aankoop music workstation

thommy98

Ingeburgerd
Hallo,

ik ben aan het overwegen om een music workstation aan te schaffen. Ik heb niet echt een idee van wat er allemaal op de markt was maar ik dacht een triton le 76 te kopen. Zijn er alternatieven die beter zijn, ongeveer in dezelfde prijsklasse ?
Ook was ik aan het twijfelen om 76 keys of 88 gewogen keys te nemen. Ik ben een klassiek getraind pianist maar ik vroeg me af of het niet beter is om geen gewogen keys te hebben op een synth, qua snelheid.. Ik heb thuis ook een yamaha p120 staan, dus daar heb ik in feite al een volwaardig piano klavier. Ik kan de knoop echter niet doorhakkken.. Is er iemand die me hierbij kan helpen ?

bedankt,

Tom

Je kan ook eens naar een Yamaha Motif 6/7 (classic) kijken of een Yamaha S90 (iets duurder) of een Roland Phantom. Die liggen in dezelfde prijsklasse. Allemaal zijn ze goede toestellen, je zal ze zelf moeten beluisteren om dan je eigen keuze te maken.

Als je reeds een gewogen keyboard hebt, lijkt het me inderdaad beter om een synthklavier te nemen. Mocht je toch nog gewogen aktie willen, kan je altijd via de piano gaan.

Er zijn nog andere synthworkstations, maar dit zijn zo de namen die eerst bij me opkomen.

Succes met de zoektocht :okdan:

:doei:

beste Tom...

beste Tom...

Ten eerste zoek eens in de zoekfunctie bij;

- Yamaha Motif
- Roland Fantom X
- Korg extreme
- Korg Triton....

En zoek naar de Rolandssites, Yamaha sites etc.... en zoek naar demo's ( liefst losase patches) en kijk uiteraard eens bij
muziekzaken in je buurt en luister,speel,betast etc...

Ten 2 de Tips,ideeen ed... van mijn kant :D

1; Wat is je budget ?
2; Wat wil je er op hebben ? ( samplermogelijkheden, drumpads, sequencer intern, geheugenuitbreidings mogelijkh etc...)
3. waar ben je qua geluidssynthese naar opzoek ? ( veel realistische acoestische klanken ? veel echte synth klanken etc...)

Ik zou en das heel persoonlijk; indien je opzoek bent naar een echt alround dingen en heel veel waarde hecht aan echte
goede realistische geluiden je keuze beperken tot eigelijk ( vind ik dan) de 2 grootste : Yamaha en Roland. Je krijgt hiervoor het meeste waarde voor je geld....

Een paar dingen die ik vind uit eigen ervaring ( luisteren, spelen en gevoelsmatig...)

- Koop een Korg Triton, Extreme, wanneer je minder waarde hecht aan de realiteit van je acoestische geluiden.... maar wel wanneer je waarde hecht aan gemak en bijv; leads, pads, sfeer sounds etc.... de Korg Triton,extreme ed.... staan daarom ook vooral bekend voor de Filmmuziek wereld en voor de RnB/Rap/Urban scene ( alhoewel dit ook wel een beetje
overgehyped wordt, naar mijn mening)

Ik zelf heb een korg triton Pro X ( 88) voor vooral dus wat ik hierboven noemde...)

en Korg is vrij duur merk....

- Roland en Yamaha zijn een beetje om en om wat betreft sounds; daar bedoel ik mee dat ik de snaarinstrumenten in de breetste zin van het woord, bij de Roland Fantom X onwijs mooi vind in verband met ''n velocity.... ik heb eigelijk nog nooit zo'n mooie synth gitaren met name gehoord als bij hen.

Daar en tegen vind ik de blazers, en met name de houten, weer iets beter bij Yamaha... die sopraansax
:halleluja *D :okdan:

Maar ik denk dat wanneer je een Roland Fantom X8 zou kopen krijg je het meeste voor, naar mijn idee ( is volgens mij iets van 50/ 80 euro duurder dan de Motif 8, dus daar licht het niet aan...) aangezien dit weer een heel overzichtelijke
programering heeft met kleurscherm en van die drum padjes.... ze hebben allebei een sampler, sequencer etc... kijk voor specificaties op beidde sites, want ik weet niet hoeveeel waarde je daar aan hecht...

Wanneer je zegt ik wil alleen goede geluidenmogelijkh en een sampler koop dan misschien 1 of 2 modules van de beidde merken.... ( ik weet niet in hoeverre je hier ervaring hebt... maar dit is gewoon een heel uitgebreid kastje... en veel goedkoper en uiteraard zonder toetsen) aangezien je al een 88 toesten piano ? hebt... Wel een pre zit er midi op?

Ik zou willen zeggen bezoek diverse winkels en probeer vanalles uit...
Misschien ga je wel voor een Korg extreme ?

Succes

:okdan:

met een p120 heb je al 88 gewogen toetsen maar je mist nog vele sounds natuurlijk (alhoewel je wel een retegoed kerkorgelgeluidje in dat ding hebt zitten maar dat even terzijde) dus je zou eventueel kunnen volstaan met een rackmodule van een workstation om kosten te besparen. qua snelheid een synthkeyboard? kwestie van smaak en gevoel. ik denk dat modulatiewiel(en), eventuele sliders/controllers maar vooral aftertouch (!) op een synthkeyboard relevantere redenen zijn om zo'n keyboard er bij te hebben naast je pianokeyboard.

er zijn op dit moment zijn er 3 grote lijnen te weten de korg triton extreme, de roland fantom x en de yamaha motif es en hierop wordt om de zoveel jaar voorboorduurt met nog meer geheugen en nog meer leuke functies dus de dure workstations van nu worden volgend jaar of later weer goedkoper als hun nieuwere variante op de markt komen uiteraard.

maar als je er 1 koopt zou ik in jouw geval een 61 toetsen versie nemen om kosten te besparen.

en ga naar de winkel en luister wat voor soort geluiden je het meest aanspreken. heel grof gezegd zou je kunnen zeggen dat korg meer 'dance' gericht is, roland meer 'akoestisch' en yamaha meestal (vind ik) de meeste no-nonse bruikbare geluiden heeft. maar dis is allemaal een kwestie van smaak, dus ga gewoon uitproberen in de winkel.

(Ook moet je jezelf de vraag stellen of je in de toekomst van plan bent om eventueel met een sequencer (zoals cubase, logic etc) op een computer te gaan werken., mocht je zoiets namelijk van plan zijn in de zeer nabije toekomst dan zou ik nog eens goed nadenken of je uberhaupt een workstation wil hebben. zodra je deze weg zou inslaat zou je namelijk nog wel eens spijt kunnen krijgen van de "alles-in-1" functionaliteit v/h workstation.)

Bedankt iedereen voor de snelle en uitgebreide reacties, dit is blijkbaar een erg interessant forum !

Mijn budget ligt rond de 1200 euro... Het genre muziek waarbij ik de synth zou willen gebruiken is progressive metal. Veel lead en sfeer klanken zijn dan wel belangrijk. Ik ben beland op de korg triton le omdat die nogal veel gebruikt wordt in progressive metal bands... maar dan wel een duurdere versie er van.
Ik ben ook van plan de synth te gebruiken met cubase en andere pc toepassingen, misschien is een music workstation dan niet nodig maar de triton le is de op 1 na goedkoopste synth die korg heeft. De korg X5d had ik een tijdje geleden al maar daar was ik niet echt tevreden van. Het enige alternatief bij korg, voor mijn budget leek de triton le.
Ik had de roland fantom xa ook al zien staan, maar die had maar 61 toetsten en ik wil er toch echt 76, vooral omdat ik dan nog wat klassieke stukken kan spelen.
Als er iemand me nog advies kan geven, reacties zijn zeer welkom !

Alleszins al bedankt,

Tom

met jouw budget zou je kunnen kijken naar modellen van 1 generatie terug. Dus ipv een Fantom X een Fantom S
(deze komt echter niet in 76 toetsen, wel in 88 gewogen toetsen), een Motif 7 ipv een Motif ES 7 en een korg, tja, die borduren al een tijdje voort op hun triton. Of kijk eens naar tweedehands, zoals de Fnatom (zonder toevoeging) of yamaha EX5 of iets van Kurzweil (K2661). Vergeet ook de Korg Karma niet! Dat is een heel interessant workstation als je al een goed toetsenbord hebt.

Origineel geplaatst door thommy98
Bedankt iedereen voor de snelle en uitgebreide reacties, dit is blijkbaar een erg interessant forum !

Mijn budget ligt rond de 1200 euro... Het genre muziek waarbij ik de synth zou willen gebruiken is progressive metal. Veel lead en sfeer klanken zijn dan wel belangrijk. Ik ben beland op de korg triton le omdat die nogal veel gebruikt wordt in progressive metal bands... maar dan wel een duurdere versie er van.
Ik ben ook van plan de synth te gebruiken met cubase en andere pc toepassingen, misschien is een music workstation dan niet nodig maar de triton le is de op 1 na goedkoopste synth die korg heeft. De korg X5d had ik een tijdje geleden al maar daar was ik niet echt tevreden van. Het enige alternatief bij korg, voor mijn budget leek de triton le.
Ik had de roland fantom xa ook al zien staan, maar die had maar 61 toetsten en ik wil er toch echt 76, vooral omdat ik dan nog wat klassieke stukken kan spelen.
Als er iemand me nog advies kan geven, reacties zijn zeer welkom !

Alleszins al bedankt,

Tom

Ik speel zelf (ook) piano. Ik wilde er een synth bij en heb gekozen voor 76 toetsen. Ik weet uit ervaring dat 61 toetsen voor pianisten ECHT te weinig is. Daar zou ik niet op bezuinigen. Een P120 i.c.m. een rack is een optie, maar dan mis je de snelheid van keyboardtoetsen bij Hammondgeluiden en blazers etc.
Ik zou niet zonder meer gaan voor de goedkoopste mogelijkheid. Koop je een Triton LE, dan ga je voor een BAGGER-pianogeluid en een kl*ten klavier. Ik ben bang dat je er snel op uit bent gekeken, zeker als pianist. De Fantom X heeft een magnifieke piano en een heerlijk (iets zwaarder) klavier. De Motif heeft een redelijke piano en een goed klavier.
Het geluid van de Motif is ietsje directer en (vind ik) fijner om in een band te gebruiken. Als workstation is de Fantom X onovertroffen!
Maar, zoals gezegd: ga eens naar de plaatselijke muziekboer voor een paar tests.

:okdan: SuCCeS

Bartology,

ik kan me voorstellen dat de motif en fantom een veel beter klavier hebben, maar die liggen helaas buiten mijn budget !
Voor welke synth heb jij uiteindelijk gekozen ?

Tom

...maar een Motif Classic 7 moet wel lukken voor ca. €1200.- De mijne heb ik in december gekocht bij Feedback en was niet veel duurder dan dat.

Ik snap het niet zo goed...

Je hebt al een 88 toesten klavier ( gewogen) ?
En zit er midi op ?

Koop dat een moduleversie van de workstations/synths :biertje:

motif classic; 2de hands 800/900 euro... nieuw; 1100/1200
Fantom X ; 1000/1100 euro 2de hands ... nieuw 1200/1300 euro
korg zit wat duuder geloof ik 1500 euro's...

Dit scheelt je een hoop geld, plaats en misschien houd je nog wat geld over...:eureka:

Origineel geplaatst door jaccis
Ik snap het niet zo goed...

Je hebt al een 88 toesten klavier ( gewogen) ?
En zit er midi op ?

Koop dat een moduleversie van de workstations/synths :biertje:

motif classic; 2de hands 800/900 euro... nieuw; 1100/1200
Fantom X ; 1000/1100 euro 2de hands ... nieuw 1200/1300 euro
korg zit wat duuder geloof ik 1500 euro's...

Dit scheelt je een hoop geld, plaats en misschien houd je nog wat geld over...:eureka:

Exact.

vandaar ook mijn suggestie voor een rackmodule ofwel tevreden te zijn met slecht 61 synthesizer toetsen omdat je immers al 88 gewogen toetsen hebt (en ja hoor die P120 heeft uiteraard MIDI).

maar vergeet ook inderdaad die Karma niet, want dat schijnt toch wel een bijzonder geval te zijn. als je hem uitprobeert in de winkel trek dan niet te snel de conclusie dat je met een simpel begeleidingskeyboard te maken hebt want het is veel meer dan dat.

Back