven?

Dit heb ik ooit eens gevonden op het web. Misschien heb je'r iets aan... als ik het goed begrijp vertrek je hier niet van Wav's op je PC maar van een reeds Akai-geformatteerde HD of Zipdrive.

Goh, joh...toch?

Goh, joh...toch?

Origineel geplaatst door Vlex
met translator free kan je maar 1 sample per image branden, heb je dus niks aan. Zijn er ook gratis translator alternatieven?

En waarom ben ik dan toch niet verbaasd dit van je te horen...?

Het verbaasd me dat ik toch voornamelijk wat..eh..beschroomde reacties lees. Komt dat omdat sample-CD-Roms schrijven bijna niet meer gebeurd omdat iedereen met software-samplers werkt?
Maar hoe zat dat dan pak 'em beet vijf jaar geleden, toen er nog geen geavanceerde plugins waren, laat staan een beetje hardvochtige computer voor een redelijke prijs? Toen vierden de Akai S-serie hardware samplers toch hoogtijdagen. Hoe werden samples toen geladen?

Pjeut.

Probleem is dat toen scsi veel gebruikelijker was. Aan een ouwe Mac hang je gewoon direct je Akai scsi harddisk en maakt je een 1-op-1 scsi-copy naar een scsi brander. Tenslotte was de maximale diskgrootte van de Akai minder dan de ruimte die je op een cd had. Een Akai cd maken was dus een eitje.
Het probleem is dat dat soort simpele oplossingen niet meer werkt op nieuwere hardware.

Overigens heeft niet de hele S-serie dat probleem. Mijn S6000 leest bijvoorbeeld gewoon 'normale' cd's, die je met ieder programma op iedere brander maken kan.

Hoe duur is...

Hoe duur is...

Origineel geplaatst door etaoin
Wat werkt voor mij:

...translator eigenlijk? En er schijnen ook beperkte versies te zijn, die alleen op converteren naar één type hardware sampler zijn toegerust. Hoeveel kost dat dan? Iemand ervaring met gekochte Translators?

Pjeut.

Re: Hoe duur is...

Re: Hoe duur is...

Iemand ervaring met gekochte Translators?

Ik dus, zoals in mijn eerste post staat :D

Ik heb geloof ik $79 betaald voor mijn Akai-only versie, maar ik kan het helaas niemand aanraden. Reden: ik heb 'm gekocht in oktober 2003 en ze hebben nog steeds de cd niet verzonden! Gelukkig kun je 'm als je 'm koopt ook direct downloaden, maar de levering is echt bizar slecht. Ze geven als reden dat ze nog steeds geen nieuwe run cd's hebben laten persen, maar dat is natuurlijk belachelijk.

Support op bugs is redelijk goed, maar ik ben sinds mijn order verhuisd en heb een nieuw e-mailadres en ik kan nog steeds alleen maar de updates ophalen met mijn oude e-mailadres. Elke poging tot wijzigen van mijn (e-mail-)adres wordt genegeerd. Of die cd dus ooit op het juiste adres gaat aankomen is hoogst twijfelachtig.

Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijzeggen dat ik ook Millennium bij ze vandaan had, en die had ik vrij snel in huis.

Ander probleem waar ik in mijn S2000-tijd regelmatig tegenaan liep was dat de 'translation' naar S2000 vrij brak was. Ik kon sneller de WAVjes gewoon via SCSI overzetten en de program's zelf opnieuw maken ipv het Translator laten doen en alle fouten gaan verbeteren. Nu ik een S6000 heb gebruik ik het programma eigenlijk nauwelijks meer.

Re: Goh, joh...toch?

Re: Goh, joh...toch?

Origineel geplaatst door pjeut

Maar hoe zat dat dan pak 'em beet vijf jaar geleden, toen er nog geen geavanceerde plugins waren, laat staan een beetje hardvochtige computer voor een redelijke prijs? Toen vierden de Akai S-serie hardware samplers toch hoogtijdagen. Hoe werden samples toen geladen?

Pjeut.

wat dacht je van midi sample dump ? Is niet echt snel maar het werkt prima. met m'n S3200XL in ieder geval wel.

Re: Re: Goh, joh...toch?

Origineel geplaatst door RpW
wat dacht je van midi sample dump ? Is niet echt snel maar het werkt prima. met m'n S3200XL in ieder geval wel.

Tja, da's misschien wel het beste.
Vervolgvraag; hoe lang kan een MIDI-kabel maximaal zijn? Er zit wel een metertje of drie tussen m'n S-2000 en m'n computer.
En kun je MIDI-kabel zelf maken? Hoeveel-aderig is dat, en hoe liggen de verbindingen? Ik neem aan gewoon een standaard DIN-stekkier aan beide kanten (oei, als die nog maar te krijgen zijn).

Groet,
Pjeut.

Re: Re: Re: Goh, joh...toch?

Vervolgvraag; hoe lang kan een MIDI-kabel maximaal zijn? Er zit wel een metertje of drie tussen m'n S-2000 en m'n computer.
En kun je MIDI-kabel zelf maken? Hoeveel-aderig is dat, en hoe liggen de verbindingen? Ik neem aan gewoon een standaard DIN-stekkier aan beide kanten (oei, als die nog maar te krijgen zijn).

Ik dacht een metertje of 15 maximaal, voor gegarandeerde werking. Langste wat ik heb liggen is 5 meter en dat werkt probleemloos.

DIN-stekkers zijn nog vrijwel overal te koop, met name ook omdat ze voor MIDI gebruikt worden denk ik. De kabel is 2-aderig met afscherming, met de afscherming op pin 2 en signaal op pinnen 4 en 5. De verbinding is 1-op-1, dus pin 4 op de ene naar pin 4 op de andere, etc.

Tja, da's misschien wel het beste.

Groet,
Pjeut.

waarom zou je samples overzetten niet gewoon met scsi doen? dus gewoon naar sampler laden en dan met de sampler opslaan op je HD, ZIP, Diskette, etc. Bij mij was t echt heel lang klooien, maar zeker de moeite waard kwa snelheid.

Re: Re: Re: Re: Goh, joh...toch?

Re: Re: Re: Re: Goh, joh...toch?

Origineel geplaatst door Vlex
waarom zou je samples overzetten niet gewoon met scsi doen? dus gewoon naar sampler laden en dan met de sampler opslaan op je HD, ZIP, Diskette, etc. Bij mij was t echt heel lang klooien, maar zeker de moeite waard kwa snelheid.

Omdat ik dan een SCSI-kabel van 5 meter nodig heb....

CD-tje gaat vandaag op de post.

Re: Re: Re: Re: Re: Goh, joh...toch?

Re: Re: Re: Re: Re: Goh, joh...toch?

Omdat ik dan een SCSI-kabel van 5 meter nodig heb....

Oei, das inderdaad niet goedkoop, probeer er anders 2e hands aan te komen, ik heb nu iets van 2 a 3 kabels aan elkaar, niet het mooiste, maar t werk

CD-tje gaat vandaag op de post.

Super!! :)

Origineel geplaatst door RpW

Dat gaat ok voor korte instrument-sampletjes, maar niet echt voor een bank met loops of complexe pad-samples. Voor een paar luttele megabytes via midi te versturen ben je al gauw een paar uurtjes met je duimen aan het draaien...

Origineel geplaatst door oli303
Dat gaat ok voor korte instrument-sampletjes, maar niet echt voor een bank met loops of complexe pad-samples. Voor een paar luttele megabytes via midi te versturen ben je al gauw een paar uurtjes met je duimen aan het draaien...

ja dat scheelt inderdaad een hoop, strijker sample van 3 sec ben je al snel 1,5 a 2 min aant wachten. Terwijl t met scsi..klik...klaar..is.

Ik heb wel eens lopen pielen met het programmaatje "Disk2File". Dat werkt prima..ongeveer hetzelfde als translator..je maakt een iso bestand van alle wavs die je wilt branden en dat iso bestand brand je dan weer met bijvoorbeeld Nero.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ik heb wel eens lopen pielen met het programmaatje "Disk2File". Dat werkt prima..ongeveer hetzelfde als translator..je maakt een iso bestand van alle wavs die je wilt branden en dat iso bestand brand je dan weer met bijvoorbeeld Nero.

ja maar daarbij moet je een hd hebben die geformateerd is als een akaidisk. je maakt zeg maar een iso van die disc. Niet van wav's die op een windows bak staan, toch?

ja dat klopt inderdaad....ik zat net ook al te denken...hoe werkte het ook al weer :)

Maar inderdaad, hij maakt een iso van een SCSI akai harddisk die je dan kan branden met een PC

Back